ارتباط سکته مغزی و ویروس کرونا

پزشکان اعلام کردند که ظاهراً ویروس کرونا در بزرگسالانی که در دهه 30 و 40 سن خود هستند باعث سکته مغزی ناگهانی شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانمشندان اعلام کردند که شواهد در حال رشد نشان می دهد عفونت کویید-19 می تواند باعث انسداد خون به روش های غیرمعمول شده و در نتیجه باعث سکته مغزی شود.

«توماس آکسلی» جراح مغز و اعصاب در سیستم بهداشت مونت سینای نیویورک جزئیات مربوط به پنج نفر را که تحت درمان قرار داشتند را بررسی کردند. همه این افراد زیر 50 سال سن داشتند و دارای علائم خفیف عفونت کووید-19 یا بدون علامت بودند.

آکسلی گفت: «به نظر می رسد که ویروس باعث افزایش لخته شدن در شریانهای بزرگ شده و درنتیجه منجر به سکته مغزی شدید می شود.»

وی ادامه داد: گزارش ما نشان دهنده افزایش هفت برابری میزان بروز سکته مغزی ناگهانی در بیماران جوان طی دو هفته گذشته دارد. اکثر این بیماران سابقه پزشکی ندارند و با علائم خفیف (یا در دو مورد بدون علائم) بودند.

برای افراد جوان بسیار معمول است که دچار سکته مغزی، به خصوص در عروق بزرگ مغز شوند.

آکسلی اعلام کرد که متوسط افرادی که دچار سکته مغزی در عروق بزرگ شده اند به شدت ناتوان می‌­شوند.

هنگامی که جریان خون متوقف شود، سلولهای مغزی می میرند و هر چه مدت زمان طولانی تری مسدود باشند، آسیب در مغز گسترده تر است. بنابراین درمان سریع بسیار حیاتی است. مؤثرترین درمان برای سکته قلبی در رگ های بزرگ، بازیابی لخته است، اما این عمل باید طی 6 ساعت و گاهی اوقات در 24 ساعت انجام شود.

این دانشمند اظهار داشت که مردم در مورد هرگونه علائم عفونت ویروس کرونا هوشیار باشند و در صورت وجود هرگونه شواهد سکته مغزی فورا با اورژانس تماس بگیرند.

سکته مغزی نوعی اختلال نورولوژیک ناگهانی است که به علت عروق کانونی قابل انتساب است که به دنبال آن خون‌رسانی به ناحیه‌ای که دچار سکته مغزی شده‌است مختل می‌شود.

به بیان دیگر اگر خون‌رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف شود این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌نامند. سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون‌رسان مغز ایجاد شود. سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067025

وب گردی

وب گردی