مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۳۰ فروردین

قرنطینه بهترین فرصت تقویت مبانی فکری فعالان دانشجویی، آغاز ثبت نام مجدد تکمیل مدارک آزمون دستیاری پزشکی از ۶ اردیبهشت و اختیاری‌ شدن امتحانات میان ترم دانشگاه تهران از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در ۳۰ فروردین به شرح زیر است:

تربیت دانشجوی کارآفرین را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم

سعید آزادیان، معاون آموزش‌های مهارتی سما در این عنوان روزنامه فرهیختگان به تشریح چگونگی وضعیت آموزش مجازی در این آموزشکده‌ها و همچنین تسهیلات درنظر گرفته شده برای دانشجویان و اساتید پرداخت. وی با بیان اینکه موضوع آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در کشور، امروزه از اهمیت زیادی برخوردار است اظهار کرد: بررسی آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش عالی، موضوع مهمی است که بخش اساسی آن ناشی از نبود مهارت لازم و متناسب با دانش تخصصی برای ارتباط‌گیری فعال با بازار کار است.

وی ادامه داد: به همین جهت ماموریتی که از طرف دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان سما محول شده است، طراحی و استقرار یک نظام جامع آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی است. ما باید به نقطه‌ای برسیم و شرایطی در دانشگاه ایجاد شود که زمینه و بستر مناسبی برای تربیت دانشجویان ماهر و کارآفرین فراهم آید و قطعا سازمان سما این مساله را باجدیت دنبال می‌کند. لازمه این امر بازمهندسی و بازمفهوم‌پردازی آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی و توسعه یک زیست‌بوم آموزشی مطلوب در زمینه مهارت‌آموزی، کارآفرینی و بسترسازی برای اشتغال دانش‌بنیان است که این امر با مشارکت عناصر و ارکان مختلفی در سطح این دانشگاه و در پیوند نزدیک با سایر عناصر، ارکان و بازیگران نظام آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در سطح ملی محقق می‌شود.

آزادیان افزود: این امر به‌معنی بازتعریف و ارتقای ماموریت‌ها و کارکردهای آموزشکده‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، توسعه آموزش‌های غیررسمی فنی، حرفه‌ای و مهارتی به‌عنوان مکمل آموزش‌های رسمی در دانشگاه و فراگیرسازی آموزش‌های مهارتی به‌عنوان یک رویکرد در کلیه دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی و برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاه است و امیدواریم به‌زودی از فضای بحرانی ایجادشده در کشور خارج شویم و بتوایم اقدامات جدی‌تر را در این زمینه دنبال کنیم.

قرنطینه بهترین فرصت تقویت مبانی فکری فعالان دانشجویی

فرهیختگان در گفت‌وگو با مد زادمهر دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان، سجاد اسدی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و علی دهقان دبیر تشکیلات اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، فعالیت‌ تشکل‌ها در ایام تعطیلی دانشگاه‌ها را بررسی کرده است.

دهقان، دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت درمورد نحوه فعالیت این اتحادیه دانشجویی در ایام کرونا با توجه به تعطیلی دانشگاه‌‌ها گفت: در اتحادیه دفتر تحکیم بنابراین بود که نیرو‌های تشکیلاتی که تا یکی دو ماه قبل تمرکزشان بر دانشگاه و مشغول برگزاری برنامه‌‌های مختلف در دانشگاه‌ها بودند، فعالیت‌‌های خود را در محیط بیرون از دانشگاه‌ها هم ادامه دهند؛ به‌طور خلاصه همان فعالیت قبلی را در حد ممکن حفظ کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: دو پروژه کلان در این اتحادیه با توجه به رویکرد مذکور کلید خورد، یکی بحث‌‌های محتوایی بود، با توجه به پیام اخیر رهبری و تاکیدی که ایشان روی مبانی داشتند، تلاش کردیم با ایجاد گعده‌‌های مجازی با حضور اساتید، دانشجویان را درگیر این مباحث کنیم. در کنار این گعده‌‌ها هم اقدامات دیگری نظیر مسابقات ساخت پادکست، کلیپ و عکاسی هم تعریف شد تا بچه‌‌ها برای یافتن مصادیق کلام امام و رهبری گام بردارند و بتوانیم پیوست و ارتباطی بین فضای تئوری و عملیاتی ایجاد کنیم. مثلا مسابقه عکاسی ما با محوریت حوزه‌‌های علمیه و عملکرد حوزویان در این ایام دنبال شد تا بروز اجتماعی حوزه را به تصویر بکشیم.
دهقان تاکید کرد: بنابراین تلاش کردیم ضمن پیگیری مباحث نظری مربوط به مبانی انقلاب با استفاده از قالب‌‌های به‌روز، دانشجویان تشکیلاتی هرچه بیشتر درگیر مباحث شوند. نشریات موضوعی هم یکی دیگر از انواع قالب‌‌هایی بوده که درکنار حلقه‌‌های مطالعاتی، حلقه‌‌های گفت‌وگو با اساتید، مسابقات کتابخوانی، عکس و پادکست از آن استفاده کرده‌ایم. نشست‌‌های برهان اتحادیه را هم مانند سال گذشته در فضای مجازی دنبال می‌کنیم.

