مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۷  اردیبهشت

سرمایه‌گذاری راهبردی دنیا روی ماهواره‌های نظامی، طرح‌های آموزشی دانشگاه‌های‌آزاد فارس در دوران کرونا و آغاز مهلت مجدد ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

سرمایه‌گذاری راهبردی دنیا روی ماهواره‌های نظامی

ماهواره‌های نظامی درواقع، ماهواره‌های مصنوعی هستند که برای مصارف نظامی به‌کار می‌روند. معمول‌ترین ماموریت آنها جمع‌آوری، ردیابی و ارتباطات نظامی هوشمند است. نخستین نسل از ماهواره‌های نظامی برای ماموریت‌های شناسایی و تصویربرداری ساخته و پرتاب شده‌اند. پس از آن، محققان بارها سعی کرده‌اند ماهواره‌هایی را به‌عنوان یک سلاح نظامی طراحی کنند، اما این کار به‌دلیل تصویب معاهده بین‌المللی منع استقرار سلاح‌های کشتار جمعی در مدار زمین تا سال 1967 به تعویق افتاد. در سال 2013، حدود 950 نوع ماهواره در مدار زمین قرار گرفت، اما تعیین دقیق ماهواره‌های نظامی به دلایل امنیتی مشخص نیست. این تعداد تا دسامبر 2018 به 320 ماهواره نظامی یا چندکاره افزایش یافت که حدود نیمی از آنها متعلق به آمریکا بوده است. بعد از آمریکا، روسیه، چین و هند در رده بعدی کشورهای دارای ماهواره در مدار زمین هستند. به گزارش statista، از سال 1957 تا سال 2019 حدود 6 هزار ماهواره به فضا پرتاب شده است. در سال 2018، حدود 114 ماهواره و در سال گذشته تنها 95 ماهواره به فضا پرتاب شده است. از تعداد کل ماهواره‌ها تنها حدود چهار هزار و 500 ماهواره درحال حاضر در مدار زمین قرار دارند که بیش از 50 درصد از آنها کاربرد نظامی دارند. اما بخش زیادی از ماهواره‌های پرتاب شده به مدار، ماهواره‌های ارتباطی و نظارتی زمین هستند. در سال‌های اخیر، ماهواره‌های شرکتی، دولتی و نظامی بیشترین ماهواره‌های پرتاب شده به فضا بوده‌اند.

روسیه برای اولین بار در سال 1957 اولین ماهواره نظامی را با نام Sputnik 1 پرتاب و چهار ماه بعد هم آمریکا نخستین ماهواره نظامی خود را پرتاب کرد. اولین ماهواره جاسوسی نیز ساخت نیروی هوایی آمریکا بود که در قالب برنامه‌ای موسوم به «کرونا» در سال 1959 ساخته شد. این برنامه، طرح مشترکی میان سازمان «سیا» و نیروی هوایی آمریکا بود که تا سال 1972 به طول انجامید. از این ماهواره برای عکسبرداری نظارتی از چین و شوروی طراحی شده بود. اولین ماهواره آمریکا، اسلحه سیستم L 117 بود که در دهه 50 میلادی راه‌اندازی شد که در قالب آن، مجموعه‌ای از ماهواره‌های شناسایی برای ورود به مدار زمین برنامه‌ریزی شده بودند تا بتوانند بعد از گرفتن عکس‌هایی با کیفیت بالا، به زمین برگردند. Discoverer 1 اولین ماموریت خود را در سال 1959 در قالب پروازی آزمایشی انجام داد. پس از آن، آمریکا چند ماهواره دیگر را هم آزمایش کرد. روسیه در طرحی که داشت تصمیم گرفت ایستگاه‌های فضایی را در مدار زمین جایگزین ماهواره‌ها کند و به این ترتیب بین سال‌های 1973 تا 1976 حدود یک ایستگاه در مدار زمین راه‌اندازی کرد، اما با اعتراض وزارت دفاع شوروی مبنی بر زمانبر بودن نگهداری از این ایستگاه‌ها در مقایسه با ماهواره‌های شناسایی روبه‌رو شد. پس از آن روسیه ماهواره‌های شناسایی متعددی را توسعه داد و به مدار پرتاب کرد. پیش از اینکه قابلیت تصویربرداری دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد، ماهواره‌های جاسوسی باید عکس‌های گرفته شده را در محفظه‌ای حاوی یک رول فیلم همراه با پاراشوت به زمین پرتاب می‌کردند. ماهواره‌های نظامی فعلی که آمریکا استفاده می‌کند، از سیستم‌های زمانبندی سیگنال ناوبری و متغیر سیستم موقعیت‌یابی جهانی استفاده می‌کند که به GPS مجهز است. این ماهواره درواقع، در قالب یک شبکه ناوبری، تمام نیروهای نظامی دنیا را چه در زمین، هوا یا دریا ردیابی و موقعیت‌یابی می‌کند. این سیستم از 25 ماهواره تشکیل شده است که تنها 4 درصد از آنها کاربردی هستند. البته روسیه هم به چنین سیستم مجهز ناوبری به نام GLONASS مجهز است.

