دفاع مجدد سفیر ترکیه در بغداد از اقدام آنکارا در نقض حریم هوایی عراق

سفیر ترکیه در بغداد طی بیانیه‌ای بار دیگر از اقدام آنکارا در نقض حریم هوایی عراق برای سرکوب پ‌.ک.ک دفاع کرد و اردوگاه مخمور در منطقه کردستان را لانه تروریست‌های جدایی طلب توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «فاتح ییلدیز» سفیر ترکیه در بغداد، امروز (یک‌شنبه - ۱۹ آوریل)، بار دیگر نقض حریم هوایی عراق از سوی آنکارا به بهانه سرکوب پ‌.ک.ک را توجیه و از این اقدام کشورش دفاع کرد.

به نوشته وی افزود: آنکارا آماده همکاری و حمایت برای پاکسازی اماکنی است که این سازمان تروریستی (اشاره به پ‌.ک.ک) از آن به عنوان لانه‌ای برای خود در خاک عراق استفاده می‌کند.

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریه»، منتشر شد، تصریح کرد: اردوگاه «مخمور» در استان نینوی به لانه تروریست‌های جدایی‌طلب (پ.ک.ک) تبدیل شده است و از آن به عنوان پایگاهی لجستیک برای حمله به ترکیه استفاده می‌شود. این اردوگاه مدتهاست که دیگر جای افرادی که به آنها پناهنده و پناه‌جو گفته می شود، نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است: پاسخی که سازمان ملل به سؤال درباره آخرین بررسی که در این اردوگاه انجام داده است، داد، بزرگترین دلیل و بیانگر حقانیت ما در این موضوع است. ترکیه بارها و بارزها از کشور دوست و همسایه خود، عراق خواسته است تا این اردوگاه و منطقه را از لوث عناصر این سازمان تروریستی و جدایی‌طلب، پاکسازی کند.

چهارشنبه شب پیش، (15 آوریل)، یک فروند پهپاد شناسایی ترکیه با نقض حریم هوایی عراق وارد آسمان این کشور شد و با بمباران اردوگاه مخمور (در جنوب غرب اربیل) دو غیرنظامی را کشت.

صبح همان روز نیز منابع آگاه از کشته‌شدن یکی از سرکرده‌های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) طی حمله هوایی ترکیه به ارتفاعات شمال استان «اربیل» در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

در پی این نقض حریم هوایی عراق از سوی ترکیه، نائب‌رئیس پارلمان، رئیس جریان حکمت ملی و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق با صدور بیانیه‌های جداگانه حمله ترکیه به اردوگاه خانواده‌های آواره در جنوب شهر اربیل در منطقه کردستان عراق را محکوم کردند و خواستار برخورد جدی دولت عراق با نقض حریم هوایی کشورشان از سوی هر طرفی شدند.

وزارت خارجه عراق نیز روز پنجشنبه ضمن محکومیت این حمله ترکیه، تأکید کرد، بغداد با شدیدترین عبارات این حملات و تجاوز ترکیه را که نقض حاکمیت عراق است، محکوم می‌کند و «این اقدام ترکیه مغایر با اصول حسن همجواری است و نقض آشکار و بزرگ قانون بین المللی حقوق بشر و احکام منشور سازمان ملل محسوب می‌شود».

در همین راستا نیز سفیر ترکیه در بغداد به وزارت خارجه عراق فراخوانده شد اما وی پس از دریافت اعتراض رسمی بغداد به این اقدام، در جمع خبرنگاران گفت که در جریان دیدار با مسئولان عراقی به آنان گفته است که حملات اخیر ترکیه، در راستای دفاع آنکارا از خود است.

وی گفت که به مسئولان عراقی توضیح داده است که تهدید گروه پ.ک.ک فقط «متوجه ترکیه نیست، بلکه برای منطقه و عراق نیز این خطر وجود دارد».

ییلدیز با بیان اینکه «مشروعیت عملیات ترکیه علیه پ.ک.ک برگرفته از حقوق بین‌الملل است»، ادعا کرد: «ترکیه با استفاده از حق دفاع قانونی از خود، اقدامات مطلوب را با قاطعیت انجام خواهد داد».

انتهای پیام/

کد خبر: 1066716

وب گردی

وب گردی