مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 31 فروردین

احتمال برگزاری امتحانات مجازی در دانشگاه تربیت مدرس، ابلاغ  مصوبه سیاست‌ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی عرصه سلامت و ساخت کیت مولکولی و راه اندازی کتابخانه دیجیتال کووید - ۱۹ از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 31 فروردین به شرح زیر است:

ساخت کیت مولکولی و راه اندازی کتابخانه دیجیتال کووید - ۱۹

این عنوان روزنامه فرهیختگان به تشریح فعالیت دانشگاه آزاد واحد شهرکرد در ایام شیوع کرونا پرداخته است. ابراهیم رحیمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه در این ایام کتابخانه تخصصی دیجیتال کووید-۱۹ راه‌اندازی شد، عنوان کرد: برای دستیابی به اخبار لاتین و فارسی مربوط به ویروس کرونا و همین‌طور آخرین منابع علمی، کتابخانه دیجیتالی در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد راه‌اندازی شد که در آن می‌توان به آدرس بیش از ۳۰ سایت معتبرترین ژورنال‌های علمی جهانی در کنار آخرین اخبار سازمان جهانی بهداشت درمورد کرونا، آدرس پایگاه‌های علمی جهان اسلام، مراکز اسناد علمی و الکترونیکی در قالب مجموعه کتابخانه الکترونیکی و وب‌سایت دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد دسترسی داشت.

یکی‌دیگر از فعالیت‌های اساتید خصوصا اساتید گروه روانشناسی دانشگاه استان چهارمحال‌وبختیاری همکاری با صدا و سیما و همچنین فعالیت ایشان در فضاهای مجازی با هدف آگاهی و جلوگیری از تشویش و نگرانی ناشی از بیماری کووید -۱۹ بوده است.

رحیمی در پایان گفت: بخش‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری با تمامی امکانات و با رعایت فاصله‌گذاری و مسائل بهداشتی، فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی خود را از جمله در آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، کارگاه‌ها، مرکز رشد، مزرعه و... به جد دنبال می‌کنند.

سلامت آنلاین‌ها به خط شدند

این عنوان روزنامه فرهیختگان به اهمیت نقش کسب‌وکارهای نوپا در شرایط کرونایی پرداخته است. موضوع حمایت از استارتاپ‌ها برای تقویت بدنه کشور در مقابله با کرونا، موضوعی است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای اروپایی مورد توجه سیاستگذاران و دولت‌ها قرار گرفته است. برای مثال دولت ایتالیا معافیت مالیاتی تا دو میلیون دلار برای استارتاپ‌ها، تعویق مهلت پرداخت مالیات و اعطای وام پنج میلیون دلاری به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با امکان ضمانت بازپرداخت توسط دولت در دستور کار خود قرار داده است. یا در ایرلند به تعویق انداختن دریافت مالیات از استارتاپ‌ها و پرداخت کمک هزینه حقوق پرسنل به کسب‌وکارهایی که پرسنل خود را حذف کرده‌اند ازجمله بسته‌های حمایتی دولت به فعالان این زیست‌بوم است. دولت انگلیس نیز کمک بلاعوض10هزار پوندی به استارتاپ‌هایی که به صورت مستقیم تحت‌تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند را در کنار بخشودگی جریمه معوق مالیات استارتاپ‌ها و کمک به استارتاپ‌هایی که نمی‌توانند بدهی مالیاتی خود را پرداختند کنند را برای حمایت از این زیست‌بوم در نظر گرفته است.

رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی می‌گوید: آنچه دولت در شرایط کنونی برای حمایت از استارتاپ‌ها انجام داده است صرفا به اقدامات وزارت ارتباطات و بخشی از آن به وزارت صمت و به تازگی نیز به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باز می‌گردد. وزارت ارتباطات در قالب طرح «نوآفرین» اعلام کرده است آنهایی که در رسته فعالیت گردشگری، تحویل غذا و پلتفرم‌های تحویل خدمات در محل هستند قرار است حداکثر دومیلیارد تومان و با نرخ بهره 9 درصد و بدون دوره تنفس و 12 ماهه پس بدهند. درواقع برای استارتاپ‌ها 500 میلیون تومان و برای شرکت‌های غیرنوپا نهایتا دو میلیارد تومان این تسهیلات در نظر گرفته شده است که باید عضو سایت بشوند که بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند.

به گفته وی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با راه‌اندازی پویشی با عنوان «کرونا پلاس» قرار است به تسهیل فرآیند دانش‌بنیان شدن یا خلاق شدن کسب‌وکارهای نوپا و معرفی آنها کمک کند. وزارت صمت هم تصمیم گرفت یک جشنواره راه‌اندازی کند که هدف از آن کمک به اصناف و کسب‌وکارهای آفلاین است که البته در این زمینه موفقیت چندانی حاصل نشد چرا که طبیعتا کسب‌وکارهای آفلاین یک شبه امکان آنلاین شدن ندارند و نیاز به زیرساخت دارند.