نخستین سیستم ماهواره ناوبری را آمریکا در سال 1960 آزمایش کرد. این سیستم از حدود پنج ماهواره تشکیل می‌شد. آن زمان بود که سیستم GPS راه اندازی شد و نیروی دریایی آمریکا می‌توانست در جنگ ارتش‌های سرد زیردریایی‌ها را برای اطلاع دقیق از موقعیت آنها ردیابی کند، اما برای دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر، ماهواره‌های دیگری هم به مدار فرستاده شدند.

کشورهایی چون آمریکا از ماهواره‌های خود در مدار زمین به‌عنوان سلاح‌های ماهواره‌ای هم استفاده می‌کنند. آمریکا پروژه دفاعی خود را برای آماده کردن راه حل موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای که قابل پرتاب از ماهواره‌ها باشند، در سال 1958 آغاز کرد. ماهواره‌هایی که این مأموریت را دارند، طوری طراحی شده‌اند که مجهز به یک مفتول بزرگ بوده تا بتوانند موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای را غیرفعال کرده و آنها را در مرحله اولیه پرتاب مستقر کنند، اما این پروژه به‌دلیل نقص دفاعی در برابر حملات ماهواره‌ای، در سال 1968 از سوی وزارت دفاع این کشور لغو شد. اینها دلیلی شد تا سیستم‌های ماهواره‌ای مجهز به سلاح‌های نظامی طبق معاهده‌های بین‌المللی تنها محدود به سلاح‌های مرسوم باشند و درواقع کشورها نسبت به سلاح های تخریب جمعی در ماهواره‌های قرارگرفته در مدار منع استفاده دارند.

ماهواره‌های ارتباطی از پرکاربردترین ماهواره‌های نظامی هستند. نیروهای ارتش آمریکا از شبکه‌های ماهواره بین‌المللی تشکیل شده‌اند که در نقاط مختلف قاره‌ها قرار گرفته‌اند. تأخیر در ارسال سیگنال مهم‌ترین نگرانی در این ماهواره‌هاست بنابراین، عوامل جغرافیایی و هواشناسی نقش مهمی در انتخاب نقاط دور در فضا برای قرارگیری ماهواره‌ها ایفا می‌کنند. به گزارش aerocommetals، ماهواره‌های ارتباط نظامی برای اهداف نظارتی و شناسایی طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر این، کاربردهای ناوبری و موقعیت‌یابی هم دارند. کاربرد این قبیل ماهواره‌ها با انواع ماهواره‌های شهری متفاوت است و معمولا کاربردهای حساس و نظامی دارند. اما بسیاری از ماهواره‌هایی هم که انحصارا برای مصارف نظامی طراحی نشده‌اند قادرند در این راستا مورداستفاده قرار گیرند. به‌عنوان مثال، به‌نوعی می‌توان از ماهواره‌هایی که سنجش اطلاعات درباره زمین را از راه دور انجام می‌دهند هم در قالب کاربرد نظامی از آنها استفاده کرد. همچنین، ماهواره‌هایی که وضعیت آب و هوایی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، معمولا از نظر کاربری نظامی اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهند و نیز برخی ماهواره‌های تجاری هم حتی از سیستم‌های لجستیک حمایت کرده و دستیار فرماندهی برای واحدهای نظامی به‌شمار می‌روند. به‌خاطر داشته باشید که مطالعه اندازه و شکل کره زمین کمک زیادی به فناوری ماهواره‌ای می‌کند و به محققان کمک می‌کند نقشه‌های دقیق‌تری تهیه کرده و سیستم‌های ناوبری و موقعیت‌یابی از دقت بالاتری برخوردار شوند. ماهواره‌های ناوبری و شناسایی در حقیقت بیشترین کاربرد را در ماهواره‌های نظامی دارند. ماهواره‌های جاسوسی غالبا مجهز به این دو قابلیت هستند که روی استقرار نیروهای نظامی، اثبات توسعه سلاح‌ها، شناسایی پرتاب ماهواره و ارائه مدرک دال بر آسیب‌ ناشی از اصابت بمب و دیگر حملات کار می‌کنند. ماهواره‌های نظامی اطلاعات لازم را در اختیار نیروهای نظامی و توانمندی‌های آنها قرار می‌دهند. ماهواره‌های شناسایی همچنین موشک‌هایی را که مسئول کنترل تست‌های هسته‌ای ممنوعه هستند، مشاهده کرده و اطلاع می‌دهند. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

