ویروس کرونا چه زمانی تمام می‌شود؟

با توجه به شیوع بیماری کووید-19، تعداد زیادی از مردم در قرنطینه هستند و این سوال در ذهن‌هایشان به وجود می آید که این شرایط چه موقع به پایان خواهد رسید؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بیماری همه‌گیر کووید-19 و قرنطینه ای که همراه داشت، بدان معناست که بسیاری از ما مجبور شده ایم زندگی روزمره خود را تعطیل کنیم. زندگی در انزوا علاوه بر تأثیراتی که بر سلامت روانی و بهزیستی فرد دارد، دارای پیامدهای عمیق سیاسی و اجتماعی است.

اگرچه مطالعات بیشتر نشان می دهد که روش‌های قرنطینه و جداسازی در واقع مؤثر هستند و همه ما باید همچنان فاصله اجتماعی را حفظ کنیم؛ اما تفکر اینکه این وضع تا کی ادامه دارد کمی سخت است.

در ادامه نظر برخی از متخصصان بیماری های عفونی را در مورد مدت ادامه داشتن این بیماری گرد آوری کرده ایم. همچنین برخی از پیش‌بینی‌هایی که محققان در مورد تهیه واکسن و تأثیر آن در نتیجه بیماری همه گیر انجام داده اند را بررسی می کنیم.

نقش واکسن‌ها در همه‌گیری

اهمیت واکسن ها در پایان دادن به همه گیری غیرقابل انکار است؛ اما چه زمانی چنین واکسن هایی در دسترس خواهند بود و آیا باید منتظر بمانیم؟

برخی از کارشناسان نسبت به تکیه بر واکسن ها به عنوان راهکاری جهت پایان دادن به بحران فعلی هشدار داده اند.احتمالاً بیشتر واکسن‌ها 12 تا 18 ماه تا در دسترس بودن برای کل جمعیت فاصله دارند و این دوره به اندازه کافی طولانی است که در صورت ادامه این قرنطینه، باعث آسیب های اجتماعی و اقتصادی پایدار شود.

«مارک وولهاوس» استاد اپیدمیولوژی بیماری های عفونی در دانشگاه ادینبرو انگلستان، در گفت وگو با بی بی سی درمورد اینکه آیا دولتها باید به ظهور واکسن‌ها اعتماد کنند، گفت: «انتظار برای واکسن نباید به عنوان استراتژی باشد زیرا این یک استراتژی نیست.» با این حال، برخی محققان خوش بین هستند که یک واکسن خیلی زودتر از 12 تا 18 ماه در دسترس باشد.

خوش بینی و احتیاط

« سارا گیلبرت» استاد واکسینولوژی دانشگاه آکسفورد و تیم وی مشغول کار روی واکسن SARS-CoV-2 هستند و اعلام کردند که تا پاییز در دسترس عموم مردم خواهد بود.

به طور معمول ممکن است سالها آزمایش انجام شود تا واکسن به بازار آید؛ اما در طول همه گیری، دانشمندان باید با انجام آزمایشات موازی هرچه بیشتر مراحل لازم این روند را سریع‌تر کنند.

گیلبرت گفت: «برای تولید ابتدا نیاز به مطالعات بالینی در شرایط سخت است سپس، کارآزمایی بالینی با 500 نفر در مرحله اول شروع می‌شود.»

این استاد دانشگاه توضیح داد که واکسن می تواند تحت قانون استفاده اضطراری تأیید شود، به این معنی که در شرایط اضطراری، اگر توافق‌ها صورت گیرد، می توان از واکسن زودتر از شرایط عادی استفاده کرد.

با این حال، کارشناسان هشدار داده اند که چنین تخمین هایی بیش از حد خوش بینانه هستند. اظهارات آنها، دشواری های تهیه واکسن را به طور کلی روشن می کند.

