تحول اقتصاد دیجیتال با همکاری دانشگاه‌های کشور

کارشناس ارشد مدیریت اقتصاد دیجیتال، علت کندی ایران در عرصه اقتصاد دیجیتال را ناشی از شرایط نامطلوب اقتصادی، تحریم‌ و تفکرات سنتی عنوان کرد.

مهدی رزمی کارشناس ارشد مدیریت اقتصاد دیجیتال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره نقش اقتصاد دیجیتال در جهش تولید اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال با استفاده از ظهور فناوری ارتباطات و اطلاعات باعث کاهش بسیاری از هزینه‌های عرضه و تقاضا می‌شود به عنوان مثال امروزه استفاده از تاکسی اینترنتی سبب شده خدمات رسانی سریع انجام شود این درحالیست که حمل و نقل برخی از کشورها به صورت یک سیستم سنتی اداره می‌شود؛ اما با ایجاد پلتفرمی صاحبان فناوری توانستند با ایجاد تحول عظیم گردش مالی خوبی را برای اقتصاد کشورشان رقم بزنند. خدمات رسانی حمل ونقل یک سیستم سنتی است اما استارتاپ‌های بزرگ با ایجاد پلتفرمی توانستند گردش مالی خوبی را عاید اقتصادشان بکنند.

وی تصریح کرد: ایران نیز از این قافله عقب نمانده توانسته تحولاتی را در این عرصه ایجاد کند. می‌توان گفت تا حدی در بین کشورهای منطقه حتی از کشورهای سرمایه‌دار حاشیه خلیج‌فارس موفق‌تر بوده است؛ اما هنوز با معیارهای جهانی فاصله زیادی دارد.

رزمی با اشاره به اینکه ایران از نظر دانش و فناوری موقعیت بسیار خوبی دارد، افزود: اگر بخواهیم براساس سقف توانمندی‌ها وضعیت کشورمان را مورد ارزیابی قرار دهیم هنوز فاصله زیادی داریم. این امر مهم ناشی از شرایط نامطلوب اقتصادی و تحریم‌ها است. زمانی که وارد حوزه دیجیتال می‌شویم به طور یقین ارتباطات بین‌المللی در حوزه اینترنت بسیار تاثیرگذار است وقتی مشکلی در این عرصه به وجود می‌آید خودبه‌خود باعث ایجاد یاس و ناامیدی‌ و گاهی سبب عقب نشینی از فعالیت‌ها می‌شود.

کارشناس ارشد مدیریت اقتصاد دیجیتال و آی تی همچنین گفت: بخشی از عقب ماندگی ما به خاطر تفکرات سنتی است و اجاز نمی‌دهد که افراد در حوزه کسب وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند؛ زیرا برخی افراد براین باورند در این حوزه سوددهی وجود ندارد باید این‌گونه افراد را مجاب کرد که سود بیشتر در انتظارشان است.

وی تصریح کرد: مسیری که تا به امروز حرکت کردیم، مسیر ضعیفی نبوده ولی تا سقف توانمندی‌ها فاصله زیادی داریم. حاکمیت باید دو کار مهم را انجام دهد؛ نخست اینکه دخالت بی جا نکند و دوم اینکه صرفا نقش رگولاتوری خود را به خوبی انجام دهد در بخش قانونگذاری عاقلانه رفتار کند. متاسفانه دولت در برخی از مواقع به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌کند.

کارشناس ارشد مدیریت اقتصاد دیجیتال و آی تی، با اشاره به مشکلات قانونی پیش‌روی اقتصاد دیجیتال گفت: ایران بیش از هر کشوری به اقتصاد دیجیتال نیازمند است و ایجاد این اکوسیستم نیازمند شفاف‌سازی و پاسخگو کردن تمامی دستگاه‌ها است.

رزمی با بیان اینکه تحول دیجیتال باید به دانشگاه‌ها راه یابد، گفت: نیازمند بازنگری قوانین در این حوزه هستیم، اقتصاد دیجیتال یک موجود در حال بلوغ است و سامانه پاسخگویی هوشمند تنها با در نظر گرفتن دغدغه‌ها، تجربه‌ها و غیره امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067160

وب گردی

وب گردی