تولید روزانه 35هزار ماسک N95/ دستگاهی با توانایی تولید 6هزار مدیای ماسک تنفسی در ساعت

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه روزانه بین 200 تا 250 هزار مدیای مورد استفاده ماسک‌‌ها توسط این شرکت‌ها تولید و عرضه می‌شود، گفت: در کنار تولید مواد مورد استفاده در ماسک‌ها، این شرکت روزانه 30 تا 35 هزار ماسک N95 را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

نادر نادری، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه فناوری نانو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به فعالیت این شرکت اظهار کرد: در حال حاضر یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه تجهیزات و محصولات مرتبط با این فناوری در دنیاست. این شرکت علاوه بر ساخت انواع تجهیزات الکتروریسی در مقیاس‌های مختلف از آزمایشگاهی تا صنعتی موفق شده تمامی زیرسیستم‌ها و لوازم جانبی مورد نیاز این فناوری را تولید کند. محصولات و خدمات این شرکت، شامل طراحی و تولید دستگاه‌های الکتروریسی در مقیاس آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی با تجهیزات جانبی مختلف (منابع تامین اختلاف پتانسیل بالا، پمپ‌های سرنگی و کالکتورها) با تمرکز بر تولید ماسک‌های تنفسی، فیلترهای هوای نیروگاهی، فیلتر روغن و فیلتر هوای کابین و فیلتر هوای سوخت اتومبیل، توری پنجره، کیسه های جاروبرقی، ماسک‌های آرایشی بهداشتی صورت، زخم پوش فیلترهای اتاق تمیز، نانوپانسمان‌های پزشکی و سایر محصولات مبتنی بر نانوالیاف است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های الکتروریسی آزمایشگاهی شرکت برای تحقیق و توسعه انواع نانوالیاف سرامیکی، پلیمری و کامپوزیتی مناسب است. یکی از کاربرد اصلی این دستگاه که امروزه مورد توجه قرار گرفته استفاده از نانو الیاف برای تولید ماسک است.

نادری افزود: با استفاده از خط تولید صنعتی نانوالیاف می‌توان نانوالیاف موردنیاز برای کاربردهای متنوع را در مقیاس صنعتی تولید کرد، با استفاده از این خط تولید، پوشش انواع نانوالیاف روی سابستریت‌های مختلف برای تولید محصولات جدید در مقیاس صنعتی امکان‌پذیر است. در حال حاضر نمونه صنعتی دستگاه الکتروریسی در کارخانه‌های آزاد فیلتر‌، بهران فیلتر و سها و نمونه‌های آزمایشگاهی آن توسط حدود 150 آزمایشگاه دانشگاهی و پژوهشی خریداری و راه‌اندازی و بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه ماسک‌ها مدیای مختلفی دارند و بیشتر کارایی ماسک‌ها توسط همین لایه‌ها مشخص می‌شود، گفت: ما در این شرکت ماسک N95و سایر ماسک‌ها را تولید می‌کنیم؛ اما چیزی که در این میان حائز اهمیت است نوع پارچه استفاده شده در تولید این ماسک‌ها است.

نادری تأکید کرد: یکی از فعالیت‌های اصلی ما تولید دستگاه‌هایی است که این مدیا را تولید می‌کند و دیگری تولید ماسک تنفسی توسط همین دستگاه با استانداردهای مختلف است.

وی تولید دستگاه‌های الکترونیکی برای ساخت نانو الیاف را از دستاوردهای فناورانه این شرکت مطرح کرد و افزود: فعالیت اصلی ما تولید نانو الیاف است که کاربردهای مختلفی از جمله در تولید فیلتر و ماسک دارد. پیش از شیوع کرونا ویروس زمینه‌های تولید فیلترهای نانویی و نیز ماسک‌های تنفسی را به صورت جدی دنبال می‌کردیم، اما پس از شیوع کرونا ویروس تمرکز ما بر تولید فیلترهای نانویی برای استفاده در ماسک‌های تنفسی قرار گرفت.

نادری با اشاره به چالش‌های تولید ماسک N95 با کیفیت جذب 95 درصدی در ایران، خاطر نشان کرد: این چالش از سوی شرکت‌های نانویی تسهیل شد، از این رو با توجه به اینکه ظرفیت نانو در کشور پایین است، ما از شرکت‌های نانویی همکار درخواست کردیم ما را در تولید مواد مورد استفاده در ماسک‌های N95 همراهی کنند که با همکاری صورت گرفته ظرفیت خوبی برای تولید این نوع ماسک‌ها ایجاد شد، به گونه‌ای که روزانه بین 200 تا 250 هزار مدیای مورد استفاده در این نوع از ماسک‌ها توسط مجموعه این شرکت‌ها تولید و عرضه می‌شود. همچنین در کنار تولید مواد مورد استفاده در ماسک‌ها، این شرکت روزانه 30 تا 35 هزار ماسک را تولید و به بازار عرضه می‌کند. این میزان ظرفیت تولید در حال افزایش است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرفیت آن به تعداد ۵۰ هزار ماسک در روز افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با شاره به اینکه طی سال‌های اخیر محصولات تولیدی این شرکت به کشورهای کره جنوبی، چین، مالزی، تایلند، مالزی، پاکستان و چین صادر شده است، گفت: تقریبا اولویت اصلی ما تولید ماسک‌های تنفسی است. همچنین در سال‌جاری سایت جدید این شرکت راه‌اندازی خواهد شد و در کنار آن 15 دستگاه صنعتی جدید نیز تولید خواهیم کرد، این دستگاه‌ها توانایی تولید 6هزار مدیای ماسک تنفسی در ساعت را دارند.

وی تصریح کرد: حدود 50 نفر در این شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.

نادری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ساختار شرکت‌های دانش‌بنیان جهشی است؛ بنابراین اگر این شرکت‌ها به مفهوم واقعی دانش‌بنیان باشند، قطعا جهش تولید در کشور محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066827

وب گردی

وب گردی