مراکز مذهبی مناطق سفید کشور بازگشایی می‌شود

رئیس جمهور گفت: هر منطقه‌ کشور که با اعلام وزارت بهداشت به وضعیت سفید رسید، بلافاصله مراکز مذهبی آن بازگشایی می‌شود؛ در ارتباط با نماز جمعه نیز همین پروتکل برقرار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (یکشنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: همه ما باید کمک کنیم که سفره مردم بی افطار نماند. مهم است که در این شرایط که مردم نگرانی برای زندگی و سلامت دارند، تلاش کنیم تا مردم نگران سفره افطار خود نباشند.

روحانی ادامه داد: البته کارهای خوبی صورت گرفته، صدا و سیما خوب عمل کرده تبلیغات خوبی انجام داده و فضای مجازی هم باید ورود کرده و تبلیغ کند. مسئله انفاق اصل مهمی است که خداوند تقوا را بر انفاق متصل، متکی و مشروط کرده و بهشت خود را بر انفاق مشروط کرده است. انفاق در خوشی و ناخوشی ادامه باید پیدا کند.

وی گفت: انفاق باید ادامه یافته و همیشه باید به یاری اقشار مستضعف بپردازیم. همه ما باید تلاش کنیم که شوق کمک به نیازمندان در سراسر کشور بیشتر شده و پویش کمک به اقشار آسیب پذیر جلوه دیگری در کشورمان پیدا کند.

رئیس قوه مجریه افزود: مردم ما همیشه در مشکلات به صحنه آمده و در سیل، زلزله و دیگر مشکلات در صحنه بوده و ماه رمضان سال جاری نیز باید مردم به صحنه بیایند و به هموطنان خود کمک کنند.

روحانی عنوان کرد: محدودیت اجتماعات و فاصله گذاری هوشمند اجتماعی را که همیشه اعلام کرده‌ایم و همچنان بر آن تاکید داریم. بازگشایی کسب و کارها نباید تصور نادرست ایجاد کند. این تصور ایجاد نشود که کرونا از بین می‌رود و ما باید به سر کار بازگردیم.

وی تصریح کرد: نمی توانیم بگوییم کرونا کی قطعا تمام می‌شود و اگر اینگونه می‌شد، ما راحت بودیم. ولی متاسفانه زمان مشخصی برای این امر وجود ندارد. به دلیل اینکه دارو و واکسن خاصی برای این بیماری وجود ندارد، هنوز زمان قطعی و مشخصی هم برای پایان کرونا نیست.

رئیس جمهور اظهار داشت: تقریبا بار مسئولیت برای مقابله با کرونا بیشتر روی دوش مردم است. اگر ما درگیر بیماری به نام کووید-۱۹ شده‌ایم، تنها راه مقابله با آن مراقبت، فاصله گذاری، رعایت پروتکل بهداشتی و مراقبت از خود است. اگر به بیمارستان هم مراجعه کردیم، اساس مراقبت شخصی و حفظ پروتکل های بهداشتی است تا از مسئله عبور کنیم.

روحانی ادامه داد: باید این فرض را داشته باشیم که کرونا برای مدتی فعلا هست و متاسفانه با وجود این بیماری باید با آن زندگی کنیم. راه آن تقوا است. همانگونه که در اسلام به تقوا و فاصله گیری از گناه تاکید شده است، الان هم اساس خود مراقبتی است و این موضوع ریشه مسئله است.

وی گفت: الحمدالله اکثر مردم ما اصول را رعایت کرده و دلیل آن نیز آماری است که هر شب می بینیم و متوجه می شویم که مردم رعایت می کنند و می دانند راه حل به دست خود آنها است‌.

رئیس قوه مجریه افزود: پزشکان ما به عنوان مدافعان سلامت آماده هستند، هوشیاری بیشتری پیدا کرده و تجربه آنها بالاتر می رود و امروز مطرح شد که بسیاری از تخت ها و لوازم مراقبتی در بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرده است.

روحانی عنوان کرد: در همین مدت ۱۱۰۰ تخت، ۴۲۵ تخت مراقبت ویژه و ۹۰۰ ونتیلاتور به شبکه درمان کشور اضافه‌ شده است. این نشان می‌دهد که ما خودمان را تجهیز می کنیم و مردم نیز رعایت می کنند تا گام به گام به شرایط نزولی برسیم.

