تولید قرص جوشان تصفیه کننده آب

رئیس اداره فناوری سلامت و ارتباطات با صنعت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، از تولید قرص جوشان تصفیه کننده آب خبر داد و گفت: این در شرایط بحرانی مثل سیل و زلزله بیشتر کاربرد دارد، اگر این قرص را به آب کدر اضافه کنیم ظرف نیم ساعت آب زلال و شفاف شده و هیچگونه آلودگی هم نخواهد داشت.

سعید ناظمی رئیس اداره فناوری سلامت و ارتباطات با صنعت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه این شرکت دانش‌بنیان فعالیت خود را از سال 94 شروع کرده است، اظهار کرد: دلیل دانش‌بنیان شدن این شرکت بیشتر به دلیل اختراع قرص جوشان تصفیه کننده آب بود.

وی تصریح کرد: ایران جزو کشورهای حادثه‌خیز است. زمانی که زلزله یا سیل اتفاق می‌افتد معمولا آب‌های زیرزمینی و سطحی گل‌آلود و کدر می‌شوند و این کدورت به دلیل ذرات کلوئید است و زمان ته نشین شدن آن حدود 3 تا 4ساعت زمان می‌برد و این ته‌نشینی هم موقتی بوده و با کوچکترین حرکت کلا دوباره آب کدر می‌شود. بنابراین ما تلاش کردیم که این قرص جوشان را تولید کنیم. حدود 6 ماه این پروژه به طول انجامید و بعد از طی مراحل قانونی و اخذ مجوز ثبت اختراع شد.

رئیس اداره فناوری سلامت و ارتباطات با صنعت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، تأکید کرد: از این قرص در شرایط بحران مثل سیل و زلزله؛ همچنین برای کوهنوردها در زمان کوهنوردی و نیروهای تکاور و نظامی استفاده می‌شود. اگر این قرص را به آب کدر اضافه کنید ظرف نیم ساعت آب زلال و شفاف می‌شود و هیچگونه آلودگی هم ندارد.

ناظمی همچنین از ثبت بیش از 9 اختراع در حوزه‌های مختلف پزشکی خبر داد و گفت: ما دانش فنی این قرص را ما به دلیل کمبود نقدینگی به بنیاد تعاونی ناجا واگذار کردیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دانشگاه تا چه حدی نیازهای صنعت را شناسایی کرده است، گفت: یکی از معضلاتی که دانشگاه‌های کشور دارند این است که دانشجویان ما دانشجو محور و هیات علمی محور است و ما تنها تعدادی از افراد را تربیت می‌کنیم که می‌توانند کنفرانس و یا جزوات خوبی را ارائه دهند. به عنوان نمونه در همین اتفاق اخیر بحران کرونا کشور مشکل تهیه الکل طبی داشت.

ناظمی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی، هیچکدام از اینها نتوانستند در کوتاه مدت الکل طبی تولید کنند؛ زیرا آنچه که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود صرفا تئوری است و عملی نیست. در همین راستا ما در دانشگاه شاهرود از سال 93 سعی کردیم دانشجویان را به سمت عملیاتی کردن پژوهش‌هایشان هدایت کنیم اگر دانشجو تربیت می کنیم صرفا به این امید نباشد که استخدام شود. ما به اینها اموزش دادیم که چطور وارد شرکت‌های دانش‌بنیان شده و خودشان شرکت راه‌اندازی کند و یا طرحی را به اختراع برسانند.

رئیس اداره فناوری سلامت و ارتباطات با صنعت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، تأکید کرد: باید واحدی به نام کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور تعریف شود تا دانشجو را با محیط کارآفرینی آشنا کنند. باید مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دل دانشگاه قرار بگیرد نه در کنار دانشگاه‌ها، آن موقع است آنچه را تربیت خواهیم کرد تنها دانشجو فارغ التحصیل نیست؛ بلکه کارآفرین است. علاوه براین دلهره‌ای برای اشتغال خودش ندارد و می تواند برای چند نفر نیز شغل ایجاد کند.

ناظمی اضافه کرد: هر سال شعار و پیامی داده می‌شود همه ما مسئولان این پیام را سربرگ نامه‌های اداری خودمان کرده‌ایم و فقط روی آن مانور می‌دهیم. متاسفانه خیلی از مسئولان اعتقادی به این پیام‌ها ندارند، اگر اعتقاد ایجاد شد و شرایط را فراهم کنیم به طور یقین شعار تحقق پیدا می‌کند. دانشگاه باید به‌جای گرفتن پایان‌نامه دانشجو را ملزم به اختراع و عملیاتی کردن مقالات خود کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود 50 اختراع ثبت شده داخلی داریم که بیش از 15 مورد از این اختراعات به محصول تبدیل شده و بیش از 6 اختراع نیز ثبت بین المللی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067416

وب گردی

وب گردی