ماهواره مخابراتی «ناهید ۱» امسال در مدار زمین قرار می گیرد

رئیس سازمان فضایی ایران با اشار به پروژه‌های اولویت‌دار بخش فضایی کشور در سال ۹۹ گفت: امسال ماهواره مخابراتی «ناهید ۱» با انجام هماهنگی‌های لازم با مجری پرتابگر، در مدار زمین قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مرتضی براری در جلسه بررسی گزارش عملکرد پژوهشگاه فضایی ایران گفت: امید داریم امسال، مدل پروازی ۳ پروژه بزرگ حوزه فضایی کشور شامل «سامانه انتقال مداری»، ماهواره سنجشی «پارس ۱» و ماهواره مخابراتی «ناهید ۲»، بنا بر برنامه پیش‌بینی شده تکمیل شود؛ همچنین پروژه مهم دیگر، یعنی ماهواره مخابراتی «ناهید ۱» نیز با انجام هماهنگی‌های لازم با مجری پرتابگر و تدارک امورات مربوط، در مدار قرار گیرد.

وی با اشاره به پروژه بین‌المللی ماهواره کوچک دانشجویی که از سوی سازمان اپسکو در پژوهشگاه فضایی ایران و با همکاری سه دانشگاه کشور صورت می‌گیرد، گفت: باید تلاش شود که این پروژه بین‌المللی مشترک در حوزه فضایی کشور است که به‌خوبی پیش رود و باید بتوانیم از ظرفیت‌های خوب این ارگان بین‌المللی استفاده مؤثر ببریم.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: در مجامع بین‌المللی، بحث‌های چالشی بسیاری وجود دارد، از جمله در حوزه منظومه‌های ماهواره‌ای، تعیین مرز هوا و فضا، ترافیک و زباله‌های فضایی، ماهواره‌های سوخت‌رسان به مدار ژئو و موضوعات چالشی دیگر که برای مشارکت و پاسخ‌گویی به این مباحث، نیاز به تعامل و هماهنگی بیشتری میان مراکز فضایی کشور است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به لزوم توسعه زیرساخت‌ها در حوزه فضایی اشاره کرد و با بیان اینکه پژوهشگاه فضایی ایران، اتاق فکر حوزه فضایی است، گفت: باید از ظرفیت موجود در این پژوهشگاه به خوبی بهره برد و در این جهت، یکی از کارهای ما، به‌روزرسانی برنامه‌های فضایی کشور در حوزه‌هایی چون توسعه سامانه‌های فضایی و محموله‌های مخابراتی و فناوری‌های ناوبری فضاپایه است که پژوهشگاه در این زمینه می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای داشته باشد.

وی خواستار گسترش همکاری‌های دو مجموعه سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی برای توسعه ارتباطات بین‌الملل شد و با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به جهش تولید، گفت: مجموعه‌های فضایی کشور نیز باید بررسی کنند که چگونه می‌توان در این موضوع و نیز حوزه فضای مجازی مشارکت فعال داشته باشند.

معاون وزیر ارتباطات خواستار تدوین برنامه جامع ترویج فناوری فضایی با همکاری واحدهای ذی‌ربط در سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران شد و با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در زمینه توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه، گفت: پژوهشگاه فضایی ایران نیز با عنایت به ظرفیت‌های موجود خود، می‌تواند با ایجاد مراکز نوآوری در پژوهشکده‌های استانی، موتور محرک این کسب و کارها باشد.

در این جلسه حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران نیز اعلام آمادگی کرد که این پژوهشگاه با برخورداری از نیروهای توانمند و مجرب خود و نیز زیرساخت‌های موجود، آماده هر نوع همکاری لازم با سازمان فضایی ایران در جهت توسعه عرصه فضایی کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066537

وب گردی

وب گردی