وی تصریح کرد: برای ما مهم است که تعداد مبتلا در روز چند نفر است. گاهی این آمار برای ما خوشحال کننده و گاهی غمگین کننده است. اگر افزایش بیماران را هر روزه می بینیم، بخشی به دلیل پیشتازی شبکه بهداشت ما بوده که افراد را خواسته و از آنها تست گرفته شده و این باعث شده است تا آمار بالا رود که این خوب است.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر تعداد میتلایان از طریق تست اضافه می شوند، نگران کننده نیست و این خوب است که مبتلایان را در دایره درمان قرار می دهیم. اما اگر افزایش مبتلایان بر اساس عدم مراعات اصول بهداشتی بوده، نگران کننده است و باید با آن مقابله کنیم.

روحانی ادامه داد: ما باید کاری کنیم که اگر افزایش بیماران وجود دارد، بر اساس تست باشد و نه عدم مراقبت اصول بهداشتی!

وی گفت: ما امروز تصمیم جدیدی برای مقابله با کرونا گرفتیم. هر روز که جلو می‌رویم وزارت بهداشت و کمیته‌های ما راه حل‌های جدید پیدا کرده و در جلسات مطرح می‌کنند و ما تصویب می کنیم.

رئیس قوه مجریه با اشاره به تصمیم جدید ستاد مقابله با کرونا افزود: کشور بر مبنای آمار مبتلایان به کرونا و قوانین مربوط به مقابله با آن، تقسیمات جدیدی پیدا می‌کند. این تقسیمات جدید بر اساس شرق و غرب، یا شمال و جنوب نخواهد بود. مثلاً اگر در شهرستانی در طول هفته ورودی بیمار جدید نداشتیم و فوتی نبود و این روند وارد هفته دوم شد، وزارت بهداشت آن را سفید اعلام می کند. مناطق دیگر نیز زرد و قرمز خواهند بود.

روحانی عنوان کرد: بر همین اساس کشور به سه قسمت سفید، زرد و قرمز تقسیم می شود و وزارت بهداشت روی نقشه برای مردم توضیح خواهد داد. تا زمانی که شهرها سفید بمانند، شرایط جدید حاکم می‌شود.

وی تصریح کرد: در جلسه امروز در مورد اماکن مذهبی و نماز جماعت بحث شد و در هفته های آینده بحث های جدید و تصمیمات جدید صورت می‌گیرد.

روحانی گفت: در بررسی جدید به این نقطه رسیدیم البته دلمان می خواست مصوبه وسیع‌تری داشته باشیم زیرا این ماه، ماه پربرکت و مقدسی است و دل ها برای زیارت مساجد شریف در سراسر کشور نزدیک تر می شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر در بازگشایی بقاع متبرکه تنها صحن مطرح بود تصمیم گیری برای ما آسانتر بود اما زمانی که می گوییم این زیارتگاه باز شده است، مسافرت به سمت آن شهرها افزایش پیدا می کند و به تبع آن بحث قطار، اتوبوس و حمل و نقل نیز مطرح می‌شود و با گسترش سفرها موضوع اسکان نیز مطرح می‌شود و در این راستا حضور مسافران در بازار نیز وجود دارد پس برای تصمیم گیری باید همه این مسائل مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: با در نظر گرفتن تمامی جوانب تصمیم گرفتیم هر منطقه ای که از لحاظ آلودگی به ویروس کرونا سفید اعلام شد به عنوان مثال اگر به ما بگویند حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در قم سفید هستند اجازه می دهیم براساس پروتکل های پزشکی، این بقاع متبرکه باز شوند.

روحانی تصریح کرد: مبنای ما در تصمیم گیری امروز، تقسیم بندی کشور به سه منطقه سفید، زرد و قرمز است. در منطقه سفید که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند که بالای ۱۰۰ شهرستان است، از یک روزی که می‌توان نیمه اردیبهشت و یا نیمه ماه مبارک رمضان باشد، اعلام می‌شود که این شهرها با چه شرایطی می توانند مساجد را باز کنند. نماز جمعه نیز بر اساس همین پروتکل ها می تواند برگزار شود.

