بررسی 18 چالش راهبردی و  رفتاری در دوران پساکرونا

مدیر دفتر مطالعات، برنامه ‏ریزی، و تعالی علوم رفتاری معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی  گفت: دفتر مطالعات، برنامه‏‌ریزی، و تعالی علوم رفتاری با توجه به مأموریت‏‌ها و اهداف سازمانی خود، کارگروه تخصصی ویژه‏‌ای را با همکاری استادان نخبه‏ سراسر کشور تشکیل داد و فعالیت‏‌های خود را به ‏صورت جدّی و منظم شروع کرده است.

محسن جدیدی مدیر دفتر مطالعات، برنامه ‏ریزی، و تعالی علوم رفتاری معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های این دفتر در حوزه حکمرانی دوران پساکرونا اظهارکرد: چالش‏های زندگی بشر می‏توانند بر روی پیوستاری از انواع بلایای طبیعی تا مسائل کوچک فردی گسترده باشند. در طول قرن گذشته با ظهور پیشرفت‏‌های صنعتی و علمی، دامنه‏ چالش‏‌هایی که زندگی انسان را به خطر انداخته‏اند، از قالب طبیعی به قالب تصنعی تغییر ماهیت داشته‏ و از آن جمله می‏‌توان به بیماری‏های زیستی نوظهور اشاره کرد.

وی افزود: طی دو ماه گذشته جهان با پدیده‏ منحوسی به نام ویروس کرونا روبرو شده است که باعث شده تمام سازمان‏دهی‏‌های راهبردی و روانی-اجتماعی کشورها تحت تأثیر قرار بگیرد. صرف‏نظر از این‏که شیوع این ویروس تعمداً یا سهواً بوده باشد، اکنون می‏طلبد که متخصصان حوزه‏های مختلف علمی و نخبگان برای مدیریت، مهار، برون‏رفت، و همچنین چالش‏های پسا کرونا به اندیشه‏ورزی و سیاست‏گذاری مناسب اقدام کنند.

مدیر دفتر مطالعات، برنامه‏ریزی، و تعالی علوم رفتاری ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی حسب جایگاه ملی خود نیز پس از ابلاغ بخشنامه‌ی کرونا توسط دکتر محمدمهدی طهرانچی، فعالیت خود را در سطح ملی آغاز کرد. معاونت علوم انسانی و هنر نیز این وظیفه‏ خطیر را به مرکز مطالعات، برنامه ‏ریزی، و تعالی علوم انسانی و هنر سپرد. در این مرکز با توجه به پتانسیل بسیار بالا و قوی هر یک از دفاتر زیر مجموعه کارگروه‏‌های چابک و تخصصی با همکاری اعضای هیئت علمی سراسر کشور به سرعت فعال شده و برای چالش‏‌های پسا‌کرونا رویکرد سیاست‏گذارانه‏ علمی را اتخاذ کردند.

وی تصریح کرد: دفتر مطالعات، برنامه‏‌ریزی، و تعالی علوم رفتاری نیز با توجه به مأموریت‏‌ها و اهداف سازمانی خود، کارگروه تخصصی ویژه‏‌ای را با همکاری استادان نخبه‏ سراسر کشور تشکیل داد و فعالیت‏‌های خود را به ‏صورت جدّی و منظم شروع کرد. فعالیت‏‌ها و اقدامات انجام شده‏ این کارگروه در خصوص چالش‏‌ها و راهبردهای پسا کرونا در سه سطح کلان، میانه، و خرد دسته ‏بندی شد که در کل 18 موضوع اساسی به تصویب کارگروه رسید؛ همچنین موضوعات برای تدوین گزارش‏‌های سیاست‏گذارانه به هر یک از اعضای پیشنهاد دهنده محول شد.

جدیدی در پایان خاطرنشان کرد: برای مثال، در سطح کلان موضوع استفاده از تجارب دولت‏ در مواجهه با بحران‏‌های اجتماعی حوزه‏ سلامت مطرح شد؛ در سطح میانه، اعتماد اجتماعی، شایعات، رفتارهای نوع‏ دوستانه و مشارکتی، و انزوای احتمالی فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت؛ و در سطح خرد نیز اعتیاد به اینترنت، خشونت خانگی، تعارضات و مشکلات خانوادگی و بین‏فردی، تغییرات اجتماعی و حل مسائل اجتماعی از جمله موضوعات بسیار مهم مد نظر اعضای کارگروه بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066846

وب گردی

وب گردی