م زادمهر، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به افزایش فعالیت‌‌های این اتحادیه دانشجویی در ایام تعطیلی دانشگاه‌ها به علت شیوع کرونا گفت: فعالیت‌های مختلف اتحادیه در این ایام به صورت مجازی دنبال می‌شود. به عنوان نمونه در حوزه مطالبه‌گری، طرح مطالبه از مسئولان در 8 جلسه برای چهار گروه از دفاترمان (دانشگاه‌های فرهنگیان، دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه‌های علوم پزشکی) برگزار شد. در هریک از این جلسات مسئولان مختلف مانند آقایان عباسی‌مهر از مجموعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، غفاری و عسگری معاون و مدیرکل فرهنگی وزارت علوم و وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت حضور داشتند و دانشجویان مطالبات و مشکلات خود را طی دو ساعت مطرح کردند.

این فعال دانشجویی برگزاری حلقه‌های مطالعاتی را به‌عنوان یکی‌دیگر از محورهای فعالیت جامعه اسلامی دانشجویان در این ایام مطرح کرد و افزود: سه طرح مطالعاتی به کمک واحد آموزش اتحادیه درحال برگزاری است. یکی از این طرح‌ها با عنوان حاج‌قاسم در حوزه مبانی نظری با بهره‌مندی از چهار کتاب از آثار استاد پناهیان و با همکاری اپلیکیشن طاقچه برگزار می‌شود. این طرح به صورت هفتگی در طول دوماه برگزار می‌شود، به‌گونه‌ای که افراد یک هفته برای مطالعه کتاب و شرکت در جلسات هم‌اندیشی مجازی و شرکت در آزمون فرصت دارند. ادامه این گزارش را می‌توانید در‌روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در ۳۰ فرورین به شرح زیر است:

مهلت مجدد برای تکمیل مدارک آزمون دستیاری پزشکی فراهم می‌شود

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، مهلت مجدد ثبت نام برای چهل و هفتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی در روزهای ششم تا هشتم اردیبهشت ماه تعیین شد.دربازه زمانی ثبت نام مجدد، امکان ویرایش فرم ثبت نام داوطلبانی که قبلا ثبت نام کرده اند نیز فراهم است.

داوطلبان متقاضی ثبت نام جهت دریافت تائیدیه تحصیلی به دانشگاه های محل تحصیل مراجعه نکنند و جهت بارگذاری این مدرک، سایت مجدداً فعال خواهد شد.داوطلبان در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد ثبت نام و قوانین، فقط از طریق ارسال فرم «تماس با ما» (بخش ارسال درخواست در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی) اقدام کنند. پاسخگویی از طریق تماس تلفنی انجام نخواهد شد.تاکنون در آزمون دستیاری پزشکی تعداد 13 هزار و 258 نفر ثبت نام کرده اند.

دوره چهل و هفتم آزمون دستیاری پزشکی ابتدا قرار بود 15 اسفند 98 برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد و بعد از آن زمان جدید 4 اردیبهشت ماه 99 بود که بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا آزمون دستیاری در اردیبهشت ماهنیز برگزار نخواهد شد.زمان دقیق آن متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

امتحانات میان ترم دانشگاه تهران اختیاری شد

در این عنوان روزنامه آفرینش، معاونت آموزشی دانشگاه تهران با ابلاغ بخشنامه ای وضعیت آموزشی نیم سال جاری دانشگاه را تعیین تکلیف کرد. در اساس بخشنامه ابلاغی معاونت آموزشی دانشگاه تهران تاکید شده است؛ با توجه به شرایط کنونی کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا، به منظور تداوم برگزاری کلاس‌ها و ارائه تسهیلات لازم به دانشجویان، این دستورالعمل با مشارکت اعضای شورای آموزشی دانشگاه تدوین و جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

در این بخشنامه آمده است: ارائه دروس نظری نیم سال جاری کماکان با استفاده از سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران ودیگر سامانه‌ها به شیوه مجازی برگزار شود. در صورتی که استادی تاکنون کلاس‌های خود را به شیوه یاد شده برگزار نکرده باشد؛ استفاده از عضو هیأت علمی جایگزین برای برگزاری و ارائه درس بلامانع است. معاونان آموزشی پردیس یا دانشکده بر حسن اجرای دروس در بستر سامانه‌های یادشده نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده هر گونه کاستی به موقع به حل و فصل مشکل می‌پردازند.

