مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۶  اردیبهشت

کارنامه قبولی مسیح دانشوری، پزشکی تهران در قله ایران و ثبت‌نام 659 هزار نفر در کنکور ارشد از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۶ اردیبهشت ماه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در ششم اردیبهشت به شرح زیر است:

کارنامه قبولی مسیح دانشوری

فرهیختگان در این عنوان 2 ماه تلاش بیمارستان مسیح دانشوری در مقابله با کرونا را شرح داده است. زمانی‌که نمونه‌ای مشکوک از بیماران مبتلا به کرونا، از مراکز دیگر درمانی به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه می‌کند، یک کد چهاررقمی دریافت می‌کند که این کد در سیستم بیمارستان ثبت می‌شود. سپس براساس کدهایی که ارائه می‌شود، نمونه‌ها به بخش پردازش بیمارستان ارجاع داده می‌شوند. در این بخش نمونه‌برداری به دوشیوه انجام می‌شود. با توجه به اینکه ویروس کرونا با تکثیر در دستگاه تنفسی موجب بروز بیماری تنفسی می‌شود، بنابراین متخصصان بالینی از طریق دهان و بینی از گلو نمونه‌برداری می‌کنند. نمونه‌ها سپس به آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان ارسال و در آنجا استخراج می‌شود. در این بخش پس از آنکه نمونه‌ها پروسه شماره‌گذاری و پردازش را طی کردند، تست به‌وسیله کیت‌های تشخیص انجام می‌شود. پس از قراردادن نمونه روی کیت، کیت‌ها داخل دستگاه ریل تایم پی.سی.آر قرار داده می‌شود. این دستگاه نشان‌دهنده میزان ژن‌های زنده توسعه‌یافته است. کیت‌ها باید 45 دقیقه در دستگاه قرار داده شوند. پس از آن جواب تست آماده می‌شود. پس از آن جواب مثبت یا منفی تست به‌همراه کد مولکولی در سیستم بیمارستان ثبت می‌شود. درصورت مثبت بودن جواب تست به‌همراه اسم و شماره پذیرش در سیستم بیمارستان ثبت می‌شود تا بیمار مراحل پذیرش را طی کند. طبق گفته کارشناسان آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان دانشوری انجام آزمایش برای ویروس کرونا، تفاوت چندانی با آزمایش آنفلوآنزا ندارد. از این‌رو به‌‌طور معمول، دیگر انواع مواد بدن نظیر مدفوع، ادرار یا خون مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد. هرچند این رویه نیز ممکن است در آینده تغییر کند.

پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه تلاش‌های خود برای مهار بیماری کرونا و تسریع در روند بهبودی بیماران بستری‌شده در این بیمارستان در هفته دوم فروردین‌ماه سال99 موفق شدند با جداسازی پلاسمای بهبودیافتگان کرونا برای تزریق به مبتلایان، گام مهمی در جهت درمان بیماران کرونایی بردارند. روز هفتم فرودین‌ماه دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران، پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون و جمعی از متخصصان ازطریق ویدئوکنفرانس، طرح اهدای پلاسما به بیماران کرونایی در ایران را آغاز کردند. بر این اساس در بیمارستان مسیح دانشوری پلاسمای خون چند بیمار بهبودیافته، به‌عنوان یک روش درمانی مکمل برای تزریق به بیماران کرونایی جداسازی شد. اهداکنندگان پلاسما برای انجام این اقدام، تعدادی از کادر درمان بیمارستان بودند که به این بیماری مبتلا و سپس بهبود یافته‌ بودند. در این روش پلاسمای جداسازی‌شده به بیمارانی تزریق می‌شود که بیماری آنها هنوز به مرحله حاد نرسیده و به بستری در‌ آی‌سی‌یو احتیاج پیدا نکرده‌اند. لازم به‌ذکر است روش پلاسمادرمانی بیماران کرونایی در ایران از سایر کشورهای جهان جلوتر بوده و فقط در چین این روش به مرحله تزریق به بیماران رسیده است.

