ساخت ماسک «دکتر طاعون» با استفاده از مانیتور سامسونگ

فردی در روسیه در دوران قرنطینه دست به ابتکار جالبی زده و از مانیتور قدیمی سامسونگ ماسکی عجیب ساخته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شخصی که در دوران قرنطینه از خانه نشینی حوصله اش سر رفته بود از مانیتور قدیمی سامسونگ ماسک «دکتر طاعون» ساخت. این ماسک عجیب بسیار شبیه ماسک واقعی است. تصاویر ماسک دکتر طاعون که در پیکابو یک شبکه اجتماعی در روسیه به اشتراک گذاشته شده کاملاً متفاوت به نظر می رسد.

ماسک دکتر طاعون از مانیتور قدیمی سامسونگ

این ماسک که با بریدن و به هم چسباندن قطعات کناری یک مانیتور نسبتا قدیمی سامسونگ ساخته شده است ظاهری بسیار واقعی دارد.

این ماسک از مانیتور SyncMaster سامسونگ ساخته شده است و اینگونه به نظر می‌رسد از طرف شخصی که با دنیای فناوری آشناست ساخته شده است. تصور می شود این شخص ماسک را در دوره خانه نشینی در زمان قرنطینه ساخته است.

در زیر می توانید قدم به قدم مراحل ساخت این ماسک عجیب را ببینید.

و اما ماسک دکتر طاعون چیست؟

در قرون وسطی که از پایان امپراطوری رم در قرن پنجم میلادی شروع شد و تا سقوط قسطنطنیه در ۱۴۵۳ ادامه داشت، عقیده‌ای وجود داشت بر این اساس که می‌گفت عامل اصلی بیشتر بیماری‌ها نوعی بوی بد و هوای آلوده به نام «میازما» است. از طرفی امروزه می‌دانیم طاعون بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است و توسط جوندگان و کک به این‌ها منتقل می‌شود. در آن وانفسا هم آن‌چه در بین فقرا که غالب جامعه بودند فراوان بود موش و کک بود که به‌عنوان عامل و ناقل شناخته نمی‌شد. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

در سال ۱۶۱۹ در فرانسه لباسی با الگوگیری از لباس رایج مردم روستایی اروپا در آن زمان طراحی شد و ماسکی به‌شکل سر کلاغ که نوک منقارش را از درون با گیاهان دارویی خوش‌بو چون نعناع و کافور پر می‌کردند تا بوی بد میازما را بی‌اثر و بوی بد اجساد را قابل تحمل کند. از سویی، فکر می‌کردند ظاهری ترسناک می‌تواند ارواح شیطانی را از اطراف پزشک و بیمارش دور کند. همچنین عصایی در دست داشتند که همزاد عصای توبه‌ی کشیشان بود، چرا که باز عقیده داشتند طاعون عذابی است که خداوند بر بندگان نافرمانش نازل کرده است!

بازآفرینی لباس کامل یک «دکتر طاعون»

تا کنون سه پاندمی (جهانگیری) طاعون در دنیا حادث شده است. اولین در ۵۴۱ میلادی در مصر که از آن‌جا به اروپا رفت و بیش از نیمی از جمعیت شمال آفریقا و اروپا و مرکز و جنوب آسیا را به کام مرگ فرستاد. دومین پاندمی که به «مرگ سیاه» معروف شد در سال ۱۳۴۶ میلادی بروز کرد و یک‌سوم جمعیت اروپا را هلاک کرد. بعد‌ها به‌صورت پراکنده این روند ادامه یافت و برای نمونه در نیمه‌ی نخست قرن هفدهم یک همه‌گیری طاعون فقط در شهر لندن ۱۵۰ هزار نفر را کشت! سومین پاندمی در سال ۱۸۵۵ در چین آغاز شد و بیش از ۱۲ میلیون نفر از مردم هند و چین را کشت. در سال ۱۸۹۴ سرانجام الکساندر یرسین عامل بیماری را که یک باسیل است کشف کرد که به نام خودش Yersinia pestis نامگذاری شد و بشریت نفس راحتی از دست طاعون کشید.

الکساندر یرسین

به‌هر تقدیر چنین شمایل دهشتناکی بعد‌ها از دامن پزشکی به هنر دست به‌دست شد و به‌وفور در جشن‌ها و کارناوال‌ها و سینما و تئا‌تر و هنرهای تجسمی با استفاده از این الگو ماسک‌های بسیار جذابی طراحی کردند که زیبایی‌شان هوش رباست و کسی به مخیله‌اش هم خطور نمی‌کند روح این نقاب شاهد چه روزگار کج‌مداری بوده است!

انتهای پیام/

کد خبر: 1066991

وب گردی

وب گردی