آیا  جهش تولید، پاشنه آشیل توسعه کشور خواهد شد؟

برخی از کارشناسان بر این باورند که  تسهیل شرایط تولید و تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی، حذف قوانین دست وپاگیر و فساد اپیدمی شده در کشور می‌تواند بستری برای ایجاد جهش تولید در کشور شود؛ در غیر این صورت بر همان مسیر و روال قبلی می‌مانیم و نمی‌توانیم موفق به تحقق شعار سال در راستای جهش تولید شویم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هر ساله رهبر معظم انقلاب شعاری را متناسب با شرایط جامعه مطرح و آن را در دستور کار مسئولان کشور قرار می‌‎دهند تا از این طریق به آنها گوشزد ‌کنند که نواقص‌های لازم در این عرصه را برطرف کرده و گام‌هایی را در راستای توسعه کشور بردارند.

بعضی از کارشناسان معتقدند نامگذاری سال جدید به نام جهش تولید با هدف دستیابی به شاخص های مهم اقتصاد ملی و استفاده از عایدات آن در رفع مشکلات سال جاری اقتصاد کشور است. با توجه به اثرگذاری مستقیم جهش تولید ملی در شاخص‌هایی چون نرخ اشتغال، توزیع عادلانه درآمد، کسب درآمدهای مالیاتی توسط دولت و جلوگیری از خروج ارز از کشور برای کالاهای مصرفی و موردنیاز در شرایط فعلی اقتصاد کشور که با تحریم های ظالمانه آمریکا روبروست، این شعار را می‌توان انتخابی هوشمندانه قلمداد کرد.

رونق تولید یعنی اینکه از تولید حمایت شود تا چرخ‌های تولید بچرخد؛ اما جهش تولید این است که بتوانیم تولید را به حداکثر برسانیم و تولیدات جدید و وسیع‌تری داشته باشیم و سرمایه‌گذاری هم به رونق تولید افزوده می‌شود تا در نهایت مردم بتوانند افزایش تولید را در زندگی خودشان‌ لمس کنند و زندگی و معاش آن‌ها بهتر شود.

براساس این گزارش وقتی پای صحبت مدیران برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌نشینیم، متوجه می‌شویم که متاسفانه این شعار کلیدی تنها سربرگ اکثر ادارات بوده و چیز دیگری بیش نبوده است. نمونه بارز آن این است که با وجود اینکه رهبر انقلاب سال گذشته را رونق تولید نامگذاری کرده بودند؛ اما در این عرصه شاهد تحولات چندانی نبودیم به طوری که برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل نبود حمایت اساسی و کلیدی از سوی مسئولان مجبور به تعطیلی کارخانه تولیدی و تعدیل نیرو شدند. حال جای این پرسش است که در این شرایط بحرانی کرونایی و تحریم ناجوانمردانه کشورهای بیگانه آیا کمر تولیدکننده راست خواهد شد؟

بعضی از کارشناسان معتقدند رشد منفی اقتصادی، تورم، شدت تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز و گسترش ویروس کرونا که در سال ۱۳۹۸ وجود داشت، رکود و تورم مزمن شده در سال گذشته وارد سال جاری می‌شود. ممکن است که در برخی بخش‌ها امکان صادرات داشته باشند همچون محصولات غیرنفتی رونق تولید اتفاق افتاده باشد؛ اما در مجموع با رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی منفی نمی‌توانیم بگوییم که به معنای واقعی رونق تولید اتفاق افتاده است.

در همین راستا گفت‌وگویی را با برخی از کارشناسان و مدیران شرکت‌های تولیدی انجام دادیم که در ذیل گزارش خواهد آمد.

تحقق جهش تولید با ایجاد جهش فکری در مسئولان

علی حسین زاده کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است شعار امسال ادامه منظومه‌ای از شعارهای سال‌های گذشته است که در راهبرد رشد و تولید اتفاق افتاده است. سوالی که در این میان وجود دارد این است که آیا شعارهای سال‌های قبل تحقق پیدا کرده است که در سال جدید باید یک شعار بزرگتر در کشور دنبال شود؟ خوشبختانه طی چند سال اخیر با تغییر نوسانات نرخ ارز، تشدید اعمال تحریم‌ها، فشارها و محدودیت‌های بین المللی، تولید در کشور مزیت بسیار خوبی پیدا کرده است. اما برای تحقق این شعار کلان باید جهش فکری در مسئولان، جهش فروش و جهش اقتصادی در کشور صورت گیرد.

تسهیل شرایط تولید و تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی از جمله راهکارهای تحقق جهش تولید است. اگر تولیدکنندگان دغدغه تامین مواد اولیه، تسهیلات بانکی و حامل‌های انرژی را نداشته باشند، روی تولید با کیفیت متمرکز می‌شوند. در بحث جهش تولید تنها سرمایه‌گذاری و نقدینگی مطرح نیست بلکه بدنه تولید که جامعه کارگری هستند، مهم‌ترین عامل است.

