انجام 5 میلیون تست تشخیص کرونا در هفته/ کیت‌های ایرانی به اروپا صادر می‌شود

مدیرعامل یک شتاب‌دهنده از تولید کیت تشخیص قطعی ویروس کرونا به روش مولکولی PCR و دو محصول دیگر کیت‌های سرولوژی به روش الایزا در کشور خبر داد و گفت: این سه محصول تمام مجوزهای تاییدیه وزارت بهداشت را برای تولید و صادرات دریافت کرده‌اند.

وحید یونسی مدیرعامل یک شتاب‌دهنده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه این شتاب‌دهنده با حمایت‌شرکت‌های مادر نزدیک 15 سال است که در خلق تکنولوژی‌های جدید فعالیت می‌کند، اظهار کرد: زمانی که تکنولوژی نوین را ایجاد کردیم آنها را به شرکت‌های مادر تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واگذار می‌کنیم. همچنین زیرساخت استاندارد و زیرساخت صادراتی را برای تولید فراهم می‌سازیم.

یونسی توسعه و تجاری‌سازی کیت‌ها، تجهیزات، نرم‌افزارها و خدمات تشخیصی را زمینه اصلی فعالیت و ماوریت این شتاب‌دهنده را حرکت در مسیر سند توسعه زیست فن‌آوری به منظور جبران خلأ تکنولوژیک حوزه‌های مختلف IVD و ورود حداکثری محصولات و خدمات فن‌آورانه به بازار داخل و خارج کشور عنوان کرد.

وی تصریح کرد: ما در عرض 45 روز سه محصول مختلف را برای تشخیص و پایش ویروس کرونا تولید کردیم به طوری که توانستیم دانش سه محصول را کسب، کنترل و کیفی کنیم تا جایی که مجوزهای تاییدیه کیفیت، ساخت وفروش داخلی را از وزارت بهداشت اخذ کردیم. همچنین مجوز صادرات به اتحادیه اروپا که یکی از مقاصد خاص این محصول است را دریافت کردیم.

مدیر عامل این شرکت شتاب‌دهنده گفت: ما پروند فنی این سه محصول را به شرکت‌ها واگذار کردیم تا آنها اقدامات مربوط به تولید و توزیع را انجام دهند. همچنین هفته آینده صادرات این محصولات شروع خواهد شد.

یونسی تصریح کرد: اولین محصول تولیدی این شرکت کیت تشخیص قطعی ویروس کرونا به روش مولکولی PCR و دو محصول دیگر کیت‌های سرولوژی به روش الایزا است.

وی تأکید کرد: با بهره گیری از کیت جدید سرولوژی می‌توان سابقه برخورد افراد جامعه و نحوه پاسخ‌های سیستم ایمنی افراد به ویروس کرونا را بررسی و پایش کرد.

وی درخصوص احتمال استفاده از کیت های سرولوژی این شرکت برای غربالگری جامعه مانند برخی دیگر از کشورها گفت: یکی از مهم ترین کاربردهای تست سرولوژی برای این بیماری غربالگری است. اما باید حتما توجه شود که از این روش غربالگری براساس اصول و پروتکل های مشخصی باید استفاده شود تا به جای کاهش انتشار بیماری، موجب گسترش مضاعف آن نشود. در حقیقت این روش باید به عنوان بخشی از مسیر بررسی سلامت افراد استفاده شود و نتایج آن در کنار نتایج سایر روش ها بررسی شود تا با قطعیت بیشتری بتوان افراد مورد بررسی را غربالگری کرد. برخی از کشورها اکنون به دلیل استفاده غیراصولی از این روش برای غربالگری با گسترش بیماری مواجه شده اند.

یونسی ادامه داد: این کیت جدید بر پایه‌ آنتی بادی‌ است و مشخص می‌کند که آیا آنتی بادی بر علیه این ویروس در بدن فرد به وجود آمده است یا خیر، که این موضوع، خود بیانگر سابقه برخورد فرد با ویروس از یک هفته تا ماه‌ها قبل است.

مدیرعامل این شتاب‌دهنده تصریح کرد: کیت‌های تشخیصی قطعی مولکولی کرونا از طریق بزاق انجام می‌شد، اما این کیت با استفاده از خون، میزان آنتی بادی بدن را مشخص می‌کند.

وی زمان هر کیت را حدود 90 دقیقه برای 100 تست اعلام کرد و گفت: بیشتر آزمایشگاه‌های کشور به سهولت توان انجام این آزمایش را دارند که کارکنان مشاغل خاص مانند کارکنان تیم درمان و حمل و نقل از الویت بالاتری برای استفاده از این کیت برخوردارند.

یونسی افزود: با توجه به دستاوردی که داشتیم ما قول عرضه 5 میلیون تست تشخیص کرونا در هفته را دادیم تا بتوانیم به صورت مداوم عرضه کنیم. هدف اصلی ما علاوه برتامین نیاز داخلی بحث ارزآوری و صادرات است تا مصدایق اقتصاد دانش‌بنیان را تحقق بخشیم.

وی افزود: تقریبا 200 هزار کیت نزدیک 20 میلیون تست سالانه تولید و انجام می‌دهیم با این اتفاقی که در کشور رخ داده است به طور یقین سطح تولیدمان با افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود ظرفیت محصولات تولیدی در دو بخش داخلی و خارجی 50 درصد افزایش یابد.

یونسی ادامه داد: در این شتاب‌دهنده حدود 25 نفر و در مجموعه تولیدی نزدیک 450 نفر کار تولید و توزیع و بازرگانی را انجام می‌دهند.

وی در پایان درباره شعار سال تحت عنوان جهش تولید خاطرنشان کرد: شعار سال کاملا تحقق پذیر است؛ زیرا زیرساخت تولید و دانش مربوط به افزایش سطح تولید در کشور به طور کامل وجود دارد بنابراین با حمایت ارگان‌های بالادستی و حاکمیتی از جمله وزارت بهداشت و معاونت علمی و در کنار سایر بازیگران اکوسیستم دانش بنیان این شعار محقق خواهد شد، تنها یک عزم و اراده می‌خواهد که با همکاری ارگان‌ها و نهاد جهش تولید در کشور شکل بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066977

وب گردی

وب گردی