نمی‌توانستم هم بازیگر باشم و هم معلم/ از بازیگر بودن راضی‌ام

مهران رجبی که اولین تجربه بازیگری خود را در سریال «بچه‌های مدرسه همت» کسب کرده است، درباره شغل معلمی که قبل از بازیگر شدن داشته و بعد از آن خود را از آن بازخرید کرده، می‌گوید: نمی‌توانستم هم بازیگر باشم و هم معلم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، مهران رجبی بازیگری را با یک اتفاق ساده آغاز کرد و شد یک بازیگر جدی و پرکار. او قرار بود به واسطه دوستی‌اش با رضا میرکریمی، منشی صحنه سریال «بچه‌های مدرسه همت» باشد؛ اما بازیگر این سریال شد و بعد هم، سریال پشت سریال و فیلم پشت فیلم. دوران سرکشی، روزگار قریب، یک مشت پر عقاب، سه در چهار، دزد و پلیس و ... از جمله سریال‌هایی است که رجبی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است. او همچنین بازی در فیلم‌هایی همچون کودک و سرباز، زیر نور ماه، رسم عاشق کشی، مارمولک، قاعده بازی و خانه پدری را نیز در کارنامه خود دارد.

سریال «بچه‌های مدرسه همت» که این شب‌ها روی شبکه آی فیلم۲ است، اولین تجربه بازیگری مهران رجبی محسوب می‌شود. رجبی اذعان دارد که در این سریال، خودش بوده و نقش بازی نکرده است و اتفاقا همین عامل، باعث شده که نقش آفرینی‌اش طبیعی و واقعی به نظر برسد. این بازیگر از این که به شکل جدی پا به عرصه بازیگری گذاشته، احساس رضایت دارد و به مزاح می‌گوید که بی‌زحمت و دردسر هنرپیشه شده است. رجبی می‌گوید که این شب‌ها با تماشای دوباره سریال بچه‌های مدرسه همت انتقاداتی جدی به بازی خودش دارد و اگر قرار باشد دوباره در این سریال حضور پیدا کند به طور قطع نقش‌آفرینی بهتری خواهد داشت.

به بهانه پخش سریال بچه‌های مدرسه همت از شبکه آی فیلم2 گفت‌و‌گویی داشته‌ایم با مهران رجبی، بازیگر نقش ناظم در این سریال.

ایسکانیوز: آقای رجبی سریال بچه‌های مدرسه همت اولین تجربه بازیگری شماست و باید تعلق خاطر خاصی به آن داشته باشید، اینگونه نیست؟

طبیعی است که اولین کار در هر رشته‌ای به یاد ماندنی است. من هم خاطرات خوبی از سریال بچه‌های مدرسه همت دارم.

ایسکانیوز: اصلا چگونه شد که به عنوان بازیگر در این سریال انتخاب شدید؟

کاملا اتفاقی و به دلیل رفاقت با آقای میرکریمی سر کار رفتم. اول هم قرار بود فقط منشی صحنه سریال باشم، چنان که اسمم در تیتراژ به همین عنوان هم هست. گاهی سر صحنه فیلم‌ها و سریال‌ها برای ایفای نقش‌ها به سراغ یکی از عوامل صحنه می‌روند و این اتفاق سر صحنه بچه‌های مدرسه همت برای من هم افتاد. آقای میرکریمی برای ایفای نقش ناظم روی من نظر داشتند و اینگونه شد که بازیگر شدم و به طور هم‌زمان هم منشی صحنه بودم و هم بازیگر.

ایسکانیوز: و به نوعی نقش خودتان را هم در سریال بازی می‌کردید؟

بله، خودم هم آن زمان فرهنگی بودم و چیزی به نقش اضافه نکردم. واقعا خودم بودم.

ایسکانیوز: البته شما به واسطه کارتان همیشه با دانش آموزان در ارتباط بودید، اما کار کردن با بچه‌ها جلوی دوربین چگونه بود؟

کار کردن با بچه‌ها جلوی دوربین باید مانند دنیای واقعی باشد، به این معنا که آن‌ها جلوی دوربین هم کودکی کنند. بچه‌ها اگر بخواهند بازی کنند، خروجی خوبی نخواهند داشت؛ اما قرار به بچگی کردن باشد همه چیز خوب پیش خواهد رفت. دانش آموزان سریال بچه‌های مدرسه همت در جلوی دوربین هم خودشان بودند و به همین علت هم، بازی‌ها و نقش آفرینی‌ها طبیعی و واقعی به نظر می‌رسد.

