مهم‌ترین چالشی که انجمن‌های علمی با آن روبرو هستند

سفیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق کشور گفت: مهم‌ترین چالشی که بسیار در این حوزه دیده می‌شود، عدم به رسمیت شناختن انجمن‌های علمی به عنوان یک نهاد دانشگاهی بسیار مؤثر توسط تعدادی از استادان و حتی خارج از دانشگاه توسط شرکت‌ها و نهادهاست.

نازنین احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ماهیت فعالیت انجمن‌های علمی اظهار کرد: انجمن علمی یک نهاد دانشجویی است که متناسب با رشته‌ها برای پر نمودن خلأهای موجود در برنامه‌های آموزشی مدون شده از سوی وزارت علوم تشکیل می‌شود و با توجه با نیازمندی‌های موجود در رشته‌های دانشگاهی، اقدام به برگزاری کلاس‌هایی می‌کند که سبب آماده سازی دانشجویان برای فرصت‌های شغلی در آینده خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، انجمن‌های علمی می‌توانند سبب تولید علم به صورت نوشتن مقالات و چاپ در نشریه انجمن، کار پژوهشی میان رشته‌ای و حتی فرا دانشگاهی شود؛ همچنین با برگزاری رویدادهایی می‌تواند درایجاد ارتباط بین دانشجویان، صنعت و دانشگاه موثر باشد.

دبیرسابق کمیسیون شورای مناطق اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق کشور بااشاره به چگونگی تأثیر انجمن‌ها بر درک کاربرد رشته‌های دانشگاهی، تشریح کرد: انجمن‌های علمی با تهیه پرسشنامه و دریافت اطلاعات به صورت مستقیم از دانشجویان مشغول به کار یا درجستجوی آن ، دریافت اطلاعات از استادان دانشگاه، ارتباط با شرکت‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی مرتبط با رشته، سنجش نیازمندی آنها در روند برگزاری رویدادها و سایر موارد، می‌توانند بر درک کاربرد رشته‌های دانشگاهی موثر باشند.

احمدی تأکید کرد: اگر انجمن‌های علمی وظایف خود را به خوبی انجام دهند و دانشجویان همکاری‌های لازم را داشته باشند، می‌توانند در ازبین بردن فاصله بین دانشگاه و جامعه به عنوان صنعت و بازار کار موثر باشند و حتی سبب آشنایی دانشجویان با بازار کار شوند.

وی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی در تبلیغات امری الزامی است، تصریح کرد: امروزه به دلیل مؤثر بودن فضای مجازی، استفاده از آن در زمینه تبلیغات امری الزامی است و اطلاع رسانی از این طریق با منتشر کردن پوستر برنامه‌ها در گروه‌های دانشجویی، توجه مخاطبان را بیشتر به خود جلب می‌کند؛ اما تبلیغات کاغذی، چاپ پوستر و نصب آن در دانشگاه‌ها هم الزامی بوده و باید از هردو پتانسیل و امکانات به خوبی استفاده کرد.

دبیر سابق انجمن‌های علمی مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: اما اگر انجمن‌های علمی تبلیغات را فقط به یک روش انجام دهند ممکن است یک گروه کامل از مخاطبان خود را از دست دهند؛ در واقع هنر انجمن‌های علمی انطباق و انعطاف با روحیه‌ها و نگرش‌های افراد و شرایط گوناگون است.

عدم به رسمیت شناختن انجمن‌های علمی یک چالش جدی است

احمدی درباره چالش‌های موجود در مسیر فعالیت انجمن‌های علمی اظهار کرد: مهم‌ترین چالشی که بسیار در این حوزه دیده می‌شود، عدم به رسمیت شناختن انجمن‌های علمی به عنوان یک نهاد دانشگاهی بسیار مؤثر توسط تعدادی از استادان و حتی خارج از دانشگاه توسط شرکت‌ها و نهادهای دیگر است، همچنین بها ندادن دانشگاه به برنامه‌های انجمن‌های علمی و اختصاص بخش کوچکی از بودجه امور فرهنگی به این نهاد از دیگر چالش‌های موجود در این زمینه است.

وی افزود: با توجه به پژوهشی بودن تعدادی از برنامه‌های انجمن علمی، باید بخشی از بودجه نهاد پژوهشی دانشگاه نیز صرف برنامه‌های پر مخاطب و ارزشمند این حوزه شود، اما متأسفانه چنین قانونی وجود ندارد.

سفیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق کشور با تأکید بر اینکه انجمن‌های علمی به تنهایی نمی‌توانند فعالیت کنند و نیازمند حمایت هستند؛ گفت: عدم حمایت از طرح‌های انجمن‌های علمی توسط خود دانشگاه و در مرحله بعد نهادهایی که می‌توانند نقش مؤثری در اطلاع رسانی رویدادها داشته باشند، سبب دلسرد شدن دانشجویان و کناره‌گیری از فعالیت‌های ارزشمند شده است؛ علاوه بر این موارد تعدادی از استادان دانشگاه با فعایلت‌های انجمن‌های علمی مخالف هستند و آن را امری بیهوده می‌پندارند.

احمدی تصریح کرد: دراین مرحله است که می‌توان گفت انجمن‌های علمی به تنهایی، با عدم حمایت و تشویق نمی‌توانند بدرخشند و به فعالیت‌های خود با این شرایط حاکم با کیفیت سابق ادامه دهند. در زمینه حمایت‌های مالی هم با توجه به در اختیار داشتن اطلاعات و تجربه در این زمینه می‌توان گفت حمایت‌های مالی از انجمن‌ها در بسیاری از دانشگاه بسیار کم و یا حتی صورت نمی‌گیرد و دانشجویان برای برگزاری رویدادها، کلاس‌ها و حتی چاپ نشریه‌های خود از سرمایه گذاران استفاده کنند یا به طور کلی برنامه لغو می‌شود. البته درخواست‌هایی مبتنی بر کمک‌های مالی از وزارت علوم بوده اما متأسفانه حمایت چندانی از رویداد‌ها نمی‌شود.

وی درباره بودجه اختصاص یافته در زمینه فعالیت انجمن‌های علمی گفت: به طور دقیق نمی‌توان نسبت به این موضوع اظهار نظر کرد چون در هر دانشگاهی متفاوت است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تعدادی از دانشگاه‌ها در مناطقی هستند که رویداد یا برنامه زیادی در آنجا برگزار نمی‌شود و عملا بودجه امور فرهنگی برای هیچ انجمن و تشکلی مورد استفاده قرار نمی گیرد، بنابراین این سوال مطرح می‌شود بودجه مورد نظر برای چه اقداماتی استفاده و تخصیص این بودجه به دانشگاه بر چه اساسی است.

استفاده از پتانسیل‌ انجمن‌ها در حل مسائل مهم

دبیرسابق کمیسیون شورای مناطق اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق کشور تشریح کرد: در زمینه بهبود شرایط، اگر ساختار موجود اصلاح و سامانه‌ای برای هدفمند کردن فعالیت‌های انجمن‌های‌علمی ایجاد شود، میتواند از پتانسیل شبکه وسیع انجمن‌های علمی کشور استفاده کرد و هنگام مواجه شدن با بحران‌ها می‌توان از راه حل‌های ارائه شده برخوردار بود. متأسفانه دیدگاهی که وجود دارد این است که بسیاری از افراد، فعالیت انجمن‌های علمی را محدود به دانشگاه و دانشجو می‌دانند اما به این گونه نیست و می‌توان از پتانسیل‌های علمی این شبکه قدرتمند در حل بسیاری از مسائل و مشکلات استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066856

وب گردی

وب گردی