«دستگاه دیپلماسی» در جهت افزایش موازنه قوای نرم ایران تلاش کند/ناتوانی «اتحادیه اروپا» از حمایت اعضایش در بحران کرونا 

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: یکی از اقدامات لازم برای دستگاه دیپلماسی افزایش توان دیپلماسی چند بُعدی با دولت ها و نهادهای بین المللی مختلف در قالب موازنه قوای نرم است که نتیجه آن می‌تواند افزایش اعتبار استراتژیک ایران و کاهش اعتبار راهبردی طرف مقابل باشد. 

نوذر شفیعی عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص استفاده از ظرفیت و توان دستگاه دیپلماسی جهت رفع تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد این است که حقیقتاً تحریم های وضع شده علیه ایران غیرقانونی است و همه دنیا به این مسئله واقف هست که تحریم های آمریکا یک جانبه و فرا سرزمینی است.

وی گفت: آمریکا قانون داخلی خودش را به فراتر از مرزهایش تسری داده که مبنای بین‌المللی ندارد و فاقد مشروعیت جهانی است چرا که زمانی یک تحریم می‌تواند مشروعیت پیدا کند که از طریق مرجعی قانونی به نام سازمان ملل متحد صادر شود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: ما در خصوص مدیریت شرایط تحریم ها در داخل کشور چندان موفق نبودیم، به این معنا که یا آثار تحریم ها را در کشور انکار کردیم یا بسیار ناچیز خواندیم و این منجر به افزایش سطح توقع مردم شد و از سویی شاید منجر به بی‌رغبتی دیپلماسی در پیگیری رفع تحریم ها به صورت جدی شد.

شفیعی با اشاره به این مطلب که در عرصه بین الملل مهمترین مولفه تاثیرگذار قدرت است، تصریح کرد: هر کشوری تلاش می کند تا ضمن افزایش مولفه های قدرت برای خود، رقبایش را دچار مشکل کند که نتیجه این نگرش وضع سیاست تحریمی از سوی آمریکا علیه ایران به عنوان یک رقیب جدی منطقه ای برای کاخ سفید می شود.

وی ادامه داد: هرچند که پیگیری دستگاه دیپلماسی در شرایط اخیر با توجه به وضعیت پیش آمده در جهان به سبب بحران کرونا می تواند در جهت تحت فشار قرار دادن بیشتر آمریکا در افکار عمومی جهانی مثمر ثمر باشد، اما این سوال هم پیش می‌آید که دستگاه دیپلماسی تا به الان چه کار کرده و چه اقدامات مثبتی را در خصوص رفع تحریم ها انجام داده است.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: درست است که در عرصه دیپلماسی باید از هر فرصتی جهت تامین منافع خود استفاده کرد، اما باید پاسخ این سوال هم داده شود که دستگاه دیپلماسی ما در نزدیک به هشت ساله اخیر چه کاری انجام می داده که امروز به صرافت این موضوع افتاده است؟

شفیعی گفت: به هر حال موضوع تحریم‌ها و سیاست خصمانه آمریکا علیه ایران یکی از ده مورد تنش و نزاع میان ایران و آمریکا است که باید با آن مقابله کرد و در این میان هم تلاش کنیم تا با افزایش مولفه های قدرت در کشور تاب آوری ما نیز در برابر تحریم ها و شرایط سخت بوجود آمده، بیشتر شود.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: به اعتقاد من یکی از اقدامات لازم برای دستگاه دیپلماسی افزایش توان دیپلماسی چند بُعدی با دولت ها و نهادهای بین المللی مختلف در قالب موازنه قوای نرم است.

وی تصریح کرد: در واقع همان کاری که ایران در قالب برجام با اروپایی ها انجام داد مبنی بر اینکه ایران به طرف اروپایی تفهیم کرد که ما خواهان صلح هستیم، جمهوری اسلامی ایران به هنجارها و ارزش های بین‌المللی پایبند است و در نهایت اینکه ظرف آمریکایی است که جنگ طلب است و با این اقدامات عملاً بین اروپا و آمریکا، شکاف ایجاد می کنیم.

شفیعی بیان کرد: در یکی دو سال اخیر حرف اصلی دیپلمات‌های ایران در سازمان های بین المللی به خصوص در سازمان ملل متحد این بوده که ایران توافق نامه ای به نام برجام را امضا کرده و تعهدات خود را انجام داده، اما آمریکا همانطور که از پیمان بین‌المللی آب و هوایی پاریس و برخی دیگر از توافق نامه ها و معاهدات بین المللی خارج شد، از برجام هم خارج شد و به تعهداتش عمل نکرد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: نتیجه این اقدامات می‌تواند افزایش اعتبار استراتژیک ایران و کاهش اعتبار راهبردی طرف مقابل باشد و به عبارت دیگر در عرصه دیپلماسی انجام هر کاری در فرصت مناسب آن یک هنر است که در این بُعد دستگاه دیپلماسی موفق عمل کرده است.

وی بیان کرد: امروز در جهان هیچ کس روی شخص ترامپ حساب باز نمی‌کند و همه منتظر پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ و انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا هستند تا نتیجه آن را شاهد باشند. در موضوع ترامپ، به وضوح میبینیم که یک فرد چگونه می تواند به اعتبار استراتژیک یک کشور آسیب بزند.

شفیعی در پایان با اشاره به این مسئله که اتحادیه اروپا در مدیریت بحران کرونا در میان اعضای خود تا حد زیادی دچار مشکل شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع مهم است و می تواند منجر به تضعیف اتحادیه شود چرا که آن مجموعه نتوانسته از اعضای خود حمایت مناسبی به عمل آورد اما با این موضوع که نتیجه این فرضیه را لزوماً به معنای فروپاشی اتحادیه اروپا بدانیم، موافق نیستم.

کد خبر: 1066743

وب گردی

وب گردی