با تبلیغات و آمارسازی آموزش آنلاین را به نمایش کمدی تبدیل نکنید!

در حال حاضر با وضعیتی که وزارتخانه آموزش و پرورش در پیش گرفته است، آموزش آنلاین تبدیل به یک نمایش کمدی می‌شود .

گروه دانشگاه ایسکانیوز: این یک قاعده زندگی است که هرجا سخن از کارهای محیرالعقول و غیرعادی در میان است، یک جای کار می‌لنگد و قرار است زیر پوشش قهرمانی تک چهره‌ها، ناتوانی‌ها و اشکالات سازماندهی و مدیریت و کمبود امکانات پوشانده شود.

️به این خبر دقت کنید: با اینکه خبر مرگ ناگهانی نوجوانش را به او دادند خانم معلم هرمزگانی حاضر نشد کلاس مجازی خود را ترک کند. او با چشم‌هایی اشکبار اما با صلابت و استوار آن روز کلاس و تدریس مجازی خود را به پایان رساند و بعد از تدریس خود بود که عازم سوگواری و خاکسپاری جوانش شد.

نمونه دیگر، عکس خانم معلمی است که روی تخت بیمارستان مشغول تدریس مجازی است و وزیر آموزش و پرورش تصادفی باخبر می شود و تلفنی با او گفتگو می کند. کاری به درست و غلط این خبرها ندارم . وجه اغراق آمیز و باورناپذیر و تبلیغاتی انتشار این اخبار مورد نظرم است.

توئیت‌های آقای وزیر هم تبلیغاتی است. از همان اول وزیر توئیت کرده که : 90 درصد مدارس اپلیکشن شاد را نصب کرده اند و فقط 10 درصد مدارس مشکل دارند که آنها هم اینترنت و ابزار کار برایشان فراهم می‌شود. حرف مرد هم یکی است! این تبلیغات که گاهی با چاشنی زور و تهدید هم همراه است، معمولا با واکنش منفی اکثر معلمان مواجه می‌شود.

️واقعیت این است که گذار از آموزش حضوری به آموزش آنلاین کاری دشوار و پیچیده است و اشکالات متعددی را ایجاد می‌کند. این اشکالات با تبلیغات حماسی و یا دادن آمار ساختگی و رئیس پسند و اجبار و زورگویی حل نمی‌شود. فقط باعث می‌شود مشکلات دیده نشوند و راندمان کار کاهش یابد.

️وظیفه وزارتخانه سازماندهی و فراهم آوردن امکانات و لوازم آموزش آنلاین است. شما حتی اگر یک کارگر ساده را برای کار ساختمانی استخدام کنید، باید بیل و کلنگ و فرغون و... در اختیارش بگذارید، چون بدون ابزار و امکانات کار پیش نمی‌‌رود. نمی‌توان معلم و خانواده دانش‌آموز را مکلف به فراهم آوردن امکانات تحصیل کرد.

️من در مورد قابلیت این اپلیکیشن، به دلیل ضعف اطلاعات فنی نظری ندارم. حتی اگر فرض کنیم اپلیکیشن کارآیی داشته باشد، نمی‌توان از گوشی پدر و مادر و خاله برای آموزش دانش‌آموزان استفاده کرد. گوشی تلفن همراه یک وسیله شخصی است و اجبار معلم و مدیر و خانواده به نصب اپلیکیشن شاد روی ابزار شخصی از نظر حقوقی و تربیتی ایراد دارد. تکلیف خانواده‌هایی که گوشی پیشرفته ندارن چه می‌شود؟

️ای کاش وزیر حداقل به وجه تربیتی قضیه توجه کند. دانش آموز باید از تبلت آموزشی اختصاصی استفاده کند. این تبلت را باید وزارتخانه در اختیار همه معلمان و دانش آموزان بگذارد . درست مثل تامین فضای آموزشی و میز و صندلی و تخته سیاه و... .

️مدیریت این کار باید در دست افرادی با حوصله و دارای اطلاعات فنی باشد که با صبر و حوصله انتقادها را بشنوند و با استفاده از دانش فنی و تجارب معلمان و مدیران قدم به قدم پیش بروند. در حال حاضر با وضعیتی که وزارتخانه در این‌ راستا در پیش گرفته است، آموزش آنلاین تبدیل به یک نمایش کمدی می‌شود.

️قابل پیش بینی است که آمارهای ساختگی از مدرسه به منطقه از منطقه به ادارات کل و از ادارات کل به ستاد روانه می‌شود. وزیر هم در تلویزیون و در هیئت دولت سینه‌اش را جلو می‌دهد و از موفقیت بالای ۹۰ درصد طرح حرف می‌زند.

نتیجه نهایی هم این می‌شود که احتمالا آموزش آنلاین در ۱۰ درصد مدارس با موفقیت پیش می رود و در ۹۰ درصد مدارس یا اصلا اجرا نمی‌شود یا به صورت فرمالیته انجام خواهد‌ شد.

️برای اینکه خدشه‌ای به آمارهای رسمی وارد نشود، همه دانش‌آموزان به‌جز کلاس دوازدهمی‌های متوسطه نظری، شاد و خندان به کلاس بالاتر می‌روند و آموزش آنلاین هم در فرهنگ مدرسه، معنایی معادل ول‌شدگی و رفتن به کلاس بالاتر بدون زحمت، پیدا خواهد‌ کرد.

*کارشناس آموزش و پرورش
انتهای پیام/

کد خبر: 1066864

وب گردی

وب گردی