همچنین دروس عملی و کارگاهی پس از بازگشایی حضوری دانشگاه به صورت فشرده برگزار خواهد شد. در صورت عدم امکان اتمام این دروس تا پایان ترم جاری با تأیید استاد راهنما و گروه، وضعیت درس ناتمام اعلام شده و در نیمسال بعد بدون محاسبه در سقف واحدهای دانشجو، ارائه خواهد شد.

در این بخشنامه آمده است:در مورد دروس نظری – عملی، بخش نظری درس به صورت الکترونیکی ارائه شود. درباره بخش عملی این دروس همانند بند 2 عمل شود. ضمن اینکه دانشجویانی که در نیمسال جاری کارآموزی دارند و امکان گذراندن دوره برای آنان فراهم نیست، زمان کارآموزی با هماهنگی واحد تمدید شود.

دانشگاه تهران تاکید کرد؛ ارائه دروس پروژه و سمینار دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در صورت امکان به صورت مجازی بلامانع است.

طبق این بخشنامه، برگزاری امتحانات میان ترم اختیاری است. توصیه می‌شود اعضای هیأت علمی با ارزیابی‌های مستمر آموزشی به صورت غیرحضوری و با ارائه تمرین و تکالیف درسی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار دهند.

همچنین اعضای هیأت علمی که دروسی را با همکاری دستیاران آموزشی ارائه می‌دهند، کماکان می‌توانند از مشارکت دانشجویان به عنوان دستیار در تدریس استفاده کنند. نحوه دسترسی و مشارکت دستیار آموزشی، توسط مرکز یادگیری الکترونیکی اعلام خواهد شد.

برای دانشجویان کارشناسی و دکتری عمومی دامپزشکی حذف اضطراری سه درس و برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حذف اضطراری یک درس، تا دو هفته قبل از امتحان امکان‌پذیر است.

بر اساس این تصمیم سقف تعداد دروس قابل ارائه در مقطع کارشناسی از طریق «معرفی به استاد» تا سه درس امکان‌پذیر است و حذف ترم «با احتساب در سنوات» تحصیلی مطابق با مقررات آموزشی دانشگاه بلامانع است.در این صورت دانشجویی که درخواست حذف ترم با احتساب در سنوات را دارد باید تقاضای خود را تا پایان اردیبهشت ماه 99 از طریق پست الکترونیکی به پردیس یا دانشکده مربوط ارائه کند. حذف ترم «بدون احتساب در سنوات» با درخواست دانشجو و ارائه مدارک و مستنداتی که از طریق پست الکترونیکی مذکور ارسال می‌شود، با تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه امکان‌پذیر است. حذف ترم برای دانشجویانی که در سنوات اضافی و ارفاقی در حال تحصیل هستند مجاز نیست.

در ادامه این بخشنامه آمده است؛ دانشجویانی که به دلایلی خارج از اراده خود نتوانسته‌اند از این فرصت استفاده کنند، درخواست خود را همراه مدارک و مستندات لازم از طریق پست الکترونیکی ارسال کنند. پس از بررسی و تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه حذف ترم برای این دانشجویان نیز قابل انجام است.

همچنین دانشجویان شهریه‌پرداز در صورت حذف درس و یا نیمسال به دلیل موجه، به میزان مبلغ شهریه پرداختی بابت حذف دروس یا تمام ترم بستانکار خواهند شد و دانشجویان در طول مدت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در دانشگاه، امور اداری خود را از طریق سامانه و یا پست الکترونیکی پردیس یا دانشکده پیگیری نمایند.

مسئولان واحدها و اداره کل خدمات آموزشی دانشگاه موظف به پاسخگویی سریع و به موقع درخواست‌های دانشجویان هستند. آدرس پست الکترونیکی مدیران گروه‌های آموزشی و کارشناسان آموزش از طریق سامانه واحدها اطلاع‌رسانی شود.

ضمن اینکه با توجه به تاکید معاون آموزشی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری، آن دسته از دانشجویان دکتری که برای انجام امور رساله خود نیاز به حضور فیزیکی و فعالیت در آزمایشگاه، کارگاه، مزرعه و … دارند، صرفاً در صورت تأیید استاد راهنما و گروه آموزشی مبنی بر ضرورت حضور دانشجو و با اخذ گواهی سلامت از مرکز بهداشت دانشگاه می‌توانند به صورت حضوری به فعالیت‌های پژوهشی خود در پردیس یا دانشکده ادامه دهند، نحوه ارائه درخواست، پذیرش و چگونگی حضور این گروه از دانشجویان متعاقباً از طریق سامانه‌ای که اعلام خواهد شد، انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066477

وب گردی

وب گردی