طرح‌های آموزشی دانشگاه‌های‌ آزاد فارس در دوران کرونا

محمدکاظم کاوه‌پیشقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و واحد شیراز در گفت‌وگو با فرهیختگان پیرامون اقدامات دانشگاه‌های آزاد این استان در زمینه مبارزه با کرونا گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز همگام با دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کل کشور، با‌بهره‌گیری از مراکز تحقیقاتی، تجهیزات‌آزمایشگاهی، مراکز رشد واحدهای فناور و دیگر ارکان تحقیقاتی مستقر در واحدها و مراکز دانشگاهی خود، اقداماتی را درخصوص ویروس‌کرونا انجام داده است.»

پیشقدم ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اوایل اسفندماه نسبت به نصب دوربین حرارتی موردنیاز در فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله دستغیب اقدام کرد تا درخصوص کنترل مسافران خارجی ورودی به این فرودگاه، همکاری داشته باشد.»

وی در ادامه افزود: «یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد واحد شیراز نسبت به طراحی سامانه «فیور کلینیک» جهت بررسی و تشخیص مقدماتی بیماران مشکوک به ویروس‌کرونا اقدام کرده است. مرکز تحقیقات فمتو واحد شیراز نیز اقدام به طراحی و ساخت دستگاه تولید ازن به‌منظور گندزدایی و ضدعفونی‌کردن محیط‌های شهری و اداری کرده است.»

وی افزود: «با توجه به نیاز آموزش‌وپرورش استان فارس، یکی از واحدهای مستقر در مرکز رشد واحد شیراز، درحال تولید بخشی از محتواهای آموزشی موردنیاز آموزش‌وپرورش جهت آموزش مجازی در این ایام است.» رئیس واحد شیراز عنوان کرد: «یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد واحد جهرم و واحد شیراز، نسبت به تولید مواد ضدعفونی‌کننده اقدام کرده است. همچنین یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد واحد جهرم، اقدام به راه‌اندازی خط‌تولید ماسک و موادضد‌عفونی کرده است.» این مسئول دانشگاهی بیان کرد: «برخی از تجهیزات آزمایشگاهی مانند اتوکلاو و کپسول‌های اکسیژن برخی از واحدهای دانشگاهی مانند واحد اقلید، دراختیار نهادهای بهداشتی قرار گرفته است و دربرخی از واحدها مانند لار، همکاری لازم درخصوص تجهیز نقاهتگاه‌های بیماران مبتلا به ویروس کرونا، انجام گرفته است.» وی با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز اقدام به تولید ماسک کردند، توضیح داد: «دانشگاه آزاد اسلامی به تجهیز و راه‌اندازی نقاهتگاه بیماران کرونا در لارستان کمک کرد و به کمک دانشگاه علوم پزشکی شهرستان لارستان شتافت.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ادامه داد: «در ایام بیماری کرونا دانشگاه آزاد اسلامی لارستان با تشکیل شبکه‌های مجازی و دسترسی اکثر دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات‌علمی و ارسال دستور‌العمل و جزوات آموزشی در این خصوص، پیگیرهای لازم را به‌منظور تشکیل کلاس‌های آموزشی به‌صورت هماهنگ آغاز کرد.» وی افزود: «ازجمله فعالیت‌های این واحد دانشگاهی در مبارزه با کرونا این بود که کلاس‌های آموزشی ویژه دانشگاهیان تشکیل شد، بروشورهای بهداشتی در فضای مجازی ارسال شد، مواد ضدعفونی ویژه همکاران تهیه و ستاد مبارزه با کرونا تشکیل شد و یکی از اعضای هیات‌علمی گروه پیراپزشکی به‌عنوان نماینده این ستاد برای تعامل با ستاد مبارزه با کرونای استان تعیین و سیستم پاسخگویی به پرسش‌های پیش‌رو ارائه شد.»
کاوه‌پیشقدم درباره اقدامات انجام‌گرفته درخصوص برگزاری کلاس‌های مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و واحد شیراز بیان کرد: «درحوزه آموزشی در رابطه با برگزاری کلاس‌های مجازی در دوره بود که خوشبختانه یکی از استان‌های موفق بودیم.» وی افزود: «استان فارس بزرگ‌ترین استان از نظر تعداد واحد و مراکز و فاصله‌ها است با این وجود توانستیم با استفاده از سرورهای سازمان مرکزی و سرورهای دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، خوشبختانه کلاس‌ها را برگزار کنیم و الان به‌حدود ۹۵درصد برگزاری کلاس‌ها درهفته رسیدیم.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس اضافه کرد: «گروه پشتیبانی متشکل از 40نفر از کارکنان واحد تشکیل شد و به آنها یک‌عدد سیمکارت تحویل داده شد. تقسیم‌بندی و تفکیک دانشجویان دانشکده‌ها و اختصاص چندین پشتیبان به هر دانشکده و اطلاع‌رسانی منظم و دقیق به دانشجویان و دراختیار قرار دادن شماره‌های پشتیبانان به دانشجویان جهت راهنمایی و مسائل و مشکلات مربوطه از دیگر اقدامات بود.» کاوه‌پیشقدم عنوان کرد: «پیامک به دانشجویان درخصوص نحوه استفاده از فایل‌های راهنما جهت نحوه ورود و... به کلاس‌های مجازی به‌طور منظم ارسال شد.»
وی گفت: «تمام فایل‌های مورد نیاز روی سایت دانشگاه بارگذاری و لینک فایل‌ها برای تمام دانشجویان ارسال شد، همچنین مرحله‌به‌مرحله در شبکه‌های اجتماعی درخصوص فایل‌های‌آموزشی کلاس‌های مجازی و موارد مرتبط اطلاع‌رسانی شد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس اضافه کرد: «تهیه و تنظیم جزوه آموزشی جهت اساتید و نحوه آشنایی استادان با کلاس‌های مجازی و مسائل مربوطه توسط معاونت پژوهش و فناوری واحدهای استان صورت گرفت و گروه‌های آموزشی در شبکه‌های اجتماعی توسط اساتید جهت ارتباط با دانشجویان تشکیل شد.»

