برنامه‌های هفته معلم غیرحضوری برگزار می‌شود

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: برنامه های بزرگداشت هفته معلم در سطح ملی و استانی غیرحضوری برگزار می شود.

به گزازش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی الهیار ترکمن قائم مقام وزیر در نشستی که در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم در محل ساختمان مرکزی آموزش و پرورش برگزار شد اظهارکرد: شرایط خاصی در کشور به دلیل شیوع کرونا داریم. جهاد پزشکی و جهاد آموزشی در جریان است و در این شرایط مقام معلم را گرامی می‌داریم. معلمان نیز این روزها در خط مقدم جهاد آموزشی هستند. معلمان با ایفای نقششان با اعتقاد به این اصل که آموزش تعطیل بردار نیست و باید امنیت روانی دانش آموزان و اولیای آنها را به عهده بگیرند وارد میدان شده‌اند.

الهیار ترکمن ادامه داد: ما اعتقاد راسخ داریم که هفته معلم فقط یک بهانه است برای گرامیداشت روز معلم، ولی همه ایام سال روز و هفته معلم هستند.

معاون برنامه ریزی و توسعه آموزش و پرورش گفت: هر معلم در طول خدمت خود به طور میانگین هزار دانش آموز را آموزش می‌دهد و در یاد آنها می‌ماند و ضریب نفوذ فردی و اجتماعی بالایی دارد.

وی ادامه داد: ما از دی ماه گذشته که کار بزرگداشت مقام معلم را شروع کردیم بنا به برنامه‌های حضوری داشتیم اما حالا قرار است ظرفیت‌های ویدئوکنفرانس و غیرحضوری را فعال کنیم و در سطح ملی و استانی با ظرفیت‌های غیرحضوری برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های هفته معلم گفت: روز دوازدهم اردیبهشت ماه به نام روز شهید مطهری اسوه معلمی نامگذاری شده که در این روز قرار است برنامه هایی برای معلمان تدارک دیده شودکه با تأسی به اندیشه های این بزرگوار مسیر معلمی را پیش بیرنند. اردیبهشت ماه روز نقش و جایگاه معلم در گام دوم انقلاب نامگذاری شده و بحث هایی در این زمینه پیگیری می شود. ۱۴ اردیبهشت به نام معلم و مرجعیت علمی او نامگذاری شده و روز ۱۵ اردیبهشت روز معلم و نقش او در تحول نظام آموزش و پرورشی خواهد بود. توضیح اینکه علیرغم آنکه امروزه شکل های جدیدی از آموزش و پرورش پررنگ شده است، نقش و حضور معلمان کمرنگ نشده و تأکید ما بر همین نقش است. روز ۱۶ اردیبهشت ماه روز تجلیل پیشکسوتان و گنجینه های تعلیم و تربیت است و بنا داریم در این روز از کسانی که در امر معلمی صاحب الگو هستند و تأثیر گذار بودند، تجلیل کرده و قدردان زحمات آنها باشیم. ۱۷ اردیبهشت ماه روز معلم، جهاد آموزش و سلامت خانواده نامگذاری شده و ۱۸ اردیبهشت روز نقش معلم در جهت تولید علم و فناوری نامگذاری شده است. و معتقدیم اگر امروز در عرصه های علم و فناوری به جایگاه خوبی رسیده ایم، قطعاً معلمان در دوران مدرسه در شکل گیری این روحیه نقش زیادی داشته اند.

معاون برنامه ریزی و توسعه آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه برنامه های هفته معلم به دو صورت ملی و استانی برنامه ریزی شده است، بیان کرد: برنامه های استانی به صورت کامل تفویض اختیار شده است که برخی از آن برنامه ها در راستای برنامه های ملی است و برخی کاملاً استانی خواهد بود.

وی با اشاره به آئین کلنگ زنی فاز اول تأمین مسکن فرهنگیان اظهار داشت: طی تفاهم نامه‌ای که سال گذشته با وزارت مسکن و شهرسازی امضاء شد قرار شد برای ۱۷۰ هزار فرهنگی فاقد مسکن، مسکن تهیه شود. متأسفانه تأمین زمین که کالای محدودی است در استان های مختلف توزیع یکسانی ندارد و این بخش از اجرای تفاهم نامه به سختی اجرا شد اما با جدیت این موضوع را پیگیری کردیم و فردا ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور و دو وزیر آموزش و پرورش و وزارت مسکن و شهرسازی قرار است کلنگ احداث ۱۳ هزا رو ۲۰۰ واحد مسکن فرهنگیان در شهرستان پرند استان تهران و همزمان در هفت استان دیگر زمین بخورد.