رئیس‌جمهور گفت: این می تواند آغازی باشد برای گشایش در امور معنوی که مورد علاقه شدید مردم است. امیدواریم با همکاری مردم، این مناطق سفید روز به روز گسترش پیدا کند و ما شرایط بهتری را پیدا کنیم.

وی افزود: در جلسه امروز پیرامون بحث استفاده مردم از مترو و اتوبوس نیز صحبت کردیم. معمولاً فاصله هایی که گفته می شود که بیش از یک متر باید باشد در مواقع شلوغی مراعات نمی شود. تصمیم گرفتیم که بر روی استفاده از ماسک و دستکش تأکید داشته باشیم که وزارت کشور، روز آن را اعلام خواهد کرد که از چه روزی استفاده از ماسک و دستکش در مترو و اتوبوس الزامی می شود.

روحانی بیان کرد: ان شاءالله هم مردم مراعات کنند و هم صنعت، معدن و تجارت برای اضافه کردن تولید ماسک تلاش کند و هم کارگاه ها و نیروهای مسلح. به حمدالله شرایط ما هم شرایط بدی نیست. گفتیم ۱۸ میلیون ماسک خارجی هم هست که به بازار بیاید و در دسترس قرار گیرد. البته ممکن است مقداری گران‌تر باشد اما به داخل فروشگاه ها و داروخانه‌ها عرضه شود تا هرکسی مایل است خریداری کند. ماسک‌های داخلی هم هست و به صورت همزمان عرضه می‌شود تا بتوانیم از این مسأله عبور کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه در مورد پاساژها گفته بودیم ساعت ۱۸ بسته می‌شود. در مناطق گرمسیر شرایط به گونه ای است که عمدتا پاساژها از ساعت ۴ بعد از ظهر باز می‌شوند و برای اینکه آنها در مضیقه قرار نگیرند بنا شد استاندارها بتوانند تا ساعت ۲۰، این زمان را افزایش دهند. چند مورد اقتصادی هم مربوط به شرکت‌ها و مجامع آنها بود که تصمیم گیری شد و به آنها مهلتی داده شد که تا پایان تیر ماه بتوانند مجامع خود را برگزار کنند.

وی افزود: برای مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده نیز تصمیماتی گرفته شد و انقضاء آنها از یک اردیبهشت به ۳۱ تیرماه تمدید شد. مورد دیگر اینکه قرار شد در مورد فعالیت‌های الکترونیکی و شبهاتی که در این زمینه وجود دارد، در جلسه بعد مورد بررسی قرار گیرد.

روحانی ضمن تشکر بسیار زیاد از همه کارآفرینان بخش خصوصی، مردم، بخش های عمومی غیر دولتی و نیروهای مسلح تاکید کرد: علی رغم کرونا و مشکلات، کار بزرگی در حال صورت گرفتن است‌ و این جزء مواردی است که شبکه های ماهواره ای از آن عصبانی می شوند. هر زمان ما می گوییم وضع ما خوب است و نقطه مثبت پیدا می کنیم جیغ و داد آنها بلند می شود که همه دنیا بدبخت شده اند اما ایران می گوید وضع ما خوب شده است. حالا چه کار کنیم؟ ما آخر هفته افتتاح های مهم پیش رو داریم و می خواهیم افتتاح کنیم و کارهای عظیمی صورت می گیرد. در یک افتتاح ما در هفته‌ای که گذشت یک میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: حالا شما عصبانی و ناراحت می شوید ما چه کار کنیم؟ مردم و کارآفرینان ما تلاش می کنند. آمار تورم ما نشان داد علی رغم مشکلات در اسفند و فروردین، تورم ما، هم سالانه و هم نقطه به نقطه، کاهشی بود و پایین آمد. وقتی این را می‌گوییم دومرتبه آنها عصبانی می‌شوند. می گویند چرا در دنیا همه بدبخت شدند چرا وضع شما خوب شد؟ خب خوب شد چه کنیم؟ شما اگر ناراحت هستید گوش نکنید. راهش این است که یک پنبه در گوشتان بگذارید و این حرف‌های خوب را نشنوید.

