۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد شرکت‌های دانش بنیان است/ متفکرآزاد: جلوگیری از خام فروشی مزیت دانش بنیان‌ها

نشست خبری اعلام موجودیت فراکسیون دانش بنیان در مجلس یازدهم عصر امروز (چهارشنبه 3 اردیبهشت) در ایستگاه نوآوری دانشگاه صنعتی شریف با حضور جمعی از منتخبان مردم در این مجلس برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نشست خبری اعلام موجودیت فراکسیون دانش بنیان در مجلس یازدهم عصر امروز (چهارشنبه 3 اردیبهشت) در ایستگاه نوآوری دانشگاه صنعتی شریف با حضور جمعی از منتخبان مردم در این مجلس برگزار شد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه یکی از ویژگی بارز مجلس آتی وجود ۶۰ منتخب جوان زیر ۴۰ سال است، افزود: این افراد عمدتاً چهره‌های دانشگاهی بوده و به دنبال تحقق اقتصاد دانش بنیان هستیم.

در این نشست محسن دهنوی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: با توجه به نام گذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید، جمعی از منتخبان مجلس یازدهم برنامه‌ریزی‌های خود را در راستای رونق و توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور آغاز کرده‌اند که در حال حاضر ۳۰ نفر از جوانان منتخب مجلس عضو این فراکسیون هستند.

دهنوی گفت: اصلاح فضای کسب و کار برای تحقق اقتصاد دانش بنیان اهمیت زیادی دارد و از آنجایی که مجالس قبل اقداماتی را برای اقتصاد دانش بنیان انجام داده بودند، ما داده‌های آنان را جمع آوری کردیم و به دنبال آن هستیم که تحقق اقتصاد دانش بنیان جزو رئوس اصلی مجلس و به عبارت بهتر سه اولویت اصلی مجلس یازدهم باشد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۴۹۰۰ شرکت دانش بنیان داریم، خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان می‌تواند نقش مهمی در جهش تولید و افزایش رفاه جامعه ایفا کند. ضمن اینکه در شرایط تحریم ما باید به ظرفیت‌های داخلی خودمان توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه حجم بازار دارو و تجهیزات پزشکی کشور حدود ۷.۵ میلیارد دلار است که بخش قابل توجهی از آن از طریق واردات تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم ما باید به ظرفیت‌های داخلی خودمان توجه بیشتری داشته باشیم و با کمک شرکت‌های دانش بنیان به سمت تولید داخلی حرکت کنیم که این موضوع در دوران پساکرونا نیز اهمیت زیادی دارد.

دهنوی درباره نقش مجلس در توسعه اقتصاد دانش بنیان گفت: اصلاح نظام بودجه ریزی مبتنی بر برنامه‌های کاربردی در توسعه اقتصاد دانش بنیان، ارتقا نقش کنترل و نظارت مجلس بر اجرای مصوبات، قوانین و مقررات و تصویب قوانین و مقررات جدید برای ارتقای نظام تنظیم گری نوآوری از جمله اقداماتی است که مجلس باید در این راستا در دستورکار خود قرار دهد.

دهنوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بزرگترین زیست بوم نوآوری در خاورمیانه را دارد، اظهار داشت: ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد و میزان فروش شرکت‌های دانش بنیان است و ما در منطقه از این لحاظ پیشرو هستیم که نیازمند حمایت بیشتر مجلس شورای اسلامی هستند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه برای قوی‌تر شدن اقتصاد ما نیاز به صادرات داریم، تأکید کرد: اقتصاد دانش بنیان یک موضوع بین حوزه‌ای است و ما در مجلس پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد دانش بنیان را خواهیم داد که امیدواریم در صحن مجلس رأی آورد.

متفکر آزاد: مزیت اقتصاد دانش بنیان، اشتغال نیروهای تحصیل کرده است

در ادامه این نشست خبری روح الله متفکر آزاد منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم گفت: ما در سال جهش تولید هستیم و واژه جهش گویای آن است که ما نیاز به تحرک بیشتری در زمینه تولید داخلی داریم و باید از ظرفیت‌های خود بیش از پیش استفاده کنیم.

منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم گفت: دولت باید ریسک سرمایه گذاری در حوزه فناوری را بپذیرد و باید به این نکته توجه شود که ما براساس شاخص نوآوری جهانی و سهمی که فناوری در کشورمان دارد، وضعیت بسیار خوبی داریم و این قابلیت در اکوسیستم فناوری کشور وجود دارد که پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

متفکر آزاد تصریح کرد: پتانسیل نیروی انسانی ما خوب است و امیدواریم در این حوزه تحرک داشته باشیم و بدانیم که مزیت اقتصاد دانش بنیان، اشتغال نیروهای تحصیل کرده و جلوگیری از خام فروشی است.

وی افزود: تحریم‌ها بستری را فراهم کرده است که ما مجبوریم برای تأمین نیازهای خود به سمت فناوری‌های داخلی حرکت کنیم و از آنجایی که در منطقه جایگاه بسیار خوبی به لحاظ تولید دانش و فناوری داریم باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

وی یادآور شد: از همه گرایش‌ها در مجلس در این حوزه استفاده خواهیم کرد چرا که موضوع اقتصاد دانش بنیان سیاسی، حزبی و جریانی نیست و هیچ مرز سیاسی در این فراکسیون نداریم و برای ما کارآمدی مهم است و مجلس یازدهم تمام قد پشت سر اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۵ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند، گفت: مجلس یازدهم باید اقدامات اساسی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066923

وب گردی

وب گردی