ماجرای مناقشه معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعضای شورای صنفی چه بود؟

دبیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شورای صنفی نتوانسته ساده‌ترین نیازهای دانشجویان را به علت عدم تعامل معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه برای دانشجویان فراهم کند، به همین دلیل استعفا را تنها راه چاره برای رسیدگی به این مشکلات دانستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در اوخر هفته گذشته 11 نفر از دبیران شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به دلیل رسیدگی نکردن معاونت فرهنگی دانشگاه به مطالبات دانشجویان استعفا دادند. این فعالان دانشجویی بی‌مسئولیتی و بی‌کفایتی معاونت فرهنگی دانشگاه، رسیدگی نکردن به مشکلاتی مانند وضعیت تغذیه و رفاه دانشجویان ساکن خوابگاه که در زمینه مقابله با کرونا به مردم خدمت می‌کنند، امتناع از پذیرفتن شورای صنفی در جلسات و غیره را علت این استعفا عنوان کردند.

وحید ورمزیار در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به عدم تعامل معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شورای صنفی اظهار کرد: حدود یک سال است که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول به فعالیت‌های صنفی هستیم، شورای مرکزی صنفی این دانشگاه بیشترین ارتباط را با معاونت فرهنگی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارد. از اردیبهشت سال ۹۸ که با برخی مسئولان دانشگاه در ارتباط بودیم، اقدامی به‌عنوان تعامل مشاهده نکردیم. معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه تنها یک جلسه برای پیگیری مشکلات دانشجویان تشکیل داده است، در این جلسه از سمت مدیر کل امور دانشجویی به من توهین شد؛ اما من به دلیل دانشجویان این توهین را نادیده گرفتم و به فعالیت خود ادامه دادم.

وی ادامه داد: اعضای مرکزی شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به باقی تشکل‌ها از صبر بیشتری برخوردار بودند، اما پیگیری‌های اعضای این شورا با در بسته مواجه می‌شد.

دبیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه افراد در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت فراگیر در کشیک‌های مختلف در راستای مقابله با کرونا مشغول به فعالیت بودند گفت: همان‌طور که می‌دانید از اوایل اسفند ماه ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است، از ابتدای اسفند ماه تاکنون یک وعده غذایی به این افراد تعلق نگرفته است. تصور می‌کنم تامین غذای فراگیرانی که در راستای مقابله با ویروس کرونا به مردم خدمت می‌کنند، از حداقل نیازهای آنان به شمار می رود. در شرایط کنونی یک اینترن پزشکی فشار روانی بسیاری را تحمل می‌کند، متاسفانه مسئولان نتوانستند حداقل نیاز این فرد را نیز فراهم کنند.

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد پیام‌هایی در این زمینه به ما ارسال کردند، به همین منظور تصمیم گرفتیم با دکتر طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این موضوع را در میان بگذاریم، دانشجویان در هفته گذشته چند ساعتی را پشت در دفتر وی منتظر ماندند در انتها مدیر دفتر دکتر چنگیز به آن‌ها اعلام کرده بود که وی فرصت ندارد دانشجویان را ملاقات کند.

ورمزیار بیان کرد: دانشجویان به کنار، ما که به عنوان نمایندگان رسمی ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شمار می‌رویم، چرا نباید موضوع به این مهمی را با رئیس دانشگاه در میان بگذاریم؟ چه کسی باید به صحبت های شورای صنفی دانشگاه گوش دهد؟ قبول دارم در شرایط کنونی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا بحرانی است و ما به عنوان نمایندگان دانشجویان نباید در این شرایط استعفا می‌دادیم، تصور کنید مشکلات به چه اندازه زیاد بوده که شورای صنفی دانشگاه دست به چنین اقدامی زده است.

وی خاطرنشان کرد: از تمامی مسئولان فرهنگی وزارت بهداشت انتظار دارم از شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حمایت کنند. ما به عنوان نمایندگان رسمی دانشجویان خواهان برکناری معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه و قائم مقام وی، مدیر فرهنگی و مدیر تربیت بدنی این معاونت هستیم و می‌خواهیم فردی دغدغه‌مند مسئولیت این معاونت را بر عهده بگیرد که درد دانشجویان را بفهمند و اگر مشکلی برای دانشجو پیش آمد، حل آن را پشت گوش نیندازند.

دبیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه دانشجویان مستقیماً در انتخاب شورای صنفی دانشگاه خود نقش دارند اظهار کرد: معمولاً بیشترین میزان رای‌گیری در میان تشکل‌های دانشگاهی به شورای صنفی اختصاص داده می‌شود. به همین منظور تصور می کنم مقبولیت شورای صنفی در میان دانشجویان بالا باشد.

وی با اشاره به وعده رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مبنی بر اختصاص اتاق به اعضای شورای صنفی گفت: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ما در خانه دانشجو ساکن شده که در بالای سایت مرکزی واقع شده است. شانزدهم آذر به مناسبت روز دانشجو از رئیس، معاون آموزشی و فرهنگی آموزشی دانشگاه دعوت کردیم که در نشست پرسش و پاسخ شرکت کرده و پاسخگوی سوالات دانشجویان باشند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این جلسه مطرح کردند در صورت نیاز یک بال از خانه دانشجو به شورای صنفی اختصاص داده خواهد شد تا این شورا نیز دارای اتاق باشد.