مقابله کردن با واردات بدون حساب و کتاب

همچنین امین عامری مسئول فنی یک شرکت دانش‌بنیان در این رابطه معتقد است؛ بزرگترین مشکل برای تحقق جهش تولید در مرحله اول تامین مایحتاج کارخانه و از طرفی مقابله کردن با واردات بدون حساب و کتاب است که متاسفانه این دو قلم اصلی مانعی برسرراه جهش تولید است؛ همچنین عدم کم فروشی و وجدان کار و ایجاد اعتماد دو بال دیگر جهش تولید است. اگر اینها در کنار هم موازی به هم باشند اقتصاد کشور توسعه خواهد یافت؛ درغیر اینصورت با مشکل مواجه خواهد شد. از مسئولان کشور می‌خواهیم چوب لای چرخ تولید کننده نگذارند و اجازه دهند خود تولید کننده مسیر اصلی خود را طی کند تا زمینه برای پویایی اقتصاد کشور فراهم شود.

باید به فکر ایجاد نشاط و پویایی شرکت‌های دانش‌بنیان بود

مهدی خزاعی یکی دیگر از مدیران یک شرکت دانش بنیان بر این باور است که اول باید به فکر نشاط و پویایی شرکت‌ها بود تا شرکت‌های دانش‌بنیان را به پویایی رساند. باید نشاط کار، تولید و امید به آنها در این شرکت‌ها را افزایش داد. در کشوری که نرخ دلار با قیمت‌های متفاوت ارائه می‌شود، آیا می‌‌توان انتظار داشت در بین این شرکت‌ها نشاط و پویایی ایجاد کرد؟

در حال حاضر محققان برای واردات مواد اولیه نه تنها از دولت برای تامین ارز بلکه با تعرفه‌ های متغیر و بروکراسی گمرکات نیز روبرو هستند. همچنین نبود پول پژوهشی کافی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز مزید بر علت شده است. دولت باید همخوانی و یکنواختی در اقتصاد کشور ایجاد کند؛ اگر یکدست نباشد هیچ دورنگاهی و امید به آینده برای تولید کننده نیست، متاسفانه در وضعیتی قرار خواهیم گرفت که الان در آن هستیم.

حذف قوانین دست‌وپاگیر و فساد اپیدمی شده در کشور

همچنین محمدباقر شیروانی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان اعتقاد بر این دارد که زمانی شعار سال در کشور محقق می‌شود که تمام موانع از سر راه برداشته شود. متاسفانه فساد در کشور اپیدمی شده و قوانین دست وپاگیر و عدم ترخیص کالاها از گمرک و تحریم‌ها همچنان به قوت خود پابرجاست که اجازه نمی‌دهد تولیدکننده بتواند به مسیر توسعه خود ادامه دهد و این امر مهم نیازمند عزم ملی و بازنگری قوانین از سوی مسئولان است.

تقویت بدنه تولید با شکل‌گیری عزمی ملی در بین مسئولان

عباس مروتی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان معتقد است؛ تحقق جهش تولید زمانی است که نهادها و سازمان با یک عزم ملی و حمایت از تولید بستر را برای این عرصه فراهم کنند؛ در غیراین‌صورت این شعار هم مثل بقیه شعارها در حد حرف باقی خواهد ماند. حفظ کسب و کار‌های کنونی در کنار حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان که بر پایه فناوری‌های روز انجام می‌شود، توسعه کسب و کار‌ها در کنار حفظ کسب و کار‌های کنونی علاوه بر اشتغال‌زایی منجر به جهش تولید و تقویت بدنه اقتصادی کشور می‌شود. ایران در مقایسه با بعضی از کشورها از نظر دانش و نیروی متخصص خیلی قوی است و متاسفانه در داخل کشور عدم همکاری برخی از سازمان‌ها مانع توسعه این شرکت‌ها می‌شود. بنابراین محقق شدن این شعار نیاز به همدلی و همکاری مسئولان دارد.

بنابراین چنین می‌توان برداشت کرد که دولت با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی معطوف به حمایت از تولید، سرمایه داران را به مسیر تولید هدایت کند، بروکراسی‌های اداری و قوانین دست و پاگیری که تولید را به چالش کشیده و سنگ‌های بزرگی پیش پای تولید کننده قرار می‌دهد در کنار سایر عواملی که سود را از تولید گرفته و در بازار‌های دلالی و سوداگری قرار می‌دهد، باید برداشته شود. در غیر این صورت بر همان مسیر و روال قبلی می‌مانیم و نمی‌توانیم موفق به تحقق شعار سال در راستای جهش تولید شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067524

وب گردی

وب گردی