شمسی نصیری، سوپروایزر آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری درمورد شرایط اهدای پلاسما به بیماران مبتلابه کرونا در این بیمارستان می‌گوید: «باید سطح آنتی‌بادی در بدن بهبودیافتگان به‌حد قابل‌قبولی برسد تا بتوان از پلاسمای جداسازی‌شده آنان برای درمان مبتلایان استفاده کرد. اهدای پلاسمای خون از افرادی دریافت می‌شود که از زمان بهبودی آنها به کرونا حداقل ۲۵ تا ۳۰روز گذشته باشد. حداکثر زمان برای اهدای پلاسما بین ۴۰ تا ۴۵دقیقه است. نکته قابل‌توجه اینکه رسیدن ایمنی بدن به‌حد قابل‌قبول، مولفه مهمی برای اهدای پلاسماست. زنان باردار یا بانوانی که یک یا دوبار بارداری را تجربه کرده‌اند یا افرادی که سقط جنین داشته‌اند، گزینه‌های مناسبی برای اهدای پلاسما نیستند. درحال حاضر تمامی هماهنگی اجرای این طرح توسط واحد اهدای پلاسمای بیمارستان مسیح دانشوری انجام می‌شود.»

اگرچه این روزها تمرکز مسئولان و کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشوری بر تشخیص و درمان بیماران مبتلابه کرونا است، اما توجه به اجرای فرآیندهای پیگیری بیماران و مراقبت تلفنی در منزل نیز یکی از اقدامات مهمی بوده که به‌تازگی اجرایی و موجب شده از مراجعه غیرضروری ۶۰۰ بیمار به بیمارستان جلوگیری شود.

مدیریت بیماران در منزل به‌وسیله تله نرسینگ (پیگیری تلفنی توسط پرستار) اقدامی موثر بوده که به همت پرستاران این مرکز انجام شده است. مضاف‌بر این، به‌دلیل ضرورت اشتراک‌گذاری تجارب موفق مراکز مختلف درمانی، راه‌اندازی کانال ارتباطی با سایر پرستاران بیمارستان‌های درگیر کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است. همچنین طبق آخرین آمار درحال حاضر ۲۰طرح پژوهشی در حوزه مدیریت کرونا به همت حوزه پرستاری این مرکز درحال انجام و تعدادی مقاله نیز دردست انتشار است.

باتوجه به اینکه بیمارستان مسیح دانشوری به‌عنوان مرکز اصلی درمان بیماران کرونایی در تهران است، لذا علاوه‌بر تشخیص و درمان بیماری کرونا، این بیمارستان پس از بهبودی مبتلایان به کرونا و ترخیص از بیمارستان، وضعیت این افراد را همچنان زیرنظر گرفته و موردبررسی قرار می‌دهد. درواقع از آنجاکه ماهیت روند رشد ویروس کووید-۱۹ نامشخص است، پیگیری وضعیت عمومی بیماران پس‌از ترخیص یا مراجعه به مراکز درمانی ضرورت دارد. از این‌رو طرح پیگیری وضعیت بیماران ترخیص‌شده، در بیمارستان مسیح دانشوری انجام می‌شود. بر این اساس طبق اطلاعاتی که بیماران طی تماس‌ها و پیگیری‌ها به کارشناسان می‌دهند، تصمیم‌گیری‌های بعدی برای ارجاع مبتلایان و ادامه روند درمان اتخاذ می‌شود.

ارسال پیامک به بیماران مرخص‌شده و طراحی اپلیکیشن‌های رایگان توسط این مرکز صورت گرفته و توسط این راه‌های ارتباطی وضعیت بیماران به‌لحاظ تشدید علائمی مانند تب، تنگی‌نفس و سرفه بررسی می‌شود و طبق پاسخ‌هایی که بیماران می‌دهند، پیگیری‌های بعدی نیز انجام می‌شود. به‌طور کلی هر فردی که با علائم مشکوک به کرونا به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه می‌کند یا بستری می‌شود، توسط راه‌های ارتباطی مختلف با این مرکز در ارتباط خواهد بود.

البته پیش‌تر نیز بیمارستان مسیح دانشوری اقدام به تدوین دفترچه‌ای به‌نام «راهنمای بیماران کرونا پس از ترخیص» کرد که در این دفترچه به نکات کلی بهداشتی، توصیه‌هایی برای شستن لباس‌ها، توصیه‌های لازم جهت شست‌وشوی میوه و سبزی، نکاتی پیرامون استفاده از ماسک و دستکش، نحوه صحیح شستن دست‌ها و نکات مرتبط با داروهای تجویزشده اشاره شده است.

