آیا دیابتی‌ها می توانند  روزه بگیرند

فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: گرفتن روزه برای افراد دیابتی بالای ۶۵ سال صلاح نیست و توصیه نمی‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شهرام علمداری فوق تخصص غدد و متابولیسم درباره روزه‌داری بیماران دیابتی که اخیرا سابقه ابتلا به کرونا داشته‌اند، گفت: اگر علاوه بر قند ناشتای زیر ۱۴۰ و قند سه ماهه زیر ۷ درصد، شش هفته کامل از بهبود عوارض ناشی از کرونا از جمله تنگی نفس و ضعف بدنی نگذشته باشد، روزه گرفتن خطرات زیادی را برای این بیماران دیابتی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای تعیین وضعیت افراد مبتلا به دیابت و امکان روزه داری برای آنها باید چند شاخص را بررسی کرد که سن یکی از مهم‌ترین این شاخص‌هاست، ادامه داد: بر اساس این شاخص، گرفتن روزه برای افراد دیابتی بالای ۶۵ سال صلاح نیست و توصیه نمی‌شود.

این متخصص غدد و متابولیسم درباره دیابتی‌های زیر ۶۵ سال، توضیح داد: اگر قند خون این افراد با انسولین کنترل می‌شود، معمولا روزه‌داری باعث افت شدید قند آنها شده و بنابراین گرفتن روزه برای این افراد نیز توصیه نمی‌شود؛ مگر اینکه پزشک معالج با ارزیابی وضعیت دیابت بیمار تشخیص دهد که روزه برای شخص خطری ایجاد نمی‌کند.

علمداری افزود: اما معمولاً این مجوز به بیماران دیابتی که انسولین دریافت می‌کنند داده نمی‌شود، زیرا معمولا این افراد برای دریافت انسولین باید غذا بخورند و در چنین شرایطی گرفتن روزه معمولا توصیه نمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره دسته دیگری از بیماران دیابتی که با مصرف قرص، رژیم غذایی و فعالیت بدنی دیابت خود را کنترل می‌کنند، توضیح داد: قند ناشتای این افراد حتما باید زیر ۱۴۰ و قند سه ماهه آنان زیر ۷ درصد باشد تا روزه داری برای آنان مشکلی ایجاد نکند.

وی ادامه داد: بیمار دیابتی که قند خون خود را با قرص کنترل می‌کند اما قند ناشتای بالای ۱۴۰ و یا قند سه ماهه بالای ۷ درصد دارد، صلاح نیست روزه بگیرد.

این متخصص غدد افزود: دسته دیگری از افراد مبتلا به دیابت که قند خون خود را با ورزش، پیاده روی و رژیم غذایی کنترل می‌کنند، برای گرفتن روزه مشکلی نخواهند داشت.

علمداری درباره وضعیت افراد دیابتی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: این افراد جز گروه‌های پر ریسک برای روزه داری محسوب می‌شوند و حتی اگر قند ناشتای بالای ۱۴۰ و سه ماهه بالای ۷ درصد نداشته باشند، باید از بهبود کامل علائم بالینی خود مطمئن شوند و اگر هرگونه تنگی نفس، ضعف بدنی در خود مشاهده کردند از گرفتن روزه اجتناب کنند.

وی ادامه داد: اگر بیمار بهبود کامل یافته باشد یعنی شش هفته از آخرین علائم ناشی از بیماری از جمله تب، تنگی نفس، ضعف بدنی، سرفه و سایر مشکلات گذشته باشد فرد با مشورت پزشک و در نظر گرفتن موارد گفته شده می تواند روزه بگیرد، اما اگر از آخرین علائم بیماری کمتر از 6 هفته گذشته باشد، روزه گرفتن می تواند خطرات زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067185

وب گردی

وب گردی