9 راهکار برای کاهش اختلافات زوجین در روزهای قرنطینه

این روزها را که تهدیدی برای سلامت جسمانی، روانی و روابط‌ به حساب می آید، می‌توانیم به فرصتی برای رشد، تحول و بهبود روابط تبدیل کنیم.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، با شیوع ویروس کرونا همگی روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و به طور حتم این روزها هنوز تمام نشده است. اگرچه کمی از تب و تاب بحران و قرنطینه کاسته شده؛ اما همچنان درگیر این بیماری هستیم. این روزها می‌تواند ما را قوی تر از گذشته برای روزهای آینده آماده کند؛ اما نباید منکر تاثیرات منفی آن بر زندگی بود.

یکی از مهمترین آسیب هایی که تغییر سبک زندگی در این روزها داشته روابط زناشویی است. برای تغییر همیشه زمان لازم است و ما بدون آمادگی قبلی، وارد تغییری اجباری و بی مقدمه شده‌ایم؛ همین موضوع باعث شد که مشکلات زناشویی بیشتر از قبل خود را نشان دهد. بسیاری از زوجین از قبل مشکلاتی داشته اند که در این روزها شدت یافته و برخی هم که اختلافات خود را زیر پوست کار و مشغله روزانه شان پنهان کرده بودند، این روزها اختلافاتشان شدت گرفته است. در واقع بسیاری از زوجین آمادگی این حجم از در کنار هم بودن را نداشتند و شیوه درست ارتباط برقرار کردن در این شرایط را بلد نبودند.

از سویی شرایط غیر عادی و پر استرس در این روزها به زوجین اجازه نمی‌دهد همیشه منطقی رفتار کنند. مشکلات اقتصادی، استرس و نگرانی، مسئولیت‌های بیشتر نسبت به تکالیف آموزشی فرزندان، حضور طولانی مدت اعضای خانواده در خانه، بی حوصلگی و بی تابی فرزندان، دلتنگی برای اقوام و دوستان و خیلی از فشارهای دیگر شرایط را برای طوفان‌های زناشویی آماده می‌کند.

اما با این اوصاف، این روزها می‌تواند فرصتی برای شناخت بیشتر یکدیگر و نزدیک شدن به هم باشد. توصیه هایی که در ادامه می آید شاید بتواند کمی از مشکلات زوجین را در این روزها کم کند:

کمک از مشاور و روانشناس: اگر اختلافات زمینه ای و قبلی با یکدیگر داشتید و این روزها شدت گرفته، حتما از روانشناس متخصص به صورت حضوری یا تلفنی کمک بگیرید. اگر تا به حال این مشکلات را نداشتید و این روزها خود را نشان داده‌اند باز هم کمک از روانشناس بهترین راه است.

به فکر انتقام نباشیم: این روزها برای همه سخت و استرس زاست؛ لزوما بد خلقی ها از روی قصد و غرض نیست. پس بیشتر نسبت به هم گذشت داشته باشید و به فکر انتقام نباشید.

مشورت با اعضای خانواده: برای زندگی روزمره تان با مشورت اعضای‌ خانواده برنامه‌ریزی کنید. در این برنامه ریزی حتما زمانی را برای گفتگو با یکدیگر، تفریحات مشترک مثل فیلم مورد علاقه زوجین یا بازی های مشترک در نظر بگیرید و اگر فرزندی دارید حتما زمانی را برای بازی با فرزندانتان به طور گروهی در نظر بگیرید.

گفت‌و‌گو درباره مسائل بهداشتی: ممکن است در مورد مسائل بهداشتی و میزان رعایت آنها با هم دچار چالش شده باشید، بهترین کار این است که با گفتگو در مورد مسائل بهداشتی به توافق برسید و حتما آن را رعایت کنید.

درنظرگرفتن زمانی برای تفریح: هر یک از زوجین زمانی را برای تفریحات و سرگرمی های شخصی خود در نظر بگیرند، نیاز نیست تمام وقت در کنار هم باشید.

همکاری مرد با همسرخود در انجام کارهای خانه: ماندن طولانی مدت در خانه ،لزوم شستشو های مکرر،افزایش مسئولیت خانه داری و رسیدگی به تکالیف و سرگرمی فرزندان شرایط را برای خانم ها سخت تر کرده است. پس در این شرایط همسران باید بیشتر در این فعالیت‌ها همکاری کنند تا به بانوی خانه فشار روانی و جسمانی مضاعف وارد نشود.

قناعت اعضای خانواده: مشکلات اقتصادی به طور حتم برای همگان سخت تر از گذشته است. در این شرایط اعضای خانواده باید با یکدیگر صحبت کنند تا کمی بیشتر قناعت داشته باشند و پدر خانواده را بیشتر درک کنند.

فرصتی برای شناخت بهتر: برای زوجینی که قبلا فرصت کمی برای در کنار هم بودن داشتند، این روزها زمان خوبی است تا بیشتر در کنار هم باشند، از زندگی لذت ببرند و تفریح کنند و شناختشان را نسبت به هم بیشتر کنند.

استفاده از روش‌های آرام سازی: بهتر است اعضای خانواده روش های آرام سازی مثل تنفس عمیق و آرمیدگی عضلانی را یاد بگیرند و تمرین کنند تا استرس و فشار را راحت تر تحمل کنند. اگر این توصیه ها کارساز نبود حتما از روانشناس متخصص در زمینه زناشویی کمک بگیرند.

سخن آخر اینکه این روزها را که تهدیدی برای سلامت جسمانی، روانی و روابطمان به حساب می آید، می توانیم به فرصتی برای رشد، تحول و بهبود روابط تبدیل کنیم.

متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره)

انتهای پیام/

کد خبر: 1067519

وب گردی

وب گردی