پزشکی تهران در قله ایران

هرسال از پایگاه‌های مختلف و معتبر جهانی، پراستنادترین استادان کشورهای مختلف ارزیابی و معرفی می‌شوند، خبرنگار فرهیختگان در این عنوان، پراستنادترین‌های ایران را به نقل از گوگل‌اسکالر معرفی کرده است، طبق این بررسی، رتبه‌های نخست پراستنادترین استادان ایرانی به دانشگاه تهران و حوزه‌های پزشکی و تحقیقاتی برمی‌گردد که از سوی محققان انجام شده است.

فرشاد فرزادفر دکتری تخصصـــی جمعیــت و بهداشــت جهانی و اپیدمیولوژیست است و همچنین به‌عنوان ریاست مرکز تحقیقات بیماری‌‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم و غدد متابولیسم ایران فعالیت می‌کند. او درحال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول کار است. او با کسب مجموع استناد 133 هزار و 461، در فهرست گوگل‌اسکالر، پراستنادترین استاد ایرانی است. شاخص اچ‌ایندکس او 78 و شاخص i10 حدود 162 است. او در سال 2013 مقاله‌ای با عنوان «آمارهای بیماری‌ها و سکته‌‌های قلبی- به‌روزرسانی سال 2013: طبق گزارشی از انجمن قلب آمریکا» منتشر کرد که تاکنون با کسب استناد 20هزار و 127، پراستنادترین مقاله او محسوب می‌‌شود. در این مقاله، فرزادفر به جدیدترین اطلاعات انجمن قلب آمریکا درباره آمار و حتی ریسک فاکتورهای بروز بیماری قلبی پرداخته است.

رضا ملــــک‌زاده از استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران و از محققان جامعه پزشکی و فوق‌تخصصان گوارش کشور است و همچنین مسئولیت مرکز تحقیقات گوارش بیمارستان شریعتی تهران را برعهده دارد. ملک‌زاده همچنین چندسالی وزیر بهداشت ایران بود. او با استناد 114هزار و 392، شاخص اچ‌ایندکس 106 و شاخص i10 حدود 514 طبق رده‌بندی گوگل‌اسکالر، دومین استاد پراستناد کشوری است. او همچنین در سال 2013 مقاله‌ای پیرامون «آخرین آمارهای انجمن قلب آمریکا درباره آمار سکته‌ها و بیماری‌های قلبی» در آن سال منتشر کرد که توانست 18هزار و 743 مرتبه مورد استناد قرار گیرد. در این مقاله، گزارشی از عوامل پرخطر ابتلا به بیماری‌ها و سکته‌های قلبی آمده و به بررسی وضعیت جهانی این معضل پرداخته شده است.

علی فهیم از استادان دانشـــگاه فنی و مهندسی دانشگاه تهران است که در رشته فیزیک مشغول فعالیت است. طبق رده‌بندی گوگل‌اسکالر، او با کسب استناد 100هزار و 738، شاخص اچ‌ایندکس 145 و شاخص i10 حدود 342، سومین استاد پراستناد کشور است. فهیم بیشتر در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک سیستم‌های پیچیده فعالیت می‌کند.
او در سال 2012 مقاله‌ای درباره مشاهده یک بوزون جدید با حجم (125) GeVگیگاالکترون ولت با آزمایش CMS در LHC منتشر کرد که تاکنون 17هزار و 497 بار مورد استناد قرار گرفته است. بوزون ذره‌ای در علم فیزیک ذرات است. او تاکنون بارها از سوی پایگاه‌های معتبر جزو پژوهشگران پراستناد جهان قرار گرفته است.

