غذا‌خوردن قبل از خواب، چربی‌سوزی را به تأخیر می‌‌اندازد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خوردن صبحانه و نخوردن تنقلات در اواخر شب برای سوزاندن چربی و کاهش وزن بهترین است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه جدید تأیید می کند که چاقی فقط به چیزی که می خوریم بستگی ندارد، بلکه زمان خوردن نیز در این امر دخیل است.

تقریباً نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده سعی در کاهش وزن دارند، بسیاری از افراد به روزه متناوب به عنوان روشی ساده برای تغییر وزن روی آورده اند. این رژیم شامل روزه گرفتن برای مدت معینی از روز و سپس مصرف تمام کالری در ساعات باقیمانده است. به عنوان مثال، نخوردن به مدت 16 ساعت شبانه روز و خوردن فقط در 8 ساعت باقیمانده به عنوان روزه 8: 16 شناخته شده است.

روزه متناوب به طور فزاینده ای رایج شده است، طی نظرسنجی سال 2018 در مورد هزار و 9 بزرگسال در ایالات متحده، این رژیم محبوب ترین رژیم غذایی است. اما آیا مهم است چه ساعتی از روز را روزه بگیرید؟

به گفته محققان دانشگاه وندربیلت در نشویل، نه تنها تعداد کالری مصرفی بر افزایش وزن تأثیر می گذارد، بلکه زمان مصرف فرد نیز مهم است. این یافته ها در مجله PLOS Biology منتشر شده است.

ساعت بیولوژیکی را دنبال کنید

این یافته ها مربوط به ساعت بیولوژیکی است که دانشمندان از آن به عنوان ریتم شبانه روزی نام می برند. ساعت داخلی بدن صدها فرآیند از خواب و خوردن گرفته تا دمای بدن و سطح هورمون را تنظیم می کند. تحقیقات ریتم شبانه روزی مختل را با عوارض جانبی سلامتی از جمله چاقی مرتبط دانستند.

این اثرات سلامتی ممکن است به دلیل اختلال در خوردن غذاها باشد که نشان می دهد زمان مصرف مواد غذایی اثرات خود را بر بدن می گذارد.

«کارل جانسون» نویسنده ارشد این مطالعه و «کرنلیوس وندربیلت» استاد علوم زیست شناسی اظهار داشتند که مطالعات زیادی در مورد حیوانات و انسان ها وجود دارد و نشان دهنده میزان و خوردن غذا است. برای آزمایش این فرضیه، محققان متابولیسم شش نفر را هنگام خوردن وعده های غذایی در ساعات مختلف روز تحت نظر داشتند.

نظارت بر متابولیسم

شرکت کنندگان در سنین 50 سال و بالاتر بودند؛ بنابراین به گروهی تعلق دارند که ممکن است در معرض خطر اختلالات متابولیکی باشد. آنها هر روز سه وعده غذایی در طول دو جلسه 56 ساعته جداگانه داشتند.

در یکی از جلسات، شرکت کنندگان صبحانه، ناهار و شام میل کردند. در جلسه دیگر، صبحانه را نادیده گرفتند؛ اما یک وعده غذایی اضافی را به عنوان میان وعده در اواخر عصرانه دریافت کردند.

صبحانه (ساعت 8 صبح) و میان وعده دیر هنگام (ساعت 10 شب) هر دو حاوی 700 کالری و از نظر غذایی معادل آن بودند. میزان فعالیت بدنی که شرکت کنندگان انجام دادند نیز در هر دو جلسه یکسان بود.

محققان متابولیسم شرکت کنندگان را تحت نظر داشتند تا به آنها اندازه‌گیری مداوم میزان متابولیک و تجزیه کربوهیدرات ها و چربی ها را بدهند.

محققان دریافتند که علی‌رغم داشتن کالری و میزان کالری مداوم، زمان مصرف مواد غذایی تأثیر معنی داری بر میزان چربی سوزانده شده توسط شرکت کنندگان دارد.

هنگامی که شرکت کنندگان یک میان وعده در اواخر شب خوردند، چربی کمتری نسبت به زمانی که صبحانه خورده بودند، سوزاندند.(در هر دو حالت کالری یکسان بود)

به عبارت دیگر میان وعده در ساعت 10توانایی بدن در تجزیه چربی را به تأخیر انداخت و در عوض باعث شد که کربوهیدرات ها تجزیه شوند. به طور متوسط​​، شرکت کنندگانی که صبحانه خوردند در 24 ساعت 15 گرم لیپید بیشتر از افراد مصرف کننده میان وعده ی اواخر شب، سوزاندند که با گذشت زمان، این می تواند به تجمع چشمگیر چربی منجر شود.

دانشمندان اعلام کردند که این یافته تأیید می کند که زمان وعده های غذایی در طول چرخه روز و شب، بر چربی ذخیره شده تأثیر می گذارد و هر غذایی که قبل از خواب مصرف شود باعث تاخیر در سوزاندن چربی هنگام خواب می شود.

این یافته ها در مورد ریتم های شبانه روزی بدن و تنظیم چربی سوزی می تواند پیامدهای مهمی در عادت های غذایی داشته باشد و نشان می دهد که چیزی نخوردن از شام تا صبحانه برای کاهش وزن بهتر از صرف‌نظر از صبحانه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067065

وب گردی

وب گردی