ایسکانیوز: سریال بچه‌های مدرسه همت شاید بر خلاف تصور اولیه، بسیار با استقبال مردم مواجه شد. به نظرتان دلیل این اقبال چه بود؟

اولا قصه روان و ساده‌ای داشت و ثانیا تلویزیون تا آن زمان کمتر به فضاهای روستایی پرداخته بود. ثالثا بچه‌های سریال بازیگر نبودند و خودشان را ارائه می‌دادند. همه چیز در این سریال، صمیمانه، ساده و واقعی بود و چهارم این که، آن زمان این همه شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی وجود نداشت و توجه مردم به تلویزیون معطوف بود. در نتیجه، تاثیر تلویزیون هم بیشتر به نظر می‌رسید. این عوامل باعث این است که ما از سریال بچه‌های مدرسه همت به نیکی یاد کنیم.

ایسکانیوز: چه بازخوردی از مخاطبان گرفتید؟

سریال خیلی بیننده داشت و مردم ابراز رضایت زیادی کردند که به ما هم منتقل می‌شد. من آن زمان در هنرستان تدریس می‌کردم و بازخورد خوب دانش آموزان را می‌دیدم.

ایسکانیوز: عکس‌العمل دانش آموزان کلاستان چگونه بود؟

برایشان جالب بود که معلمشان بازیگر هم هست و می‌توانند او را از تلویزیون ببینند.

ایسکانیوز: سریال بچه‌های مدرسه همت به نوعی پای شما را به عرصه بازیگری باز کرد. حالا و پس از گذشت سال‌ها از این اتفاق راضی هستید؟

چرا راضی نباشم؟ الان دیگر عادت کرده‌ام. خیلی‌ها برای بازیگر شدن تلاش ها می‌کنند و به نتیجه نمی‌رسند. حالا کسی هم پیدا شده که بدون زحمت کشیدن بازیگر شده. خب چرا ناراضی باشم؟ (می‌خندد). اتفاقا کاملا راضی‌ام.

ایسکانیوز: دلتان برای کار قبلی‌تان تنگ نمی‌شود؟

نه دیگر، از یادم رفته است. خودم را بازخرید کرده‌ام. نمی‌توانستم هم بازیگر باشم و هم معلم.

ایسکانیوز: به نظرتان سریال بچه‌های مدرسه همت برای مخاطبان فارسی‌زبان تاجیک و افغان آی فیلم2 هم می‌تواند جذاب باشد؟

امروز که سریال را تماشا می‌کنم نقدهایی بر کار و به خصوص نوع بازی خودم دارم. فکر می‌کنم این روزها تجربه‌ام بیشتر شده است. اگر الان بخواهم سریال را بازی کنم حتما نتیجه کار متفاوت خواهد بود. از این نظر، افسوس می‌خورم که چرا آن زمان، تبحر و تجربه امروز را نداشتم تا بازی بهتری داشته باشم. به نظرم، سریال بچه‌های مدرسه همت برای همه مخاطبان از هر کشور و ملیتی می‌تواند جذاب باشد. فضای روستایی در همه کشورها وجود دارد. ضمنا سریال فضای خاطره‌انگیزی هم دارد.

ایسکانیوز: خودتان مخاطب شبکه آی‌فیلم هستید؟

زیاد، خیلی در خانه نیستم اما به نسبت شبکه‌های دیگر آی فیلم را بیشتر می‌بینم. به نظرم جای این شبکه در تلویزیون خالی بود. از این منظر که یکسری سریال‌ها ساخته و با یکبار پخش فراموش می‌شوند، اما آی فیلم با نمایش دوباره این سریال‌ها، به نوعی آنها را احیا می‌کند. ضمن این که یک فضای خاطره‌انگیز را برای بینندگان ایجاد می‌کند.

ایسکانیوز: این روزها مشغول چه کاری هستید؟

سر صحنه سریال 30 قسمتی «پدر پسری» هستم که قرار است ماه رمضان از شبکه پنج روی آنتن برود.

مصاحبه از زهرا صلواتی

انتهای پیام/

کد خبر: 1067404

وب گردی

وب گردی