مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در سوم  اردیبهشت

گام‌های فناورانه تبریزی‌ها در مسیر مبارزه با کرونا، کسب مجوز تولید اسپری درمانی ویروس کرونـا و تمدید مهلت ثبت‌نام بدون آزمون دکتری دانشگاه تربیت مدرس از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در سوم اردیبهشت ماه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در سوم اردیبهشت به شرح زیر است:

گام‌های‌فناورانه تبریزی‌ها در مسیر مبارزه با کرونا

عزیز جوانپورهروی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره اقدامات فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز پنج مرکز تحقیقات دارد که با شیوع بیماری ویروس کرونا این مراکز اقداماتی را انجام داد‌ه‌اند. به عنوان مثال مرکز تحقیقات نانو در تولید ماده ضدعفونی‌کننده، مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانش فنی ساخت کیت تشخیص کرونا، مرکز توسعه پایدار هم رسالت کمیته علمی را برعهده گرفته؛ کمیته رباتیک در خصوص توزیع برق و مرکز تحقیقات بیوفوتونیک که مجهز به امکانات فوق نوری و دستگاه انرژی اتمی است برای ضدعفونی و استریلیزه کردن ماسک‌ها و لباس‌های محافظ فعالیت داشته است.

وی افزود: چندین طرح فناورانه به معاونت پژوهش و فناوری استان ارسال شده که در حال بررسی است و یک طرح مهم آن تولید کیت تشخیص کرونا در مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز است.

جوانپور افزود: تیم تحقیقاتی این مرکز متشکل از دانشجویان ارشد و دکتری و اساتید هیات علمی هستند که دانش فنی آن را به دست آورده‌اند. البته این افراد قبلا بر روی سلول‌های بنیادی کار می‌کردند و این روزها به‌دنبال یک مکان ایزوله برای آزمایش هستند چرا که این آزمایش باید بر روی یک ویروس زنده واقعی انجام شود. دانش فنی این طرح در شورای‌عالی دانش‌بنیان مطرح شده و بر اساس برآورد کد هزینه برای هر 100 کیت، هر کیت 50 نفر و هر 100 کیت نزدیک به 5 هزار نمونه را می‌تواند ارائه دهند. دانش فنی ساخت این کیت یکی از نمونه‌های جدیدی خواهد بود که در حیطه ویروس کروناست که نیاز به یک محل ایزوله دارد.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز عنوان کرد: «این کیت مانند مشابه خارجی آن است و دیگر نیاز به واردات آن نیست بلکه خود کشور می‌تواند آن تولید و به بازار عرضه کند. قیمت این دستگاه بسیار مناسب و ویژگی‌های مشابه خارجی خود را دارد.

جوانپور ادامه داد: دستگاه تصفیه هوا توسط(ازون) طرح دیگری است که هم به صورت خانگی و هم به صورت صنعتی برای کارگاه‌ها و منازل تولید شده است و الان آمادگی این را داریم که به تولید انبوه برسد. این دستگاه، هوای آلوده بیمارستان‌های کرونایی؛ محیط آلوده خانه؛ محیط آلوده اماکنی که در آن رفت‌وآمد زیاد است؛ میکروب‌زدایی می‌کند. این دستگاه مجوز دارد و نمونه‌ای از این دستگاه تولید شده است. سرمایه‌گذار این محصول هم یکی از کارخانه‌داران تبریز است که آمادگی آن را دارد نوع خانگی آن را تولید و به بازار عرضه کند. قیمت این دستگاه بسیار مناسب و ویژگی‌های مشابه خارجی خود را دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ساخت شیرآب پدالی طرح دیگری است که از سوی گروه مکانیک در مرکز تحقیقات ساخته شده است. شیرهای آب با چشم الکترونیکی ساختار مخصوصی دارند و نصب آن پرهزینه است. ولی ویژگی شیر پدالی این است که بر روی شیرهای معمولی وصل می‌شود. این محصول به تولید انبوه رسیده و گونه‌های تجاری آن تولید و مجوز لازم را هم اخذ کرده است. هم‌اکنون در بیمارستان‌های تبریز مثل بیمارستان امام سجاد (ع)، بیمارستان بین‌المللی تبریز، شهریار و محلاتی و برخی کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها هم نصب شده و مورد استفاده قرار گرفته است. از این دستگاه استقبال خوبی شده چون نصب و کارایی این دستگاه بسیار آسان است و از هدر رفت آب جلوگیری می‌کند.

کسب مجوز تولید اسپری درمانی ویروس کرونـا

سیدعلی ابطحی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد استان تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره میزان بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های این دانشگاه گفت: درحال حاضر 59 بیمار در 3 بیمارستان ما بستری هستند که روند درمانی آنها را به‌طور کامل دنبال خواهیم کرد. به عبارت دیگر تا روز گذشته در بیمارستان فرهیختگان 23 نفر بیمار کرونایی بستری بودند که از این تعداد 15 نفر در بخش داخلی و هشت نفر نیز در آی‌سی‌یو بستری و روند درمانی‌شان دنبال می‌شود. در بیمارستان بوعلی نیز 27 بیمار داریم که 7 نفر در آی‌سی‌یو و مابقی در بخش داخلی هستند، البته پنج نفر از بیماران کرونایی از این بیمارستان مرخصی شده‌اند. همچنین در بیمارستان امیرالمومنین (ع) هم 9 نفر بستری‌اند که در بخش داخلی 6 نفر و سه نفر دیگر نیز در آی‌سی‌یو به‌سر می‌برند.