به عنوان مثال، «دیوید سالیسبوری» همکار مرکز امنیت جهانی بهداشت در انستیتوی رویال امور بین الملل چت هام هاوس لندن هشدار داد که تنها در دسترس بودن اولین دوز از واکسن اهمیت ندارد که تنها روی آن تمرکز کنیم و باید بدانیم که چه زمانی دوز کافی برای محافظت کل جمعیت در معرض خطر وجود خواهد داشت. همچنین لازم به یادآوری است که اغلب اوقات، تنگناها برای تولید واکسن در آخرین مراحل است. برای آزمایش دسته ای، خشک‌کردن انجمادی نیاز به ظرفیت هایی است که دولت ها ندارند.

«یان جونز» استاد ویروس شناسی دانشگاه ریدینگ، ایالات متحده اعلام کرد که حتی اگر دانشمندان واکسن را زودتر تولید کنند، لزوماً به معنای این نیست که بلافاصله دوزهای کافی برای همه وجود دارد.

«مارتین باخمان» پژوهشگر دیگری است که خوش‌بین است که آزمایشگاه وی برای تهیه واکسن در 6-8 ماه آینده کمک کند.

این دانشمند در مورد دوام این همه گیری گفت: «سؤال اصلی اینجاست که آیا می توان آن را کنترل کرد تا واکسن پیدا شود؟ این ویروس بدون واکسن، ممکن است سالها ادامه دار باشد. این بدان معنی است که 60-70درصد از جمعیت در معرض ویروس قرار دارند.»

از همه‌گیری تا بومی‌گیری

متخصصان دیگر این احتمال را داده اند که ویروس منجر به بیماری آندمیک SARS-CoV-2 شود به این معنی که ویروس برای همیشه با ما خواهد ماند.

« دیوید هیمان» مشاور WHO که متخصص بیماری های عفونی نیز است، اعلام کرد که سرانجام کار همه عفونت های جدید و نوظهور ناشناخته است. برای مثال اچ آی وی در اوایل قرن بیستم ظاهر شد و پس از آن در سراسر جهان به بیماری بومی تبدیل شد.

هیمان افزود: سؤال اینجاست که آیا این ویروس جدید مانند آنفلوانزاها بومی خواهد شد یا بیشتر شبیه ابولا خواهد بود که فقط در بعضی از زمان ها ظاهر می شود؟ هیچ کس نمی تواند با قاطعیت سرنوشت این ویروس را پیش بینی کند.

مشاور WHO همچنین تأکید کرد که برخی اقدامات شدید چین برای کاهش شیوع بیماری بسیار مؤثر بوده است؛ اما اکنون این سؤال مطرح است که وقتی این اقدامات شدید را کاهش دهند چه اتفاقی می افتد؟ آیا موج دوم عفونت وجود خواهد داشت؟ هیچ کس با قاطعیت قادر به پیش بینی این وضع نیست.

«پل کلام » متخصص بیماری های عفونی و استاد ژنومیک ویروس در امپریال کالج لندن نیز پیش بینی پایان شیوع را کار سختی دانست و افزود مطمئناً تا 2 یا 3 ماه آینده تمام کشورهایی که دچار همه گیری هستند برای کنترل بیماری به طور جدی تلاش می کنند و سپس باید در مورد بازگرداندن مردم به زندگی عادی و کنترل اقتصاد فکر کرد.

کلام اظهار کرد که در حال حاضر چهار ویروس کرونا انسانی وجود دارد که در جمعیت انسانی بومی هستند. اینها باعث سرماخوردگی فصلی و بیماری های تنفسی می شود که برخی از آنها در افرادی که شرایط بهداشتی و درمانی ندارند، بسیار جدی است. چگونگی به وجود آمدن آنها برای اولین بار در جمعیت بشر و تبدیل آنها به عفونت بومی مشخص نیست.

این متخصص بیماری های عفونی اعلام کرد که احتمالا SARS-CoV-2 به یک پاتوژن جدید انسانی فصلی تبدیل خواهد شد. به این معنا که انسان برای همیشه در معرض این ویروس قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066619

وب گردی

وب گردی