راه اندازی رشته «کاردیوآنکولوژی» برای درمان بیماران مبتلا به سرطان

عضو مرکز تحقیقات قلب بیمارستان شهید رجایی گفت: برای نخستین بار در خاورمیانه رشته و بخش کاردیو آنکولوژی ویژه درمان بیماران سرطانی که دچار مشکلات قلبی هستند، در این بیمارستان راه اندازی شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آذین علیزاده اصل، متخصص قلب و عروق و عضو مرکز تحقیقات قلب بیمارستان شهید رجایی با اشاره به طراحی رشته و بخش کاردیوآنکولوژی در این مرکز گفت: کاردیو آنکولوژى رشته جدید از تلفیق رشته‌هاى کاردیولوژى و آنکولوژى بوده و به علت تاثیرات مهم و سرنوشت ساز انواع سرطانها و درمان‌هاى رایج آنها روى سیستم کاردیوسکولار، از اهمیت ویژه‌اى برخوردار است.

وی ادامه داد: کلینیک کاردیوآنکولوژى با همکارى هماتوآنکولوژى و رادیوآنکولوژى از بیش از دو سال پیش تاسیس و روز بروز بر تعداد بیماران ما افزوده مى‌شود؛ ارجاع بیماران به کلینیک کاردیوآنکولوژى طبق گایدلاین‌هاى ASE و ACC قبل از شروع درمان و به فواصل مقتضى بعد از انواع درمان صورت مى‌گیرد.

این متخصص قلب و عروق بیان داشت: مرکز تحقیقات کاردیوآنکولوژى در وزارت بهداشت تصویب شده و در حال تاسیس است؛ اساسنامه براى آموزش دوره‌هاى کوتاه مدت ٦ ماهه کاردیوآنکولوژى و سپس راه اندازى دوره فلوشیپ این رشته، در دست تهیه است؛ ضمن اینکه هدف ایجاد مجله‌اى با این عنوان جزء ایده‌هاى بعدى است.

علیرزاده با بیان اینکه کنفرانس‌ها و کنگره‌هاى متعددى در این خصوص برگزار کرده‌ایم،گفت: بدیهى است هرگونه تلاش در این زمینه در جهت کمک به بیماران، کاهش عوارض فراوان قلبى و افزایش طول عمر با کیفیت آنها بسیار مفید و موثر خواهد بود.

وی گفت: این رشته توسط بنده و با تکمیل همه شاخه‌ها و زیر ساخت‌های درمانی،آموزشی و پژوهشی برای اولین بار در خاورمیانه، در این بیمارستان راه اندازی شده است.

عضو هیأت علمی بیمارستان قلب شهید رجایی با تشکر از همکاری و کمک ریاست بیمارستان قلب شهید رجایی در ایجاد این رشته، متذکر شد: بیماران سرطانی به دلیل درمان‌های مربوط به بیماری خود، دچار عوارض قلبی می‌شوند.

علیزاده با اشاره به روند ایجاد این رشته، اضافه کرد: همزمان با دنیا در ایران نیز از 4 سال پیش، با ایجاد کلینیکی در بیمارستان قلب شهید رجایی این خدمات آغاز شد و به مرور با همکاران آنکولوژی ارتباط گرفتیم و به دنبال آن نیز مراجعه بیماران آغاز شد.

تأثیر قلب از داروهای سرطان

این فوق تخصص اکو کاردیو گرافی گفت:‌ بالغ بر 1000 بیمار داریم که به طور متناوب با ما در ارتباط هستند و با این روش راه وریدی در بیماران سرطانی ایجاد می‌شود. قلب از ارگان‌های مهمی است که از داروهای سرطانی تاثیر می‌پذیرد و مصرف این داروها باعث ایجاد بیماری‌هایی در عروق قلب شده و ضعف ماهیچه قلب را به همراه دارد.

وی افزود:‌ همکاران ما در بخش آنکولوژی بیماران سرطانی که دچار چاقی یا مشکلات قلبی هستند را نزد ما می‌فرستند؛ به طوری که از همان ابتدای شیمی درمانی بیماران، ما اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهیم.

علیزاده اصل با اشاره به شیوع سرطان سینه در زنان، گفت: سابقه بیماری قلبی و نامنظمی حرکات قلب در چنین افرادی بیشتر است، اما در برخی افراد که علامتی ندارند نیز امکان بروز وجود دارد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1067288

وب گردی

وب گردی