اینترنت باید برای استفاده از شبکه شاد رایگان شود/ اهدای گوشی همراه بلااستفاده به دانش‌آموزان مناطق محروم

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در راستای تحقق عدالت آموزشی از وزارت ارتباطات خواست که با شرکت در جهاد آموزشی، اینترنت را برای استفاده از شبکه اجتماعی دانش‌آموزان رایگان کند.

محمدرضا سیفی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به وضعیت تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم به دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: در برهه کنونی، برخی دانش‌آموزان در مناطق محروم حاشیه شهر و مناطق عشایری و روستایی قرار گرفتند که تحت پوشش تلویزیون و اینترنت نیست. مردم باید به هر طریق، در راستای تداوم دانش‌آموزان این مناطق تلاش کنند و به میدان بیایند.

وی ادامه داد: ممکن است در یک منطقه پوشش اینترنت مناسب باشد، اما دانش‌آموز گوشی که با کمک آن بتواند به شبکه شاد متصل شود را در اختیار نداشته باشد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: همان‌طور که می‌دانید شبکه اجتماعی دانش‌آموزان یا همان شاد در واقع همان کلاس درس مدارس تلقی شده، اما به صورت مجازی برگزار می‌شود. در این کلاسها حضور و غیاب توسط معلمان صورت می‌گیرد و مفاهیم درسی به دانش آموزان تدریس می‌شود.

وی افزود: با توجه به اعلام وزیر آموزش و پرورش، ۹۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش قرار دارند. تنها ۱۰ درصد باقی‌مانده، به کلاس‌های مجازی در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان دسترسی ندارند. من از خیرین و سازمان های مردم نهاد و افرادی که توانایی لازم را دارند، می‌خواهم به میدان بیایند و به دانش آموزان کمک کنند.

سیفی بیان کرد: چندی پیش مدیرکل آموزش وپرورش استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که ۵۰ درصد دانش‌آموزان استان می‌توانند به این شبکه دسترسی داشته باشند؛ زیرا زیرساخت‌های لازم در این استان فراهم نیست.

وی در ادامه ضرورت فعالیت خیرین تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در دورانی قرار گرفته‌ایم که نیاز چندانی برای ساخت مدرسه احساس نمی‌شود. مدرسه‌سازی را می‌توان به زمان دیگری موکول کرد. در شرایط کنونی نیازمند افزایش کیفیت آموزش در تمامی نقاط کشور هستیم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش افزود: عدالت آموزشی دقیقا زمانی محقق می‌شود که کیفیت آموزش افزایش پیدا کند وگرنه عدالت آموزشی تا حدودی با ثبت‌نام ۹۷.۲ درصد دانش‌آموزان در مدارس‌محقق شده است؛ اما باید به افزایش کیفیت آموزش برای دانش‌آموزان نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم به شبکه شاد را فراهم کنیم. از رسانه‌ها خواهشمندیم با راه اندازی پویش به دانش‌آموزان این مناطق کمک کنند. حتماً در خانه‌های ما یک گوشی موبایل پیدا می‌شود که بلا استفاده در گوشه‌ای از خانه باقی مانده و به آن نیازی نداریم. ما می توانیم این گوشی را به اداره آموزش و پرورش منطقه تحویل دهیم و از آنها بخواهیم آن را به دست دانش‌آموزان مناطق محروم که فاقد تلفن همراه هستند، برسانند.

سیفی تصریح کرد: در شرایط بد اقتصادی و موقعیتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور به وجود آمده است، باید همدلی را گسترش دهیم، کرونا به ما آموخت که باید دگرخواهی نیز داشته باشیم و صرفاً دانش‌آموزان مناطق مرفه شهر تهران را نبینیم، بلکه به دانش آموزان در حاشیه شهرها نیز توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در جهاد آموزشی کنونی هر فرد باید نقش خود را به خوبی ایفا کند، اظهار کرد: خانواده‌ها نیز می‌توانند گوشی‌های بلا استفاده خود را به این دانش‌آموزان اهدا کنند. خیرین و سایر افرادی که می‌توانند در زمینه نقشی ایفا کنند، به میدان بیاید تا بتوانیم دست به دست یکدیگر شرایطی را ایجاد کنیم تا همه دانش‌آموزان بتواند به یک اندازه از آموزش‌های مجازی استفاده کنند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر لازم است در امور فرهنگی و آموزشی خیر باشیم، ما نیازمند خیرین آموزشی هستیم؛ یعنی افراد خیر در زمینه ابزار آموزشی به ما کمک کنند. در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا در کشور، باید کیفیت آموزش را افزایش دهیم. این کیفیت با دسترسی بیشتر دانش‌آموزان به آموزش‌های غیرحضوری میسر خواهد شد.

وی اضافه کرد: آموزش هایی که از طریق سامانه شاد در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، می‌تواند منجر به تحقق عدالت آموزشی شود و این امر در صورتی امکان پذیر است که ابزار و امکانات لازم وجود داشته باشد و دانش آموز با خیال راحت ادامه تحصیل دهد.

سیفی در پایان گفت: از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهشمندم کمترین هزینه را برای کاربرانی که از شبکه اجتماعی دانش‌آموزان استفاده می‌کنند در نظر بگیرد یا استفاده از خدمات این شبکه را برای دانش‌آموزان و والدینشان رایگان ‌کند. از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهم حداقل اینترنت را برای دانش‌آموزان مناطق محروم و کم برخوردار رایگان کند تا آنها بتوانند با خیال راحت از سامانه شاد استفاده کنند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1067406

وب گردی

وب گردی