انجام بیش از 200 تحقیق علمی برای مقابله با کرونا

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری با اشاره به اینکه از زمان شیوع کووید 19 بالغ بر 200 تحقیق علمی در کشور انجام شده است، گفت: این تحقیقات سهم بزرگی در مطالعات جهانی خواهد داشت.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه از زمان شیوع کرونا، کمیته علمی برای انجام تحقیقات گسترده‌ روی تاثیر دارو بر درمان این بیماری فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: کمیته علمی هر هفته جلساتی را تشکیل و نتایج آن را از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌کند. می‌توان گفت تمام تحقیقات و دستاوردها در راستای کنترل بیماری است.

وی تأکید کرد: نتایج تحقیقات هر یک از اعضای این کمیته در جلسه هفتگی ارائه و در نهایت نتیجه گیری کلی می‌شود. در هیچ جای دنیا هنوز پاسخ قطعی برای دریافت سوالات و درمان کووید 19 پیدا نشده است، بنابراین براساس مدل علمی و مشورتی تصمیمات گرفته می‌شود و همین عوامل باعث شده که ایران کمترین آسیب را داشته باشد.

قانعی افزود: بخش دیگر فعالیت کمیته علمی مبارزه با کرونا ارائه پیشنهادات درمانی در رابطه با تغییر درمان و مراقبت از بیمار در بخش‌های مختلف است. همچنین نحوه استفاده از تست‌ها برای تشخیص و پیگیری و بررسی پشنهاداتی که در سایر کشورها انجام می‌شود و ما به عنوان مدل درمان در ایران آنها را پیشنهاد و بعد از بررسی مجدد در صورت صلاح‌دید آنها را اجرا می‌کنیم. بنابراین ما کار مشخصی که منجر به یک دستاور شود و خاتمه پیدا کند، نداریم بلکه یک کار مستمر و دستاوردها هم مستمر است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری با اشاره به اینکه از زمان شیوع کووید 19 بالغ بر 200 تحقیق علمی در کشور انجام شده است، گفت: این تحقیقات سهم بزرگی در مطالعات جهانی خواهد داشت. به غیر از این تعداد، تحقیقات دیگری زیر نظر دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها در حال انجام است؛ هر مجری طرح نتیجه تحقیق را بعد از تأیید وزارت بهداشت می‌تواند اجرایی کند.

وی یادآور شد: دستاورد این تحقیقات هنوز مشخص نیست و ممکن است یکسال زمان ببرد تا به نتیجه کلی دست پیدا کنیم.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا گفت: ستاد توسعه زیست فناوری برنامه مشخصی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده تا براساس آن پیشنهادات مطرح شده را در سند زیست فناوری لحاظ کند. هم اکنون این مباحث مراحل کارشناسی را طی می‌کند و در این برنامه پیشنهاداتی مطرح شده که درصدی از تولید ناخالص ملی کشور(GDP) به حوزه زیست فناوری اختصاص پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: این ستاد با برنامه‌ریزی انجام شده درصدد است که با توسعه زیست فناوری سهمی از اقتصاد را برپایه دانش‌بنیان‌ها محقق کند تا براساس آن با یک خوداتکایی و کاهش ارزبری اقتصاد بدون نفت را توسعه بخشد. هم اکنون برای تحقق و اجرایی شدن برنامه‌ها در حال تبادل نظر هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067073

وب گردی

وب گردی