کشور از واردات دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی بی‌نیاز شد/ تولید بیش از 15هزار دستگاه در سال

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه ظرفیت تولید دستگاه اکسیژن ساز به صورت عادی 10 تا 15هزار در سال است، گفت: از آنجا که تکنولوژی این دستگاه از صفر تا صد در ایران وجود دارد، بنابراین امکان قابلیت افزایش تا سقف 25هزار در سال است.

علی ابراهیمی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: فعالیت اصلی این شرکت دانش‌بنیان با ایده دانشگاهی آغاز شد. از آنجا که جانبازان کشور همچنین بیماران ریوی، قلبی و بیماران سیستمیک برای تامین اکسیژن مورد نیاز در منزل مشکل داشتند؛ بنابراین جانبازان شیمیایی و این بیماران بعد از تحریم‌هایی که برای ایران صورت گرفت در تامین دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی دچار مشکل شدند.

وی تصریح کرد: به‌خاطر تحریم‌ها دستگاه‌های غیر استاندارد با قیمت گزاف وارد کشور می‌شد. زمانی که نیاز اولیه در بیمارستان بقیه‌الله اعلام شد، متاسفانه اکسیژن‌سازهایی که در اختیار جانبازان قرار گرفته بود کیفیت لازم را نداشت در همین راستا وزارت بهداشت لیستی از اقلام ارزبر و حیاتی را اعلام کرد که این اقلام در تحریم به مشکل برخورده است. بنابراین یکی از این بندها گازهای تنفسی یا همان دستگاه اکسیژن ساز بود. در همین رابطه بررسی مطالعات اولیه صورت گرفت و در قالب طرح کلان ملی این پروژه را شروع کردیم. خوشبختانه توانستیم طراحی و تولید دستگاه اکسیژن ساز را انجام دهیم.

ابراهیمی افزود: این شرکت دانش‌بنیان بعد از پروسه‌های اولیه مطالعاتی ساخت نمونه‌های اولیه و نیمه صنعتی را آغاز کرد تا جایی‌که بعد از چند ماه پروانه تولید از وزارت بهداشت اخذ کردیم. در طی این مدت چندین هزار دستگاه اکسیژن ساز خانگی را تولید کردیم و با تولید انبوه این شرکت دانش‌بنیان کشور را از واردات این دستگاه بی‌نیاز شد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان فعالیت خود را با تولید یک محصول شروع کرده و اکنون 8 محصول دانش‌بنیان تولید می‌کند، اظهار کرد: تمام این محصولات در حیطه تنفسی( دستگاه‌های کمک تنفسی و اکسیژن ساز و سنسورهای مربوط به سنجش خلوص اکسیژن و دستگاه مانیتورینگ تنفسی) است.

وی با بیان اینکه قبل از عید نیز برای بیماران کرونایی توانستیم دستگاه اکسیژن ساز خانگی را تولید کنیم، گفت: یکی از کاربردهای مهم دستگاه اکسیژن ساز خانگی را در زمان شیوع کرونا در کشور مشاهده کردیم. بسیاری از بیماران با یک دوره اکسیژن درمانی بهبود می‌یابند و این مرحله را با دستگاه اکسیژن رسان خانگی می‌توانند طی کنند. در این صورت نیازی به مراجعه به بیمارستان و پر شدن تخت‌های آن نیست. البته با این اقدام فرد بیمار نیز از تماس با عفونت‌های بیمارستانی دور می‌ماند.

ابراهیمی تأکید کرد: در بیماران حاد و مزمن ریوی و افرادی که نارسایی قلبی دارند، نیاز به اکسیژن در آنها با این دستگاه رفع می‌شود؛ همچنین در مواردی که سرطان بافت‌های بسیاری را در بدن درگیر کرده است و نیاز به اکسیژن درمانی وجود دارد با کمک این دستگاه می‌توان مشکل را رفع کرد.

وی افزود: در طی این مدت توانستیم 100 دستگاه را تحویل جامعه هدف دهیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه ظرفیت تولید دستگاه اکسیژن ساز به صورت عادی 10 تا 15 هزار در سال است، افزود: از آنجا که تکنولوژی این دستگاه از صفر تا صد در ایران وجود دارد، قابلیت افزایش حتی تا 25هزار در سال نیز است. هم‌اکنون بعضی از تولیدات این شرکت به کشورهای عراق و سوریه صادر شده است.

ابراهیمی افزایش ظرفیت تولید، تنوع تولید و صادرات را از عمده برنامه‌های اجرایی این شرکت در سال‌جاری عنوان کرد و گفت: در سال‌جاری دو محصول جدید در حیطه تنفسی وارد بازار خواهد شد به طوری که این محصولات در مرحله اخذ مجوز است.

وی خاطرنشان کرد: در این شرکت دانش‌بنیان 25 نفر به صورت مستقیم و 60 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067486

وب گردی

وب گردی