وی درباره روند تجهیز بخش دوم آی‌سی‌یو بیمارستان بوعلی ادامه داد: کارهای مربوط به آماده‌سازی بخش ساختمانی این بخش انجام شده است و درحال تجهیز آن هستیم. طبیعتا برای خرید تجهیزات موردنیاز مصوبه کمیسیون معاملات سازمان مرکزی را نیاز داریم که در اسرع‌وقت اقدامات آن هم انجام و تجهیزات لازم را خریداری خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به حمایت سازمان مرکزی از کادر پرستاری و پزشکی حاضر در خط مبارزه با کرونا تصریح کرد: طی بخشنامه‌ای که همان روزهای اول توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صادر شده است، اقدامات لازم برای حمایت همه‌جانبه از کادر پزشکی و پرستاری را انجام داده‌ایم به‌طوری که امروز هر یک ساعت کار برای پرستاران دو ساعت محاسبه می‌شود و شاهد هستیم که همه پرستاران ما به‌صورت گردشی در بخش بیماران کرونایی حضور دارند.

ابطحی گفت: حمایت سازمان مرکزی از کادر پرستاری باعث شده تا آنها انگیزه بیشتری برای خدمت‌رسانی داشته باشند چراکه وقتی می‌بینند سازمان به فکر پرستارانی است که حضور در محیط‌های پرخطر را تجربه می‌کنند، طبیعتا باعث انگیزه آنها می‌شود، همچنین باید به این مساله اشاره کنم که ما حقوق اسفندماه را بر اساس معیارهای درنظر گرفته شده برای کادر پرستاری پرداخت کردیم و حقوق 15 روز فروردین‌شان نیز پرداخته شده و 15 روز مابقی نیز به زودی پرداخت می‌شود.

وی با تاکید براینکه بخشنامه مربوط برای حمایت از کادر پزشکی تا پایان دوره درمان بیمارانی کرونایی اجرایی می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه تاالان برای کمک در استان‌های دیگر درخواستی نداشتیم و تا جایی که بنده اطلاع دارم عمده فعالیت بیمارستانی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کرونایی در پایتخت متمرکز شده است و اگر استان دیگری درگیر مبارزه با این بیماری باشد، نیروهای پزشکی و پرستاری کافی برای درمان بیماران را خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه لباس‌های محافظ برای کادر پرستاری و پزشکی به‌طور دائم تهیه می‌شود، ادامه داد: از این لحاظ هیچ مشکلی در هر سه بیمارستان‌مان نداریم و علاوه‌بر خریدهایی که خودمان انجام می‌دهیم، خیرین نیز در تهیه این تجهیزات به ما کمک می‌کنند.

ابطحی گفت: درحال حاضر 9 پروژه تحقیقاتی برای کرونا مصوب شده و اقدمات اولیه برای اجرای آنها شروع شده است. به عبارت دیگر اساتید و دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی ما در حوزه کرونا طرح‌های تحقیقاتی را آماده کرده‌اند که آنها در ابتدا باید در معاونت پژوهشی دانشگاه دفاع شده و بعد از دریافت کد زیست‌محیطی و زیست‌پژوهشی وارد فاز اجرا شوند و درحال حاضر برای همه این پروژه‌ها روند اجرایی کار آغاز شده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین مجوز تولید ترکیب اسپری بینی را نیز دریافت کرده‌ایم و به‌زودی خط‌تولید این اسپری راه‌اندازی خواهد شد تا بتوان به‌وسیله این اسپری در درمان سریع‌تر بیماران کرونایی اقدام کرد و همه تلاش‌مان این است که این محصول هرچه سریع‌تر وارد بازار شود.

مهمترین عناوین روزنامه آفرینش در سوم اردیبهشت ماه به شرح زیر است:

مهلت ثبت‌نام بدون آزمون دکتری دانشگاه تربیت مدرس تمدید شد

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، مهلت مجدد ثبت‌نام برای پذیرش بدون آزمون دانشجویان در دوره‌های دکتری تخصصی سال ۱۳۹۹ دانشگاه تربیت مدرس تا ۳۱ اردیبهشت ماه تمدید شد.

دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد: باتوجه به مشکلات بوجود آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین درخواست‌های متعدد داوطلبان مبنی بر تمدید مهلت ثبت‌نام به اطلاع می‌رساند که مهلت ثبت نام داوطلبان پذیرش در این دانشگاه حداکثر تا پایان روز چهارشنبه مورخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۹ تمدید شد.

ضروری است داوطلبان واجد شرایط در فرصت باقی مانده نسبت به ثبت نام و بارگذاری کلیه مدارک الزامی در سامانه گلستان دانشگاه وفق مفاد اطلاعیه منتشر شده از سوی دانشگاه تربیت مدرس اقدام کنند.