ورمزیار افزود: از آن مدت تاکنون چندین بار به معاونت فرهنگی و دانشجویی درخواست اتاق داده‌ایم؛ اما متاسفانه پاسخ منفی شنیده‌ایم. بسیاری از تشکل در خانه دانشجو دارای اتاق هستند اما یک اتاق یک در ۲ متر نیز به شورای صنفی دانشگاه اختصاص داده نشده است تا دانشجویان در این مکان مشکلات خود را به ما اعلام کنند.

وی تصریح کرد: ما از ۱۶ آذر ماه از معاونت آموزشی دانشگاه درخواست کردیم که شورای صنفی در جلسات مربوط به حوزه آموزشی شرکت کنند، وی این موضوع را قبول و ارتباط بسیار خوبی را با ما برقرار کرد، ما فردی مثل دکتر صبری را می خواهیم که در معاونت فرهنگی حضور داشته باشد و به مشکلات دانشجویان رسیدگی کند.

دبیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به استعفای شورای صنفی این دانشگاه اظهار کرد:‌ من شنیدم که با برخی از دانشجویان صحبت‌هایی در زمینه بازگشت به شورای صنفی صورت گرفته است؛ اما چنین اقدامی صحیح نیست به جای این اقدام بهتر است معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به اهل خود سپرده شود؛ بلکه نیازهای دانشجویان به خوبی پاسخ داده شود.

وی بیان کرد: همان طور که می دانید دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه اصفهان در یک محدوده واقع شده است و همیشه دودستگی های بین این 2 دانشگاه وجود داشته است. ما در زمینه یکی شدن خطوط اتوبوسرانی درون دانشگاهی بین این دو دانشگاه سندی که قرار بود به عنوان خطوط مشترک منتشر شود را در کانال مربوط به شورای صنفی انتشار دادیم، مسئول آن بسیار برخورد بدی با ما داشتند. هدف ما تنها آگاهی بخشی به دانشجویان بود، ما از اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ هدفی جز آگاهی‌بخشی به دانشجویان را پیگیری نمی‌کنیم. البته موضوع یکی شدن خطوط ملغی شد و دانشجویان اعتراض خود را به صورت مسالمت آمیز نسبت به این موضوع اعلام کردند، با این حال طرز برخورد معاونت فرهنگی با نمایندگان رسمی دانشجویان صحیح نبود.

ورمزیار ادامه داد: معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تنها یک جلسه با اعضای شورای صنفی به منظور رسیدگی به مشکلات دانشجویان برگزار کردند، این جلسه نیز به علت اعتراضات شورای صنفی در زمینه مشکلات دانشجویان صورت گرفت. به عنوان مثال شورای صنفی دانشگاه مسائلی مانند پولی شدن امکانات ورزشی یک دانشگاه مطرح و توانستیم امکانات دانشگاه را به شرایط اولیه بازگردانیم که نیاز به پرداخت پول نباشد.

وی گفت: ظرفیت خوابگاه ها برای دانشجویان کاهش یافته است که مشکلات بسیاری را برای دانشجویان ایجاد کرده است، نقطه به نقطه هر خوابگاه را اتاق ساختند؛ حتی سرویس بهداشت برخی از خوابگاه ها نیز قرار بوده به اتاق تبدیل شود.

ورمزیار با بیان اینکه از نظر تغذیه و امکانات رفاهی با مشکل مواجه هستیم خاطرنشان کرد: دانشجویان برای رسیدن به دانشگاه بسیار زحمت کشیده‌اند، به همین منظور باید حداقل امکانات رفاهی را در اختیار دانشجو قرار گیرد. پکیج صبحانه در برخی از دانشگاه های درجه ۲ و درجه ۳ کشور ارائه می‌شود. متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان زیر بار چنین موضوعی نرفته و نخواهد رفت.

وی تصریح کرد: در روز دانشجو تنها یک پرتقال خراب نصیب دانشجویان شد. سطح دغدغه‌های شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حد تامین چنین نیازهایی برای دانشجویان است، حتی ما نتوانستیم این نیازها را به علت عدم تعامل با معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه برای دانشجویان فراهم کنیم، به همین دلیل استعفا را تنها راه چاره برای رسیدگی به این مشکلات دانستیم.

دبیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان گفت: ما با مسئولان معاونت فرهنگی جلساتی درخوابگاه‌های دانشجویان داشتیم و در این جلسات، چیزی جز اعتراض دانشجو شنیده نمی شد. این امر نشان دهنده مشکلات بسیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه خشک‌ترین معاونت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجازه گرفتن حقوق دانشجو را به ما نمی‌دهد. من برای رسیدگی به مشکلات راه کاری به جز استعفای شورای صنفی در اعتراض به شخص معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه نیافتم که پس از یک سال به وقوع پیوست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066659

وب گردی

وب گردی