دولت باید برای اقتصاد پسا‌کرونا چاره‌اندیشی کند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک گفت: در زمانی که سایر کشورهای جهان به فکر ترمیم اقتصاد پسا‌کرونای خود هستند، دولتمردان هنوز در خواب بوده و چاره اندیشی برای گذر از این برهه رکود اقتصادی نکرده‌اند.

یوسف کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وضعیت معیشتی کارگران و مشاغل روزمزد اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت معیشتی خانوارهای کارگری در کشور مناسب نیست و به دلیل ویروس کرونا بیشتر کارگران بیکار و خانه نشین شده‌اند.

وی با بیان اینکه دولت هیچ حمایت قابل توجهی از قشر کارگران ندارد، گفت: مسئولان و در راس آن دولتمردان در زمان فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور که به بیکاری یا کم کاری کارگران یا قشر بازاری جامعه لطمه وارد کرد، حمایت و کمک خاصی انجام نداد جز اینکه وصول اقساط بانکی را به تعویق انداخت و حتی اقدامی برای بخشش این اقساط نیز نکرد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی اراک اضافه کرد: در زمانی که سایر کشورهای جهان به فکر ترمیم اقتصاد پسا کرونا هستند، دولتمردان هنوز در خواب بوده و چاره اندیشی برای گذر از این برهه رکود اقتصادی نکرده‌اند. کارشناسان اقتصادی جهان معتقدند تاثیرات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد در ماه‌های آینده بیش از پیش نمایان خواهد شد.

دولت در حوزه اقتصاد بی‌برنامه است

وی با انتقاد از بی‌برنامگی دولت در حوزه اقتصاد بیان کرد: روحانی و کابینه‌اش در دوره نخست ریاست جمهوری هیچ استراتژی برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نداشتند و تنها دلخوش به برجام و مذاکرات بودند. روحانی در چهار ساله ریاست جمهوری و دولت دوم خود نیز عملا اقتصاد را رها کرده و تنها به دنبال گرفتن وام‌های سنگین از صندوق بین المللی پول است تا کشور را با بدهی زیاد به دولت بعدی بسپارد.

به گفته کریمی؛ در سال‌های اخیر مردم در بحران‌ها و بلاهای طبیعی آنقدر دستگیر و کمک کننده یکدیگر بودند که دولت نقش و مسئولیت خود را در برابر ملت فراموش کرده و در برهه‌های حساس منتظر و دلخوش به کمک‌های مردمی است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی اراک بیان کرد: در حال حاضر دولت و وزارت کار و رفاه اجتماعی نه تنها از کارگران حمایتی نکردند بلکه حاضر نشدند مصوبه تعیین دستمزد کارگران برای سال 99 را مورد بازنگری قرار دهند. با این تفاسیر وضعیت معیشتی خانواده‌های کارگران در سال آینده از سخت‌تر خواهد شد.

میزان دستمزد کارگران با تورم باید همخوانی داشته باشد

وی اضافه کرد: دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه باید در حمایت از کارگران و خانواده‌های آنها مصوبه شورای عالی کار درباره حقوق کارگران را ابطال کنند؛ زیرا تعیین حقوق کارگران و حتی کارمندان طبق قانون باید هم خوانی با میزان تورم داشته باشد که در این مصوبه این موضوع لحاظ نشده است.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی تاثیر گذاشته است و تمامی کشورها درگیر این موضوع هستند؛ اما دولت‌ها در چنین شرایطی از اقشار ضعیف جامعه حمایت لازم را انجام می‌دهند در حالی که دولت در این خصوص هیج اقدامی انجام نداد. امیدواریم با اصلاح مصوبه تعیین میزان حقوق کارگران حداقل در سال آینده اوضاع این قشر زحمتکش و محترم بهتر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067253

وب گردی

وب گردی