رئیس واحد شیراز درخصوص آمار برگزاری کلاس‌های آنلاین اظهار کرد: «34173 کلاس‎‌های مجازی تا به امروز در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و 4757 کلاس مجازی در واحد شیراز برگزار شد.»

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

آغاز مهلت مجدد ثبت‌نام آزمون دستیاری پزشکی

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مهلت مجدد ثبت نام برای چهل و هفتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی در روزهای ششم تا هشتم اردیبهشت ماه تعیین شده است.در بازه زمانی ثبت نام مجدد، امکان ویرایش فرم ثبت نام داوطلبانی که قبلاً ثبت نام کرده‌اند نیز فراهم است.داوطلبان متقاضی ثبت نام جهت دریافت تائیدیه تحصیلی به دانشگاه‌های محل تحصیل مراجعه نکنند و جهت بارگذاری این مدرک، سایت مجدداً فعال خواهد شد.

داوطلبان در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد ثبت نام و قوانین، فقط از طریق ارسال فرم «تماس با ما» (بخش ارسال درخواست در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی) اقدام کنند. پاسخگویی از طریق تماس تلفنی انجام نخواهد شد.

تاکنون در آزمون دستیاری پزشکی تعداد 13 هزار و 258 نفر ثبت نام کرده‌اند. دوره چهل و هفتم آزمون دستیاری پزشکی ابتدا قرار بود 15 اسفند برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد و بعد از آن زمان جدید 4 اردیبهشت ماه بود که آن نیز بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا لغو شد.بر اساس مصوبه جدید معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی چهل و هفتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی 5 تیرماه برگزار می‌شود.

نتایج اولیه پذیرش بدون آزمون دانشجو در دانشگاه تهران اعلام شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، نتایج اولیه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره کارشناسی ارشد سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد.

دانشگاه تهران اعلام کرد: در راستای اجرای سیاست‌های هدایت و حمایت از دانشجویان برتر برای ورود به دوره کارشناسی ارشد با استناد به آئین‌نامه‌های شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مصوبات شورای آموزشی دانشگاه، برای سال تحصیلی 1400-1399، از بین دانشجویان متقاضی ورود بدون آزمون(دانشجویان 15 درصد برتر دانشگاه تهران و دانشگاه‌های مشمول فراخوان) دانشگاه تهران، تعدادی از متقاضیان پذیرش شده‌اند.

پذیرش نهایی منوط به احراز کلیه شرایط مندرج در فراخوان و پس از تأیید سازمان سنجش آموزش کشور در شهریور ماه 1399 از طریق سایت دانشگاه تهران و معاونت آموزشی اعلام خواهد شد.داوطلبان می‌توانند برای دریافت نتایج اولیه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع کارشناسی ارشد به سایت معاونت آموزشی دانشگاه تهران به نشانی https://academics.ut.ac.ir/fa مراجعه کنند. همچنین اسامی نفرات ذخیره جایگزین و نتایج بعضی از دانشکده‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067221

وب گردی

وب گردی