همچنین نتیجه بررسی اولیه نسخه الکترونیکی مدارک داوطلبان پس از پایان مهلت ثبت نام از طریق بخش آموزش وبگاه دانشگاه اعلام می‌شود و صرفا داوطلبانی که وضعیت بررسی مدارک آنها در سامانه گلستان دانشگاه "تایید" می‌شوند، مجاز به تکمیل فرایند ثبت نام و دریافت گواهی مربوط می‌شوند و نیازی به پیگیری و تماس تلفنی در این خصوص نیست.

بر اساس اعلام دانشگاه تربیت مدرس، داوطلبان در راستای عدم مراجعه حضوری به دانشگاه می‌توانند درخواست خود مبنی بر تکمیل و دریافت فرم را به پست الکترونیکی amoozesh@modares.ac.ir ارسال کنند تا فرم مربوط پس از تکمیل و تایید توسط مدیریت امور آموزشی دانشگاه به پست الکترونیک آنان ارسال شود.

خروج ۱۶ هزار دانشجوی خارجی از کشور به دلیل شیوع کرونا

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، مسئول اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم از خروج حدود ۱۶ هزار دانشجوی خارجی از ایران طی دوماه اخیر و به دلیل شیوع کرونا خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد این دانشجویان از آموزش های الکترونیکی دانشگاه‌های ایرانی استفاده می‌کنند و بازگشت آنها و حضورشان در کلاس‌های درس نیازمند مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

عبدالحمید علیزاده، ضمن بیان این مطلب به آخرین وضعیت خروج دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های ایران همزمان با تعطیلی این مراکز آموزشی به دلیل شیوع کرونا ویروس و تمهیدات وزارت علوم برای بازگشت این دانشجویان اشاره و اظهار کرد: تصمیم‌گیری در خصوص بازگشت دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در کشور نیازمند مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است و در صورتی که تصمیم بر بازگشت این دانشجویان گرفته شده باشد، قطعاً مشکلی برای بازگشت آنها به کشور وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به خروج حدود ۱۶ هزار دانشجوی بین المللی از کشور به دلیل شیوع کرونا ویروس و تعطیلی کلاس‌های حضوری تصریح کرد: خوشبختانه با اقدام به موقع دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که وزارت علوم برای دانشگاه‌ها در خصوص وضعیت آموزشی در نظر گرفته است، حدود ۹۰ درصد از دانشجویان خارجی ما از طریق آموزشهای مجازی، کلاس های آموزشی خود را دنبال می‌کنند؛ اما آن ۱۰ درصدی هم که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در کشور خود، نظیر عدم دسترسی و یا پایین بودن سرعت اینترنت به آموزش های مجازی دانشگاه‌های ما در دسترسی ندارند، می‌توانند به صورت آفلاین و با کمک سیستم‌های پشتیبانی دانشجویی کلاس های آموزشی خود را پیگیری کنند.

مسئول اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم با تاکید بر اینکه بازگشت دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل به کشورمان نیازمند بازگشایی و بالطبع تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا است، گفت: در حال حاضر بخش نامه های آموزشی دانشگاه های کشور در مورد سنوات تحصیلی، حذف ترم، حذف واحد و غیره شامل دانشجویان خارجی ما نیز می‌شود؛ ضمن اینکه ما تسهیلات بیشتری نیز برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته ایم و از قبل شرایط فعلی را برای آنها پیش‌بینی و اعلام کرده بودیم که خوشبختانه به موقع از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم و در قالب بخشنامه واحد به همه مراکز آموزشی ابلاغ شد.

علیزاده در پاسخ به این سوال که آیا امکان مهمانی دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های ایران در دانشگاه‌های کشور خود وجود دارد، گفت: امکان مهمانی یا انتقال دانشجویان بین دو دانشگاه داخلی و خارجی نیازمند ایجاد ملزومات ویژه ارتباطی است که یکی از ملزومات انعقاد تفاهم همکاری بین دانشگاه های ما و دانشگاه خارجی است، لازمه دوم نیز این است که سیستم آموزشی، محتوا و مدل آموزشی ما با کشور مبدا دانشجو یکسان باشد.

وی افزود: من فکر می کنم دانشگاه‌های ما با توجه به تجربه جدید آموزش بر بستر الکترونیک و فرصت ایجاد شده بتوانند برای حل مشکل امتحانات به ویژه برای دانشجویان خارجی راه حل های آسان تری نظیر آزمون های آنلاین درنظر بگیرند که در آن صورت اگر امکان بازگشت دانشجویان خارجی ما وجود نداشته باشد این افراد می‌توانند آزمون خود را به صورت آنلاین برگزار کنند.

وی در پایان اظهار کرد: طبیعتاً بیشترین تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های داخل از کشورهای پیرامون ما هستند به همین جهت بیشترین دانشجویان خارجی ما به کشورهای افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و پاکستان بازگشتند و اگر ستاد ملی کرونا تصمیم به بازگشت آنها بگیرد، مشکلی وجود ندارد لذا باید منتظر مصوبات این ستاد باشیم.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1066816

وب گردی

وب گردی