آموزش‌و‌پرورش باید از ارائه جزوه و نمونه سوالات امتحانی در مدارس جلوگیری کند

یک کارشناس آموزشی گفت: برخی از مدارس در شرایط کنونی اقدام به تهیه جزوه و نمونه سوالات امتحانی برای دانش‌آموزان می‌کنند، وزارت آموزش و پرورش باید در یک فرآیند این بدعت را از سطح مدارس کشور برچیند.

فاطمه ساوجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس اظهار کرد: باتوجه به تعطیلی مدارس در دوماه اخیر وزارت آموزش و پرورش به‌جای منتظر ماندن تا پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی اقدام به اجرای اقدامات ابتکاری کرد.

همین امر باعث شد دانش‌آموزان به‌جای بلاتکلیفی، به سرعت روند آموزش را از سر بگیرند.

وی ادامه داد: آموزش از راه دور، تدریس دروس پایه از برنامه‌های تلویزیونی، تشویق مدارس برای استفاده از فضای مجازی و ارتباط‌گیری معلمان با دانش‌آموزان از طریق اپلیکیشن‌های مختلف تنها بخشی از اقدامات برای جایگزینی کلاس‌های حضوری است.

این کارشناس آموزشی درباره برگزاری امتحانات گفت: براساس قانون آموزشی کشور، مدارس موظف هستند تا پایان اردیبهشت ماه تمامی کتب درسی را به پایان برسانند که باتوجه به اقدامات صورت گرفته به نظر می‌رسد امتحانات همانند سال‌های گذشته از خرداد ماه آغاز شود.

وی‌افزود: البته بعید نیست که برخی از مدارس اقدام به تهیه جزوه و نمونه سوالات امتحانی برای دانش‌آموزان کنند، متاسفانه این اقدام ناپسند، پیش از کرونا نیز مرسوم بوده که وزات آموزش و پرورش باید در یک فرآیند این بدعت را از سطح مدارس کشور برچیند.

ساوجی خاطرنشان کرد: برخلاف برخی جوسازی‌های صورت گرفته، آموزش آنلاین نه تنها شیوه بدی نیست بلکه دنیا به این عرصه مدرن ورود کرده است، چراکه در آموزش مجازی تحصیل از قاعده و قوانین زمان و مکان خارج می‌شود و دانش آموزان در فرصت‌هایی که پذیرش یادگیری دارند، سراغ کتاب و دفتر می‌روند نه اینکه مجبور باشند در ساعت‌های خاص با اجبار بر سر کلاس حاضر شوند.

نویسنده کتاب کودک نابغه بر لزوم تقویت فعالیت‌های پژوهشی در دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: باتوجه به بیشتر شدن اوقات فراغت دانش‌آموزان در تعطیلات کرونایی، فرصت مناسبی است تا معلمان و والدین، دانش‌آموزان را به سمت فعالیت‌های پژوهشی تشویق کنند؛ زیرا پرورش و آموزش واقعی در پژوهش نهفته است و این امر باید مورد توجه معلمان و والدین نیز قرار گیرد.

ساوجی در پایان با اشاره به تبدیل کردن تهدید‌ها به فرصت تاکید کرد: تصمیمات و اقدامات جامعه آموزشی نشان داد در شرایط خاص و بحرانی نظیر کرونا، کشور ظرفیت انعطاف پذیری بالایی در حوزه تحصیل دارند. این ویروس با همه پیامدهای تلخ خود باعث شد تا جامعه آموزشی کشور با سرعت بیشتری وارد فضای تحصیلی مدرن شود، خارج شدن از چارچوب‌های سنتی آموزشی را مدیون روزهای سخت کرونایی هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067484

وب گردی

وب گردی