ترامپ با علم سر ستیز دارد

رئیس جمهوری آمریکا در دوران ریاست خود بر کاخ سفید بعضا ادعاهای عجیبی را در مورد مسائل علمی بیان کرده است که سخنان اخیر او در مورد استفاده از ضدعفونی کننده یکی از آن هاست.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اغلب گفته های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مخالف با دستاوردهای علمی است و مورد اخیر در مورد تزریق ضدعفونی کننده یکی از آن هاست.

در سال 2017 هنگام خورشید گرفتگی، ستاره شناسان و چشم پزشکان به طور مکرر به مردم هشدار دادند که بدون محافظ چشم، مستقیم به خورشید خیره نشوند. در چنین شرایطی تصاویری از ترامپ منتشر شد که به طور مستقیم در حال نگاه به آسمان بود؛ وی سپس از عینک محافظ استفاده کرد.

سالهاست که دانشمندان تغییرات آب و هوا را یک مسئله مهم و برجسته می دانند و در مورد آن به داده های فیزیک و شیمی اشاره کردند. ترامپ تا همین اواخر مرتباً آن را فریب نامیده بود. او همچنین ادعا می کند که سر و صدای توربین های بادی (که از آن به عنوان آسیاب های بادی یاد می شود) باعث سرطان می شود. او همچنین ادعا کرده است که ورزش باعث کاهش مقدار محدود انرژی در بدن می شود، در حالی که پزشکان به مردم می گویند ورزش برای سلامتی بسیار مهم است.

هنگامی که ترامپ می خواست از هشدار خود مبنی بر تهدید طوفان دوریان در ایالت آلاباما در سال گذشته دفاع کند یک نقشه رسمی هواشناسی که گسترش مناطق خطرناک را نشان می داد به نمایش گذاشت. هواشناسان سرویس ملی هواشناسی آلاباما توییتی را منتشر کردند که به ساکنان اطمینان دهند در مسیر طوفان قرار ندارند.

ترامپ اخیرا ایده تزریق ضد عفونی کننده را برای مبارزه با ویروس مطرح کرد که مقامات بهداشت در مورد خطرناک بودن آن هشدار دادند. وی بعدا ادعا کرد که این حرف او شوخی بوده اگرچه متن اظهارات وی طور دیگری نشان می داد. ترامپ همچنین ادعا کرده که نور ماوراء بنفش می تواند یک اقدام پیشگیرانه باشد چیزی که برخلاف توصیه های علمی است.

روز جمعه در حالی که تعداد کشته شدگان ثبت شده در ایالات متحده از 50 هزار نفر گذشت سازمان غذا و دارو هشدارهایی در مورد خطرات استفاده از داروی مالاریا که ترامپ بارها و بارها برای بیماران کووید-19 تجویز کرده بود را صادر کرد.

استیون چو، فیزیکدان برنده جایزه نوبل، که دبیر انرژی دولت اوباما بود، گفت: مواردی از قبیل تزریق مواد ضدعفونی کننده قطعاً برای عموم مردم خطر ایجاد می کند. این امرعلمی نیست وچیز دیگری است.

چو در ادامه اظهار کرد که رئیس جمهور ما به اعتقادات خود اطمینان بالایی دارد در حالیکه دانشمندان همیشه باورهای خود را آزمایش می کنند. این بخشی از بافت علم است.

جود دیر سخنگوی کاخ سفید گفت: هر ادعایی مبنی بر اینکه رئیس جمهور برای داده های علمی ارزشی قائل نمی شود یا کار دانشمندان را مهم نمی داند اشتباه است.

دیر با اشاره به صحبت های ترامپ در روز پنجشنبه گفت: دولت ترامپ با شرکت های پیشرو فناوری و ژورنال های علمی همکاری کرده تا یک بانک اطلاعاتی از 52هزار مقاله علمی در مورد ویروس ایجاد کند که توسط هوش مصنوعی قابل تجزیه و تحلیل باشد.

گرانگر مورگان، استاد مهندسی و سیاست دانشگاه کارنگی اعلام کرد که روسای جمهور هر دو حزب اغلب سیاست را در مقابل علم قرار می دهند و ترامپ در بین آن ها غیرعادی نیست. اما این دولت مرتباً با علم و پزشکان مخالفت می کند.

مورگان و چو گفتند که اظهارات در مورد نور ماوراء بنفش و ضد عفونی کننده منجر به آسیب افرادی می شود که به پزشکان گوش نمی دهند. آنها به پرونده ای در آریزونا اشاره کردند برای مثال یک زوج به غلط تعبیر ترامپ در مورد داروی مالاریا را به کار بردند که منجر به مرگ یکی از آن ها شد.

سازمان غذا و دارو روز جمعه گزارش‌ها در مورد عوارض جانبی خطرناک و مرگ و میر ناشی از استفاده از داروهای مالاریا را صادر کرد.

گرتچن گلدمن یکی از محققان آمریکایی گفت که اقدامات ترامپ و دولت وی علم را نادیده گرفته و آن را سانسور کرده است. این دولت بی توجهی و بی احترامی زیادی به علم و روند آن دارد.

گلدمن و همکارانش نظر سنجی را بین 3هزار و 300 دانشمندان فدرال انجام دادند که نیمی از آنها گفته بودند منافع سیاسی مانع تصمیم گیری های مبتنی بر علم خود در مورد سازمان هایشان می شود. از هر 5 نفر یکی از آن ها مداخله سیاسی یا سانسور را از طرف منصوبان سیاسی در آژانس خود یا کاخ سفید گزارش دادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067434

وب گردی

وب گردی