خطر دی اکسید کربن فراتر از تغییرات آب و هوا است

دانشمندان اعلام کردند که افزایش دی اکسید کربن چیزی بیش از بحران آب و هوا ایجاد کرده و مستقیما به توانایی تفکر ما آسیب می‌زند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افزایش غلظت دی اکسید کربن از مقدار پیش بینی شده در محل زندگی و کار ما تا سال 2100 می تواند منجر به اختلال شناختی در انسان شود.

با پیشرفت قرن بیست و یکم، افزایش غلظت دی اکسید کربن جوی (CO2) باعث افزایش گاز سطح شهری می شود و این ممکن است توانایی تصمیم گیری های مهم و تفکر استراتژیک پیچیده ما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد .

در اواخر قرن ممکن است مردم در معرض سطح دی اکسید کربن تا 1400 قسمت در میلیون قرار گیرند (بیش از سه برابر سطح امروزی در فضای باز و بسیار فراتر از آنچه بشر تاکنون تجربه کرده اند).

«کریس کارنوسکاس» از محققان این مطالعه گفت: « سطح بالای CO2 در فضاهای محصور افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. از بچه های حاضر در کلاس های درس گرفته تا افراد عادی در خانه ها و آپارتمان ها.»

«شلی میلر» از دیگر محققان این طرح اعلام کرد که تهویه ساختمان به طور معمول میزان CO2 را تعدیل می کند؛ اما مواقعی وجود دارد که افراد زیادی در آنجا هستند و هوای تازه کافی ندارند. CO2 همچنین می تواند در فضاهای با تهویه ضعیف در مدت زمان طولانی تر مانند هنگام خوابیدن در اتاق خواب ها ایجاد شود.

به عبارت ساده تر، هنگامی که در هوای با میزان CO2 زیاد تنفس می کنیم، میزان CO2 در خون ما بالا رفته و میزان اکسیژن موجود در مغز ما را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد که این می تواند باعث افزایش خواب آلودگی، اضطراب و اختلال در عملکرد شناختی شود.

سطح CO2 اتمسفر از زمان انقلاب صنعتی در حال افزایش است و در رصدخانه Mauna Loa NOAA در هاوایی در سال 2019 به اوج 414 پی پی ام رسیده است. سطح CO2 تا 2100 می تواند به 930 ppm برسد.

دانشمندان اظهار داشتند که غلظت 1400 ppm برای CO2 ممکن است توانایی تصمیم گیری اصلی ما را به میزان 25درصد و تفکر استراتژیک پیچیده تا حدود 50درصد را کاهش دهد.

محققان امیدوارند که این یافته ها تحقیقات بیشتری را در مورد تأثیرات پنهان تغییرات آب و هوایی ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067346

وب گردی

وب گردی