داوود دومیری‌گنجی استادتمام دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و رئیس دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل است که در زمینه مهندسی پزشکی فعالیت می‌‌کند. او با کسب استناد 68هزار و 531، شاخص اچ‌ایندکس 118 و شاخص i10 حدود 1269، طبق رده‌بندی گوگل‌اسکالر، در جایگاه چهارمین استاد پراستناد ایران است. از او در سال 2006 مقاله‌ای باعنوان «استفاده از روش آشفتگی هموتوپی در معادلات غیرخطی ناشی از انتقال گرما» منتشر شد که تاکنون 546 بار مورد استناد قرار گرفته است. در این مقاله، روش آشفتگی هموتوپی که به پارامترهای کوچک در معادله نیاز ندارند، با روش‌های عددی و آشفتگی در میدان انتقال حرارت مقایسه شده است. حاصل این روش، نتایج غیرفیزیکی است که بسیار دقیق عمل می‌کنند. در روش‌های عددی که معادله به‌شدت به زمان وابسته است، نتایج دقیقی حاصل نمی‌شود.

مازیار مـــرادی‌لاکه، عضو هیئت‌علمی دانشـــگاه علـــــوم پزشکی ایران و همچنین عضو موسسه ارزیابی سلامت آمریکاست. او طبق فهرست گوگل‌اسکالر، با کسب استناد 51هزار و 854، شاخص اچ‌ایندکس 54 و شاخص i10 حدود 144 پنجمین استاد پراستناد کشور لقب گرفته است. او تاکنون فعالیت‌های زیادی پیرامون سلامت جهانی و معیارهای ارزشیابی جامعه و راه‌های پیشگیرانه سلامت انجام داده است. پراستنادترین مقاله او به سال 2012 برمی‌گردد که توانست هفت‌هزار و 702 بار مورد استناد قرار گیرد. این مقاله درباره «سال‌های عمری که با ناتوانی سپری شده برای 291 بیماری و جراحت در 21 منطقه طی سال‌های 1990 تا 2010: تجزیه و تحلیل سیستماتیک برای مطالعه جهانی روی «بار بیماری‌ها» در سال 2010» است. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در ششم اردیبهشت به شرح زیر است:

بازگشایی دانشگاه‌ها منوط به تصمیم و اجازه ستاد ملی کرونا است

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، منصور غلامی در حاشیه مراسمی در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی درباره بازگشایی دانشگاه‌های سراسری گفت: بازگشایی دانشگاه‌هاهمان گونه که از قبل نیز اعلام شده بود منوط به اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا است.وی ادامه داد: چون آنها و مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هستند که می‌توانند تشخیص دهند به لحاظ اپیدمیولوژی آیا شرایط طوری هست که بشود فضاهای عمومی مانند خوابگاه‌های دانشجویی و کلاس‌های درس را تا حدودی فعال کرد یا خیر.

وزیر علوم افزود: امیدواریم شرایط بهداشتی طوری باشد که ما نیز بتوانیم هرچه زودتر دانشجویان را در کنار خود در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

659 هزار نفر در کنکور ارشد ثبت‌نام کردند

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در مجموع تعداد ثبت نام کنندگان در کنکور کارشناسی ارشد 99 در سه مرحله فرصت ثبت نام، بیش از 659 هزار نفر در این آزمون ثبت نام کردند.فاطمه زرین آمیزی گفت: با توجه به تغییر تاریخ برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399، فرصت مجددی برای ثبت نام و ویرایش اطلاعات داوطلبان در نظر گرفته شده بود که این فرصت چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه 99 به پایان رسید.

وی افزود: پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 به منظور پذیرش در رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و بیست و پنجمین المپیاد علمی- دانشجویی کشور صورت می‌گیرد.سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مهلت مجدد برای ویرایش اطلاعات ثبت نامی افرادی که قبلاً در مراحل اول و دوم ثبت نام کرده بودند و همچنین افرادی که در مهلت مقرر موفق به ثبت نام نشده بودند ایجاد شد.

وی افزود: در مهلت اول تا سوم اردیبهشت ماه 99 تعداد 36 هزار و 247 نفر با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام جدید اقدام کردند.زرین آمیزی یادآور شد: در مجموع ثبت نام جدید و ثبت نام دو مرحله قبلی تعداد 659 هزار و193 نفر در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 و مرحله اول بیست و پنجمین المپیاد علمی- دانشجویی کشور ثبت نام کردند.

آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 و مرحله اول بیست و پنجمین المپیاد علمی- دانشجویی کشور در روزهای پنجشنبه و جمعه 22 و 23 خردادماه 99 برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067068

وب گردی

وب گردی