رشد خیره‌کننده مقالات علمی ایرانی در نشریات معتبر بین المللی

بر اساس اعلام فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا پایان سال 2019 در حدود 4200 مقاله با حمایت این فدراسیون، در یکی از نشریات معتبر بین المللی مورد تایید منتشر شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر اساس اعلام فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا پایان سال 2019 در حدود 4200 مقاله با حمایت این فدراسیون، با آدرس حداقل یک موسسه ایرانی در یکی از نشریات معتبر بین المللی مورد تایید منتشر شده است. بر اساس اعلام این نهاد معتبر علمی، انتشار این مقالات از سال 2016 با رشد و شتاب بیشتری همراه بوده است.

نشریات معتبر علمی

در جغرافیای علمی جهان نشریات معتبر بین المللی وجود دارند که از استانداردهای سختگیرانه‌ای برای انتشار مقالات علمی پیروی می‌کنند. این نشریات با ممیزی و آنالیز مقالات ارسال شده، تنها مواردی را که در برگیرنده یک پیشرفت و اثبات علمی محسوس باشد، می‌پذیرند، به همین جهت محققان و پژوهشگران در سراسر دنیا نتایج سال‌ها پژوهش و تحقیقات خود را در این نشریات علمی منتشر می‌کنند.

هر چند یکی از محورهای اصلی کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش برای رونق زیست بوم دانش بنیان کشور و تبدیل ایده و فناوری‌های جدید به محصولات دانش بنیان و نوآرانه قابل عرضه است، با این همه این معاونت از ابعاد تئوریک و آکادمیک، فناوری و علم نیز غافل نمانده است. معاونت علمی و فناوری با تشکیل فدراسیون سرآمدان علمی سعی کرده است تا با اعطای مبالغی به عنوان تشویقی به منتشر کنندگان مقالات علمی با کیفیت، انگیزه و شوق محققان و دانشمندان به انجام تحقیق و پژوهش‌های بیشتر و عمیق‌تر را افزایش دهد. فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری در سال 1394 لیستی از نشریات معتبر بین‌الملی منتشر کرد تا محققان ایرانی در صورت کسب موفقیت در انتشار مقالات علمی در آنها مورد حمایت قرار گیرند.

رشد قابل توجه مقالات علمی

تعداد نشریات در ابتدا 62 نشریه بوده که پس از بررسی‌های مجدد به 114 نشریه ارتقاء پیدا کردند.

تا پایان سال 2019 حدود 4200 مقاله با آدرس حداقل یکی از موسسات ایرانی در این نشریات منتشر شده است. هر چند در سال‌های خیلی دور مانند 1985 و 1986 در نشریات بسیار معتبری مانند JACS و PRL مقالاتی توسط محققان دانشگاههای شریف و تهران منتشر شده است ولی رشد منظم و مداوم مقالات ایران در این نشریات از سال 1997 شروع شده است. در این سال 10 مقاله در نشریات برتر از طرف ایران منتشر شده است.

بیشترین تعداد مقاله در نشریات گروه فیزیک مانند PRD و PRB منتشر شده است و بیشترین تعداد مقاله از حوزه شیمی، در نشریه Anal. Chem می‌باشد. بر اساس اعلام فدراسیون، این داده‌ها از بانک داده‌های Web of Science استخراج شده است و داده‌ها صرفا مقالاتی را در بر می‌گیرد که به صورت Article و Review می‌باشند و سایر اسناد موجود در این بانک مانند Note، Editorial Material و ... را شامل نمی‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این رابطه سال گذشته اظهار کرد: ایران با پیشرفت‌های چشمگیر علمی اکنون در حوزه مقاله‌های علمی جزو کشورهای برتر دنیا محسوب می شود.

وی با تشریح سیاست‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه حمایت از تحقیق و پژوهش و انتشار مقالات علمی گفت: مشکل پژوهش پول نیست و این حوزه احتیاجی به صدقه دادن کسی ندارد بلکه باید در این زمینه کار راهبردی و چند بعدی صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067487

وب گردی

وب گردی