خبرگزاری فرانسه: یمنی‌‎ها در مذاکرات با سعودی از موضع قدرت سخن می‌گویند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت، نیروهای یمنی به علت دستاوردهای میدانی در مناطق شمالی یمن، در هرگونه مذاکرات آتی از موضع قدرت سخن خواهند گفت و دولت سعودی نیز مایل به پایان جنگ است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، با گذشت بیش از پنج سال از آغاز جنگ یمن، هرچند حملات هوایی و درگیری‌ها بر روی زمین ادامه دارد، اما سخن از مذاکره بیش از گذشته در جریان است.

به نوشته وبگاه مرآة الجزیره، خبرگزاری فرانسه در گزارشی، آرای تعدادی از کارشناسان را در خصوص آخرین تحولات جنگ یمن جویا شده و چنین نتیجه گرفته است که پس از گذشت بیش از پنج سال، موقعیت و جایگاه ائتلاف سعودی عقب‌گرد قابل توجهی داشته و در مقابل موضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تقویت شده و آن‌ها از موضع قدرت وارد مذاکره می‌شوند.

به گفته این کارشناسان، دلیل تضعیف موقعیت عربستان سعودی به فشارهای بین‌المللی علیه ریاض برای کاهش آمار تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی و همچنین تصمیم امارات برای کاهش تعداد نظامیان خود در یمن و از سوی دیگر اختلافات شدید داخلی در میان دولت مستعفی منصورهادی باز می‌گردد.

«ایلانا دلوجر» پژوهشگر انستیتو «واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» به خبرگزاری فرانسه گفت که عربستان سعودی مایل به خروج از جنگ یمن است و همینطور آماده است تا پول زیادی برای بازسازی این کشور بپردازد اما بعید است که وارد توافقی بشود که بخواهد یمن را کاملا تسلیم طرف مقابل کند.

او افزود: «اولویت‌های عربستان سعودی به علت هزینه‌ بالای جنگ و نبود هیچ گونه دستاوردی، تغییر کرده و در همین حال تهدید ویروس کرونا، فرصتی برای عربستان به وجود آورده است که با حفظ آبرو بتواند بدون اینکه مقابل حوثی‌ها تسلیم شود، اعلام آتش بس کند.»

«پیتر سالزبری» تحلیلگر گروه «بحران‌های بین‌المللی» نیز گفت که هنوز توافقی برای آتش‌بس وجود ندارد که بازیگران اصلی بر روی آن اجماع داشته باشند.

او گفت که ارتش و کمیته‌های مردمی مستقر در صنعاء آتش‌بس را چیزی بیش از توقف حملات می‌دانند و از ائتلاف سعودی می‌خواهند تا در هر توافق احتمالی آتی، ریاض پرداخت حقوق کارمندان یمنی را برای ده سال بر عهده بگیرد و همینطور هزینه بازسازی را به طور کامل پرداخت کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه به سخنان «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در یمن در مقابل اعضای شورای امنیت اشاره کرد که گفته بود پیشرفت بزرگی در مسیر آتش‌بس کامل به وجود آمده است. او پیش از آن نیز گفته بود که در سایه شیوع ویروس کرونا، توقف جنگ بسیار موضوع حیاتی به شمار می‌رود و علی‌رغم اینکه دولت سعودی در نهم آوریل، از توقف حملات به مدت دو هفته خبر داده بود، اما درگیری‌ها و حملات هوایی هنچنان ادامه دارد.

در پایان این نوشتار آمده است که حوثی‌ها به علت دستاوردهای نظامی در استان مأرب بعنوان آخرین مناطق تحت نفوذ ائتلاف سعودی در شمال یمن، از موضع قدرت سخن می‌گویند و پیش از اعلام آتش‌بس از سوی عربستان، سند حل و فصل کامل بحران را مطرح کرده و خواستار پایان محاصره دریایی، هوایی و زمینی شده بودند.

روز گذشته نیز شبکه المیادین در تحلیلی به قلم «شارل ابی نادر» نوشت که دولت سعودی هیچ راهی جز برون رفت از جنگ یمن ندارد اما این تصمیم تبعات سنگینی نیز برای ریاض در پی دارد که باعث شده تصمیم به خروج از جنگ، برای رهبران سعودی بسیار دشوار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066703

وب گردی

وب گردی