کرونا و ناپایداری منابع مالی نهادهای مردمی

درشرایط فعلی که بیماری کرونا همه فعالیت های اقتصادی کشوررا تحت تاثیر قرارداده، خیرین، نیکوکاران ومردمی که منابع مالی خیریه ها  را تامین می کنند نیز  امکاناتشان کاهش یافته و فاقد در آمد کافی برای حمایت از خیریه ها وتشکل های مردم نهاد هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نبی اله عشقی ثانی مدرس دانشگاه و عضو شبکه ملی حمایت از ایتام در این یادداشت می نویسد: موسسه های خیریه را سمن یعنی سازمان مردم نهاد می گویند ،این بدان معنی است که اساس وبنیان آنها را مردم شکل می دهند وبا کمک مردم ونیکوکاران منابع مالیشان تامین می شود،خیریه به زبان انگلیسی ngo گفته می شود که مفهوم آن جدا از دولت بودن است با این وجود تشکل های مردم نهاد به کمک دولت می آیند تا با حمایت از اقشار آسیب پذیر زندگی را برای آنان قابل تحمل کنند وبرای توانمند سازی آنان اقدام کنندو باری هم از دوش دولت بردارند.

جامعه هدف موسسه های خیریه مردم ضعیف تر جامعه هستند که دهک های پایین اقتصادی راتشکیل می دهند این مردم در تکانشهای اقتصادی واجتماعی و اپیدمی بیماری هایی مانند کرونا بیشتر از سایرین دچار آسیب می شوند وزندگیشان به مخاطره می افتد، ناچار برای دریافت کمک وحمایت بیشتر به خیریه ها متوسل می شوند در نتیجه بر مسئولیت ودغدغه تشکل های مردمی می افزایند.

درشرایط فعلی که بیماری کرونا همه فعالیت های اقتصادی کشوررا تحت تاثیر قرارداده، خیرین، نیکوکاران ومردمی که منابع مالی خیریه ها را تامین می کنند نیز مانند سایرین امکاناتشان کاهش یافته و فاقد در آمد کافی برای حمایت از خیریه ها وتشکل های مردم نهاد هستند بصورتی که منجر به کاهش خدمات وحمایت های تشکل های مردم نهاد شده است.

در این شرایط بدیهی است که از یک سو مراجعان ومتقاضیان دریافت کمک از خیریه ها افزایش می یابد و از سوی دیگر منابع مالی موسسات بشدت کاهش یافته و خدمات خیریه ها محدود تر می شود ومتاسفانه خیل نیازمندان اضافه واضافه تر شده است. سوالی که پیش می آیداین است که اکنون چه باید کرد؟

وقتی با چنین سوالی مواجه می شویم نگاه ها به سمت دولت می رود که مسئول اداره کشور ونقطه اتکا وپشتیبان اصلی مردم است و انتظار می رود قبل از توقف فعالیت خیریه ها ودر رنج قرار گرفتن بیشتر گروه های ضعیف جامعه با مشاوره با کارشناسان ، خیران ونیکوکاران راهکاری اندیشیده شود وسازوکاری برای استمرار خدمات تشکل های مردم نهاد تبین شود تاهم مردم در رنج کمتر قرارگیرند وهم نوعدوستان سهم خویش را از بودنشان ادا کنند.

اما زمانی که به موقعیت دولت نگاه می کنیم وبه شرایط کنونی وعملکردآن می پردازیم ملاحظه می شود که دولت برای پیشگیری از همه گیری بیماری کرونا خود دستور تعطیلی بسیاری از مشاغل وکسب وکار ها را داده است که حدود ۵۰‎٪دهک های پایین جامعه را شامل می شود.در نتیجه این افراد قادر به پرداخت هزینه های اجاره واحدهای کسب وکار ومنازل مسکونی ودیگر مخارجشان نیستند و مستاصل شده ونیازمند حمایت دولت هستند.

البته دولت به منظور مداخله ومساعدت در حد منابع وامکانات خود طرح های حمایتی ارایه کرده اما مساله یک روز و 2 روز نیست و باید برای طولانی مدت برنامه ریزی واقدام صورت گیرد.

نگرانی اصلی کارشناسان این است که اکنون توجه مردم به روش کارهایی خود مراقبتی وبهداشتی برای پیشگیری از بیماری کرونا متمرکز است. اما تدریجا پیآمد های اقتصادی ویروس کرونا امور روزمره زندگی مردم را مختل می کند و اندک اندوخته ها صرف و در آمدها قطع می شود واحتمال دارد اقتصادکشور دچار فروپاشی شود بنابر این هشدار می دهند وپیشنهاد می کنند همچنانکه تیم بهداشت ودرمان دولت بدون تعطیل ، مجدانه وقهرمانانه در حال اقدامات برای مبارزه وکنترل بیماری کرونا است ،تیم اقتصادی دولت هم باید مراقب پی آمد های اقتصادی وتعطیلی بازار کسب وکار وتوقف تولیدات مورد نیاز کشور باشد زیرا کاهش یا قطع درآمد های مردم مساله ای جدی است که در آینده نزدیک آثار آن خود را نشان خواهد داد .بنابراین ضرورت دارد متولیان این بخش نیز سریعا ساز وکارهای مواجه با این چالش را ارایه دهند.

همچنین دستگاه های حمایتی واجتماعی نیز برای برون رفت از چالش های اجتماعی در موقعیتی که کشور با آن روبرواست وفقیر وغنی با آن مواجه می شوند باید طرح وبرنامه های ملی ارایه دهند به صورتی که همه مردم محفوظ بمانند .

ما متولیان موسسات خیریه وتشکل های مردم نهادبا درک موقعیت با آغوش باز دست یاری به سوی اندیشمندان ،کارشناسان ،دستگاه های مسئول و اهل خیر دراز می کنیم ودر انتظار راهنمایی ویاری هستیم.

اکنون زمان جنگ با یک بیماری بیرحم است پس همه کشور از همه گروهها واقشار باید دست در دست هم در یک همبستگی ملی درست مشابه زمان جنگ تحمیلی بپاخیزیم متحد شویم وبرکنیم کاخ دشمن امروز راکه نامش کرونا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066901

وب گردی

وب گردی