سازمان‌های مسئله‌محور در صف اول مواجهه با خسارت‌های اقتصادی کرونا/ دانشگاه آزاد با مسابقات «ایده‌شو» به‌دنبال گذر از دوران پساکروناست

دانشگاه آزاد با اتکا به ظرفیت‌های علمی و ایده‌های خلاق بدنه نخبگانی به حل چالش‌های اقتصادی و کسب‌وکارهای کوچک دوران پساکرونا ورود کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوع ویروس کرونا قبل از اثرگذاری در بسیار از مولفه‌های جهانی، یک فاجعه انسانی و جهانی است که زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داده است. البته از این پس ویروس منحوس کرونا را می‌توان به‌عنوان یکی ازعوامل فاجعه‌بار در رکود اقتصادی نیز نامید. با شرایطی که در دنیا درحال رقم خوردن است، نمی‌توان برای کرونا آینده مشخصی تصور کرد و به احتمال زیاد همچنان شاهد ادامه روند رشد این ویروس در کشورهای مختلف خواهیم بود. باتوجه به تأثیر جهانی ویروس کرونا در اجتماعات و محدودیت‌های پیش آمده در صنایع و کسب‌وکار، باید منتظر دوران سخت پساکرونا در اقتصاد نیز باشیم.

بیماری که از یک استان کشور چین ظهور کرد و همه دنیا را تحت تأثیر قرار داد، اکنون درحال اثرگذاری مستقیم روی نوسانات بازار انرژی به‌ویژه نفت، بازارهای مالی و سرمایه، رشد اقتصادی، صنایع و توریسم کشورهای مختلف است. کشورمان ایران نیز از گزند این ویروس مصون نماند و جزو کشورهای درگیر این بیماری شناخته می‌شود. اقتصاد آسیب‌پذیر کشور نیز در ایام کرونایی حسابی متأثر شده است و کسب‌وکارهای خرد و اشتغال‌های روزمره بیش از همه در این دوران متضرر شده‌اند.

پیک شیوع ویروس کرونا با ایام تعطیلی عید نوروز در ایران مقارن شده بود و کسب‌وکارهایی که اوج درآمد خود را در این بازه زمانی پیش‌بینی کرده بودند، متأسفانه ضررهای قابل‌توجهی را متحمل شدند. به‌طور مثال بخش‌های قابل‌توجهی از شمال کشور اعم از استان‌های مازندران، گیلان و اردبیل که عمده درآمد خود را در روزهای نخست سال از طریق صنعت توریست و پذیرش گردشگر به‌دست می‌آورد، با شیوع ویروس کرونا درآمد مردمان منطقه به شدت تحت تأثیر قرار گرفت و عملاً آنها را خانه‌نشین کرد.

همان‌قدر که تداوم روزهای کرونایی نامشخص و دور از انتطار است، به همان اندازه نیز دوران پساکرونا و تبعات ناشی از این خسران اقتصادی در هاله‌ای از ابهام و حتی نامعلوم است. با این تفاسیر متخصصان شرایط آن‌چنان مساعدی برای دوران پساکرونا متصور نیستند و آن‌طور که روشن است این بار برخلاف روزهای ابتدایی ظهور کرونا باید برنامه‌های دقیق‌تری برای دوران پساکرونا طراحی و پیاده‌سازی کرد.

دقیقاً در چنین شرایطی است که نقش یک سازمان علمی مسئله‌محور در ترسیم نقشه خروج از بحران اقتصادی آن‌هم از جنس کرونایی بسیار پررنگ می‌شود. امروز که چالش‌های ویروس کرونا گریبان کسب‌وکارهای ریز و درشت و صنایع را گرفته، وقت آن است یک سازمان مسئله‌یاب و مسئله‌محور وارد کارزار حل مسائل شود. نزدیک‌ترین ساختار به سازمان مورد بحث در این گزارش، بلاشک دانشگاه‌ها هستند. نیروی انسانی متخصص و ایده‌پرداز درکنار زیرساخت‌های دانشگاهی می‌تواند سوال و چالش‌های پیش آمده در بحران اقتصادی کرونا را پاسخی درخور باشد.

رویدادهای ایده‌شو طرحی برای عبور از دوران پساکرونا

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان سازمانی مسئله‌محور از نخستین روزهای شیوع کرونا در کشور درکنار دستگاه‌های متولی و باتوجه به مسئولیت اجتماعی خود با تولید مواد ضدعفونی کننده، ماسک و پوشش‌های بیمارستانی، محصولات فناورانه و اقلام آزمایشگاهی، ظرفیت نیروی انسانی و زیرساختی خود را در اختیار مبارزه و مهار ویروس کرونا گذاشت و ایفای نقش کرده است. ولیکن با ضربات و خساراتی که به کسب‌وکارهای خرد در این دوران متحمل شده‌اند، ضروری است این بار دانشگاه با اتکا به ظرفیت‌های علمی و ایده‌های خلاق بدنه نخبگانی با حل چالش‌های دوران پساکرونا ورود کند.

دفاتر باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد با در برگیری نخبگان و پژوهشگران دانشجویی در واحدهای دانشگاهی و مدارس سما دست به‌کار شده و به طراحی مسابقات ایده‌شو در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور با تأکید بر مسائل پساکرونا اقدام کرده است. رویداد کارآفرینی در دوران کرونا و پساکرونا در واحد اردبیل، مسابقه ایده‌شو در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و دارویی با رویکرد جهش تولید و پساکرونا در واحد صفادشت، سمینار مجازی «نقش سازمان بهداشت جهانی در مدیریت و کنترل و بحران شیوع کرونا» در واحد خمینی‌شهر، مسابقه ملی تبدیل تهدید کرونا به فرصت در واحد تهران مرکزی و مسابقه ملی ایده‌های خلاق به‌منظور جهش تولید در کسب‌وکارهای خرد در دوران کرونا و پساکرونا در واحد رامسر گوشه‌ای از فعالیت‌های ایده‌پردازان جوان دانشگاه آزاد در روزهای گذشته به‌شمار می‌رود.

دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت موضوعات و چالش‌های دوران پساکرونا را در قالب‌های مسابقات ایده‌شو دانشجویی، پژوهش‌های راهبردی حکمرانی و نوآوری‌های فناورانه پیگیری می‌کند. دانشگاه آزاد همان‌گونه که در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و مسئله‌محوری از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا با تمام ظرفیت در کنار مردم بوده است، درحال طراحی سیاست‌های درون‌زای خود را برای برون‌رفت از بحران‌ها و تبعات دوران پساکرونا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067467

وب گردی

وب گردی