توسعه فناوری ضدعفونی‌کننده نانو برای پاسخ به نیاز کشور

یک شرکت نوپا برای پاسخ به نیاز موجود در کشور در حوزه مواد ضدعفونی‌کننده، فناوری تولید ضدعفونی‌کننده حاوی کلوئید نانوذرات نقره بر پایه اتیلن گلیکول را توسعه داده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سیدمحمد کاظم‌زاده باغبانانی از مدیران این شرکت نوپا گفت: این شرکت از زیرمجموعه‌های شرکت‌های پرشکی است که به دنبال تجاری‌سازی فناوری ضدعفونی‌کننده‌های نانو در کشور است. با شیوع ویروس کرونا و افزایش نیاز به مواد ضدعفونی‌کننده، این شرکت فرآیند تجاری‌سازی خود را تسریع کرده تا بتواند ضدعفونی‌کننده حاوی کلوئید نانوذرات نقره بر پایه اتیلن گلیکول را به بازار عرضه کند.

باغبانانی افزود: احداث کارخانه مربوط به تولید این ضدعفونی‌کننده در شهرستان مینودشت استان گلستان به پایان رسیده و به زودی خط تولیدی با ظرفیت ۱۰ هزار لیتر در روز کار خود را آغاز خواهد کرد. البته ظرفیت اسمی این خط تولید ۲۰ هزار لیتر در روز است اما در حال حاضر محدودیت ظروف بسته‌بندی داریم و با رفع این محدودیت، ظرفیت تولید افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: میزان فعالیت باکتری‌کشی این محصول مطابق با استاندارد ملی ضدعفونی‌کننده‌ها و گندزداهای شیمیایی-آزمون سوسپانسیون کمی برای ارزیابی فعالیت باکتری‌کشی ضدعفونی‌کننده‌ها و گندزداهای شیمیایی مورد استفاده در مکان‌های پزشکی به شماره ISIRI ۱۰۵۰۴ مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج قابل قبولی به‌دست آمده است.

باغبانانی درباره مزیت این ضدعفونی‌کننده گفت: بیشتر ضدعفونی‌کننده‌های تولید در کشور برپایه الکل است که الکل می‌تواند عوارضی برای برخی افراد در پی داشته باشد. اما ضدعفونی‌کننده‌های حاوی نانوذرات نقره برپایه آب بوده و حساسیت‌های مربوط به الکل را ندارند. همچنین با شیوع کرونا محدودیت‌هایی در تهیه الکل به‌وجود آمد که این موضوع در مورد تولید ضدعفونی‌کننده‌های حاوی نانوذرات نقره وجود ندارد.

کاظم‌زاده باغبانانی درباره نگهداری محلول‌های ضدعفونی‌کننده نقره خاطرنشان کرد: از انجایی که تابش پرتوفرابنفش موجب تغییر ساختار نانوذرات نقره می‌شود، بهتر است این ضدعفونی‌کننده از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه داشته شوند تا اثربخشی خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067069

وب گردی

وب گردی