آمریکا درخواست ما برای موافقت با وام ایران را رد کرد؛ متأسفیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت آمریکا درخواست این اتحادیه برای موافقت با اعطای وام از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران را رد کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه از ایالات متحده خواسته تحریم‌ها علیه ایران را کاهش داده و مجوز کمک اقتصادی به این کشور برای مقابله با بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» را صادر کند، اما واشنگتن این درخواست‌ها را رد کرده است.

به نوشته رویترز، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه ایالات متحده در حال جلوگیری از اعطای وام توسط صندوق بین‌المللی پول به ایران است گفته از این موضع واشنگتن متأسف است.

بورل بعد از کنفرانس ویدئویی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «ما در وهله اول از کاهش تحریم‌ها و سپس از درخواست ایران برای دریافت کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول حمایت کردیم.»

وی اضافه کرد: «من از اینکه آمریکایی‌ها در این مرحله با اتخاذ این تصمیم از سوی صندوق بین‌المللی پول مخالفت می‌کنند متأسف هستم. از نقطه‌نظر بشردوستانه، باید با این درخواست موافقت می‌شد.»

رئیس کل بانک مرکزی روز ۲۲ اسفندماه اعلام کرد طی نامه‌ای به رئیس «صندوق بین‌المللی پول» خواستار تسهیلات ۵ میلیارد دلاری از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده است.

«عبدالناصر همتی» در یک پست اینستاگرامی نوشت: «رئیس صندوق بین المللی پول چند روز پیش در بیانیه رسمی و نیز مصاحبه ای که داشت، صریحا اعلام کرد که جامعه بین الملل از صندوق بین المللی پول خواسته تا با ابزارهای مالی خود به کمک کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا بشتابد و پشتیبانی ها را در قالب کمک های مالی اضطرای به میزان ۵۰ میلیارد دلار اعطا کند.»

او خاطرنشان کرد واکنش جامعه جهانی و صندوق بین المللی پول می تواند معیار خوبی، برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب دیده، باشد.

دولت آمریکا اعلام کرده مخالف اعطای این وام به ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول است. «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر در این خصوص دیروز (سه‌شنبه) از تلاش کشورش برای سنگ‌اندازی در اعطای وام توسط صندوق بین‌المللی پول به ایران دفاع کرد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به درخواست ایران برای اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول گفت: «الان وقت رساندن پول نقد به دست رژیم ایران نیست. فایده‌ای نخواهد داشت.»

در حال حاضر نزدیک به ۱۷ درصد از سهام رأی‌دهی در صندوق بین‌المللی پول در اختیار آمریکا است. بزرگترین سهام‌داران بعدی ژاپن و چین هستند که سهم هر یک از آنها ۶ درصد است.

پیش از این رسانه‌ها گزارش داده‌اند صندوق بین‌المللی پول می‌تواند از روش موسوم به «حق برداشت ویژه» که در اختیار این نهاد بین‌المللی قرار دارد برای عبور از مانع‌تراشی آمریکا استفاده کنند.

«حق برداشت ویژه» نوعی پول بین‌المللی است که صندوق بین‌المللی پول برای تخصیص به کشورهای عضو ایجاد کرده است.خبرگزاری رویترز، این نوع پول را معادل «چاپ» پول جدید توسط بانک مرکزی دانسته است.

SDR می‌تواند تا ۵۰۰ میلیارد دلار نقدینگی مورد نیاز در مواقع اضطراری را برای ۱۸۹ کشور عضو صندوق بین‌المللی پول تأمین کند.

طبق نوشته الجزیره، ایران در حال حاضر ۲.۱ میلیاد دلار حق برداشت ویژه نزد این صندوق دارد. یک تحلیلگر به این رسانه گفته صندوق بین‌المللی پول می‌تواند فروش بخشی از این سهم به یک خریدار را تسهیل کند. پول این معامله را بعد از تبدیل به ارز قابل استفاده‌ای مثل یورو می‌توان به یکی از حساب‌ها بانک مرکزی ایران در خارج از این کشور انتقال داد.

این نوع سوآپ می‌تواند به صورت مستقیم و بدون نیاز به رأی‌گیری بین اعضای صندوق بین‌المللی پول اتفاق بیفتد.

با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داده آمریکا در حال انجام اقداماتی است که صندوق بین‌المللی پول از این روش هم نتواند برای اعطای وام به ایران استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066960

وب گردی

وب گردی