وی در ادامه با اشاره به دیگر برنامه های هفته معلم به دیدار معلمان با وزیر آموزش و پرورش به صورت ویدئو کنفرانسی و همچنین دیدار معلمان با رئیس جمهور خبر داد و خاطرنشان کرد: سعی کرده ایم برنامه ها به گونه‌ای باشد که همه فعالیت ها معلم محور باشد و در این گفتگوها بیشتر معلم ها دغدغه خود را بیان کنند. جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه که روز معلم است، پیام ارزشمند مقام معظم رهبری را در رسانه ملی خطاب به فرهنگیان خواهیم داشت و وزیر آموزش و پرورشنیز پیام تبریک خود را از طریق پیامک به همه معلمان اعلام می کند. همچنین دیدار همیشگی وزیر آموزش و پرورش با خانواده شهیدان مطهری، باهنر و رجایی امسال به صورت تلفنی صورت خواهد گرفت و در ادامه گفتگوی تلفنی وزیر با چهره های ماندگار تعلیم و تربیت را خواهیم داشت.

الهیار ترکمن ادامه داد: روز دوشنبه هفته آینده دیدار ویدئو کنفرانسی نیز با رئیس مجلس شورای اسلامی و معلمان تدارک دیده شده است که امیدواریم تا آن زمان سلامتی رئیس مجلس نیز کاملاً حاصل شده باشد. در این میان معاونان وزیر نیز برنامه هایی برای گفتگوهای ویدئوکنفرانسی با معلمان خواهند داشت و روز ۱۶ اردیبهشت ماه نیز وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی در چندین برنامه تلویزیونی حضور خواهند داشت و در نهایت روز چهارشنبه هفته آتی برنامه ها کاملاً در اختیار استان ها خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره چگونگی انتخاب ۴۰ معلم برتر و تجلیل از آنها نیز گفت: معمولاً به این صورت است که از هر استان چند معلم انتخاب می شدند و به مرکز دعوت می شدند که خود فرآیند انتخاب آنها به صورت چند مرحله‌ای بود. امسال به دلیل شیوع کرونا ما این تجلیل ها را به صورت حضوری نداریم. در استان ها منعی برای تعداد معرفی کنندگان معلمان برتر و تجلیل از آنها منظور نشده است. اما در نهایت ۴۰ معلم به صورت ملی از استان های مختلف معرفی شده و به صورت غیر حضوری تجلیل می شوند. یک شبکه اختصاصی برای تمام معلمان برگزیده در سایت آموزش و پرورش شکل می گیرد و معلمان می توانند دیدگاه های خود را در آنجا به اشتراک بگذارند. همچنین یک تالار گفتگو شکل خواهد گرفت و به دانشگاه ها نیز فراخوانی برای پژوهش درباره چگونگی بزرگداشت مقام معلم داده ایم تا در سال آینده بتوانیم با یک الگوی علمی در این هفته پیش برویم.

در ادامه این نشست اللهیار ترکمن در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا در این تجلیل ها، معلمان حق التدریس و معلمان آزاد نیز در نظر گرفته شده اند، گفت: وقتی بحث تکریم مقام معلم را داریم به این معناست که به تنوع اشکال مختلف معلمی توجه داریم و همچنین به تمام مقاطع تحصیلی. ترکیب و تنوعی که در معلمان وجود دارد در همه مراسم دیده می شود.

به گفته وی امسال مبلغ تخصیص یافته برای برگزاری هفته بزرگداشت معلم نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته و به ۱۴ میلیارد افزایش یافته است. وی درباره اینکه با توجه به اینکه امسال برنامه ها حضوری نیست این مبالغ چگونه صرف خواهد شد، گفت: برخی از این مبالغ باید صرف انجام زیرساخت های لازم برای اجرای غیرحضوری این تجلیل ها از جمله بحث ویدئو کنفرانس باید بشود. ضمن اینکه عمده آن برای تجلیل مادی و معنوی از فرهنگیان هزینه می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067533

وب گردی

وب گردی