وی عنوان کرد: بورس ما خوب شده است و عصبانی هستند می گویند بورس در تمام دنیا به هم ریخته است چرا بورس ایران خوب است؟ به دلیل تلاش همه شرکت‌ها، فعالان اقتصادی و عرضه کردن سهام شرکت‌های بزرگ است. امیدواریم بانک‌ها به زودی سهام خود را در بورس عرضه خواهند کرد و بورس ما رونق پیدا می‌کند و شورای عالی بورس هم باید مراقبت خود را انجام دهد و ما جلو برویم.

روحانی با اشاره به صحبت های خود با بعضی روسای جمهور کشورهای مختلف اظهار داشت: وقتی به برخی روسای جمهور می‌گویم ما در برخی لوازم ضدعفونی اضافه و قدرت صادرات داریم، از این موضوع تعجب می‌کنند. ما در کالاهای ضدعفونی قدرت صادرات داریم. حتی ممکن است در آینده در کیت و برخی دیگر از لوازم بهداشتی چنین باشد و بتوانیم صادرات داشته باشیم.

رئیس‌جمهور افزود: خیلی ناراحت می‌شوند وقتی می‌بینند ایران بعد از دو سال تحریم شدید که فکر می کردند کشور را نابود کردند به محض پیش آمدن کرونا، بهتر از آنها عمل می‌کند. در این شرایط عصبانی می‌شوند و نمی‌توانند جلوی عصبانیت خود را بگیرند.

رئیس‌جمهور همچنین ضمن تشکر از فعالان اقتصادی، کشاورزان عزیز، مهندسین عزیز، و تمام مردمی که تلاش می کنند چه برای نیازهای روزمره مردم و چه در بخش دانش بنیان، افزود: چگونه ما توانستیم دنتیلاتور اضافه کنیم؟ بخش زیادی از این تولیدات از سوی شرکت های دانش بنیان خود ما بوده است و همین N95ها و ماسک های مورد نیاز پرستاران ما در داخل کشور تولید می‌شود. در مخیله آنها خطور نمی‌کرد روزی برسد که ایرانی که تحت فشار شدید دو ساله تحریم هاست و فکر می کردند استخوان های ما خورد شده و دیگر نمی توانیم تکان بخوریم، یک بیماری وارد شد و با آن مواجه شدیم و مردم ما بهتر و قوی تر برخورد کردند و تاب آوری خود را خوب نشان دادند و پزشکان و پرستاران ما بهتر اقدام کردند. آنها از این مسائل عصبانی شدند.

وی اضافه کرد: این دیگر تقصیر ما نیست. به نظر من این به تلاش پیگیر مردم ما مربوط می شود. ماه رمضان ماه کمک به روحیه ماست‌. در کرونا هم آنچه آدم را زود خوب می کند روحیه است. اگر کسی روحیه خوب داشته باشد زود از کرونا عبور می کند. اگر کسی خودش را در برابر کرونا ببازد این کرونا پررو می شود مانند این ابر قدرت‌ها. شما در برابر ابرقدرت ها خود را ببازید پررو می‌شود اما اگر با نشاط بایستید فرار می‌کند. رفتار کرونا مشابه آنها است.

روحانی در پایان گفت: ما باید با نشاط و با قدرت در برابر ابن کرونا بایستیم و اضطراب و نگرانی نداشته باشیم اما باید احتیاط هم داشته باشیم و پروتکل ها را رعایت کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: خداوند در این ماه پربرکت و ماه رحمت، سلام و سلامتی و همه چیز را بر ما نازل می کند و با کمک به هم و اتحاد عبور خواهیم کرد. علی رغم اینکه کرونا در برخی کشورها مانند آمریکا شکاف بزرگ ایجاد کرده است و هرچه این می‌گوید آن یکی مسخره می‌کند و آن یکی می‌گوید دروغ است؛ اما ما درست نقطه مقابلش را داریم. در این کشور همه متحدتر از گذشته و همه یاور هم هستند. ان شاءالله خداوند وحدت و معنویت را بیشتر کرده و این ماه پر خیر و برکت را برای همه مردم ما و مسلمانان جهان پر خیر و برکت کند.

کد خبر: 1067256

وب گردی

وب گردی