برخی بی خانمان‌ها از سامانسراها فراری هستند

مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تهران، گفت: برخی از بی خانمان ها، مصرف کننده حرفه‌ای و مستمر هستند و مکان‌هایی به جز سامانسراها را برای زندگی ترجیح می دهند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سیدمالک حسینی، در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر، افزود: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا با فعال سازی دوباره مراکز ماده ۱۶ این افراد دوباره در این مراکز بر اساس پروتکلی پذیرش خواهند شد.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی این افراد در مکانی دو هفته قرنطینه شده و پس از اعلام نتایج غربالگری می‌توانند در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شوند.

حسینی افزود: پیشنهاد ما برای کمک به جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر ارائه زیرساخت‌ها برای قرنطینه ابتدایی بود و پیشنهاد دادیم سامانسرای خاورشهر را که ظرفیت حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر را دارد برای این کار در نظر گرفته شود اما تاکید کردیم حدود ۶۷ مورد که دارای شرایط خاص هستند یعنی افرادی که دارای معلولیت هستند، کهولت سن دارند و یا زخم‌های باز در این مکان مستقر هستند که در صورت استفاده از این سامانسرا برای دوران قرنطینه دو هفته‌ای معتادان باید مرکزی برای پذیرش آنها پیش بینی شود و این ۶۷ نفر جابجا شوند که در حال حاضر اعلام شد که پذیرش اولیه در یکی از سوله‌های ماده ۱۶ انجام می‌شود و شهرداری در این حوزه تکلیفی ندارد و توان فراهم کردن زیرساخت‌های ابتدایی را داشت که آن را نیز پیشنهاد داد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در مدتی که مراکز ماده ۱۶ تعطیل بودند حضور این افراد در سامانسراهای شهرداری افزایش پیدا کرده بود، گفت: ستاد ملی کرونا تصمیم درستی برای بازگشایی دوباره این مراکز گرفته است و حضور این افراد بخصوص در مناطق جنوبی و حاشیه‌ای شهر ممکن بود برای شهروندان آن نقاط آسیب زا باشد. شاید این افراد مبتلا به کرونا نباشند اما می‌توانند ناقل آن باشند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه چرا برخی از بی خانم‌ها حضور در مکان‌هایی مانند قنات‌ها یا جوب ها را به حضور در سامان سراها ترجیح می‌دهند و اخیراً گزارشی در خصوص زندگی در حفره‌های زیرزمینی در یکی از محلات تهران منتشر شده بود، گفت: این روایت‌ها وجود دارد اما موضوع فراگیری نیست و این پدیده در برخی نقاط خاص گزارش شده است. این اتفاقات بسیار محدود است و در برخی از مناطق شاهد این بوده ایم که حتی این افراد حفاظ فاضلاب را برداشته اند و وارد این شبکه شده اند یا زیر پل‌هایی که محصور است به سختی وارد آن محدوده شده و در آنجا ساکن شده اند. شرایط بسیار بد و پرخطر. اما این نشان از وضعیت نامناسب سامان سراها ندارد بلکه برخی از این افراد به دلیل آنکه دچار اعتیاد شدید هستند دچار انزوای شدید و از جمع پرهیز می‌کنند و دائماً در حال استفاده از مواد هستند و پس از دستگیر شدن و انتقال به مراکز ماده ۱۶ به سامان سراها مراجعه نمی‌کنند. این به سبک زندگی آنها باز می‌گردد نه اینکه این مکان‌ها از سامان سراها وضعیت مناسب‌تری دارند.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1067448

وب گردی

وب گردی