وی معتقد است: در حال حاضر بیشترین و مهم‌ترین مشکلاتی که کسب‌وکارهای اینترنتی با آن مواجه هستند، موضوعات مربوط به بیمه و مالیات است. ما تقاضا کردیم که تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود و مهلتی به صاحبان این کسب‌وکارها داده شود یا در محاسبه پرداخت و در صورت امکان در معافیت‌ها کمک کنند. اما متاسفانه موضوعات و بحث‌هایی در دولت مطرح می‌شود که غالبا دولت اعلام می‌کند کسب‌وکارهای اینترنتی در این ایام پررونق شده است. حتی شنیده شده که در یک جلسه غیررسمی دولت، مسئولان حوزه مالیات اعلام کرده‌اند که باتوجه به وضعیت کسب‌وکارهای آفلاین، قرار است بر روی کسب‌وکارهای آنلاین بیشتر تمرکز شود تا بتوانند مالیات را از این کسب‌وکارها دریافت کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 31 فرورین به شرح زیر است:

مصوبه سیاست‌ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی عرصه سلامت ابلاغ شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «اصلاح و تکمیل مصوبه سیاست‌ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت» که در جلسه 789 مورخ 23/9/1395 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است را برای اجراء به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرد.

مصوبه «اصلاح و تکمیل مصوبه سیاست‌ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت (مصوبه جلسه 762 مورخ 8/2/94)» که در جلسه 789 مورخ 23/9/95 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

«1- عبارت «دانشگاه علوم پزشکی» در تمامی مفاد مصوبه، به صورت عبارت «دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی» تکمیل می‌گردد.

2- متن ذیل به عنوان تبصره 5 به ماده 1 مصوبه، الحاق می‌شود:

تبصره 5- دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، ایران و شهید بهشتی، ضمن ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی به صورت مستقل، نسبت به تداوم و استمرار فعالیت دبیرخانه مشترک خود جهت هماهنگی امور مربوط به اجرای این مصوبه، اقدامات لازم را به عمل می‌آورند.

محل دبیرخانه مشترک فوق‌الذکر، در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران است.»

احتمال برگزاری امتحانات مجازی در دانشگاه تربیت مدرس

محمدرضا کلباسی معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به سازوکارهای دانشگاه تربیت مدرس برای ادامه ترم تحصیلی جاری که هم اکنون به صورت مجازی در حال برگزاری است، اظهار کرد: تصمیم ما برای دانشجویانی که‌ می خواهند کار پژوهشی انجام دهند و از پایان نامه و تز خود دفاع کنند این است که این دانشجویان به دانشگاه بیایند، اما وزارت علوم با بخشنامه ای که به دانشگاه ارسال کرده کماکان توصیه کرده است که کلاس‌ها در دانشگاه به صورت مجازی برگزار شود.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط به سمت برگزاری کلاس حضوری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نخواهیم رفت و کلاس‌های نظری را همچنان به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد اما آن دسته از دانشجویانی که کارهای پایان نامه و یا آزمایشگاه خود را طی نکرده اند امکان حضورشان به صورت محدود فراهم شده است.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس افزود: خیلی موافق حضور دانشجویان نیستیم، زیرا اغلب این دانشجویان ساکن تهران نیستند و برای مراجعه به دانشگاه نیازمند خوابگاه هستند. کلباسی تاکید کرد: وقتی این دانشجویان به دانشگاه برگردند، نیازمند خوابگاه هم هستند اما اگر به سمت بازگشایی حضوری برویم این حضور به صورت کنترل شده و محدود خواهد بود.وی درباره شرایط حذف درس و ترم گفت: برای این موضوع هنوز تصمیم گیری نکرده ایم و مقرر شده که ابتدا میزان موفقیت در آموزش مجازی بررسی شود و اگر احساس کنیم که در این زمینه موفق بوده ایم؛ دلیلی ندارد که امکان حذف فراهم شود. اگر متوجه شدیم که آموزش مجازی موفقیت آمیز نبوده مواردی که نیاز بوده را حذف می‌کنیم و یا امکانی را فراهم می‌کنیم که ادامه این دروس در ترم بعد فراهم شود.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس درباره زمان برگزاری آزمون جامع دانشجویان دکتری اضافه کرد: امتحانات جامع باید در اردیبهشت برگزار شود که هم اکنون شرایط آن فراهم نیست اما امیدواریم تا خرداد و تیر کرونا کنترل شود و بعد از آن امتحان جامع را برگزار خواهیم کرد.

کلباسی گفت: اگر این ترم طولانی شود امکان دارد که از ماه‌های مرداد و یا شهریور برای تکمیل ترم استفاده کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس درباره امکان برگزاری آزمون پایان ترم مجازی در دانشگاه یادآوری کرد: بر اساس استعلامی که از چند شرکت انجام داده ایم گویا نرم افزارهایی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان آزمون پایان ترم را به صورت مجازی برگزار کرد اما چون دوره‌های دانشگاه تربیت مدرس تحصیلات تکمیلی است، استادان تمایل دارند که امتحانات به صورت کتبی و با کیفیت قبلی برگزار شود اما با توجه به روند پیش رو اگر ناچار شویم، آزمون‌های پایان ترم را به شکل مجازی برگزار خواهیم کرد که از کیفیت خود هم برخوردار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066623

وب گردی

وب گردی