لزوم تدوین پروتکل جامع آموزش پزشکی مجازی در شرایط بحران

مدیران دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر بررسی شیوه‌های ارزیابی فراگیران به صورت مجازی و تدوین پروتکل جامع آموزش پزشکی در شرایط بحران تاکید کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه هم‌اندیشی بررسی وضعیت آموزشی در گروه‌های آموزشی علوم پایه در همه‌گیری کووید-۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

شهریار نفیسی، رئیس دانشکده پزشکی تهران گفت: با توجه به شرایط پیش آمده و فرصت استفاده از آموزش مجازی، باید حداکثر بهره‌برداری را برای بهبود عملکرد آموزشی و پژوهشی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جلسه امروز برای همفکری، مرور بر اقدامات انجام شده و آمادگی برای بازگشت تدریجی به حالت عادی است؛ گفت: دوران شیوع کرونا فرصت ویژه‌ای پیش روی ما قرار داده، برای بهره‌برداری حداکثری از تلاش‌هایی که سالیان قبل در راستای مجازی‌سازی آموزش انجام می‌شد اما جدی گرفته نمی‌شد.

رئیس دانشکده پزشکی تهران افزود: تا فرصت هست باید مباحث مجازی‌سازی آموزش و دروسی که به‌صورت مجازی ارائه شدند را مورد پالایش و ارزیابی قرار داده و ایرادات را برطرف کنیم تا با آمادگی کامل فعالیت‌های روزمره آموزشی را در فضای مجازی پیش ببریم شاید دوباره چنین فرصتی دست ندهد که در فضایی مانند اسکای روم هزار نفر بتوانند در آن واحد فعالیت علمی و آموزشی انجام دهند.

وی با تأکید بر تسلط و آمادگی کامل بر مجازی‌سازی آموزش خاطرنشان کرد: آمادگی و تسلط ما باید به‌گونه‌ای باشد که اگر احیاناً در آینده مشکلی پیش بیاید بتوانیم به کار خود ادامه دهیم.

در ادامه کاشانی گزارشی از وضعیت گروه‌های علوم پایه در روند مجازی‌سازی آموزش و بارگذاری محتواهای آموزشی در سامانه نوید و فضای مجازی و ارزیابی دانشجویان ارائه کرد و گفت: اساتید جوان همکاری فوق‌العاده‌ای در این زمینه دارند.

وی با اشاره به ارزشیابی دانشجویان از محتوای دروس ارائه شده گفت: پیش‌ از این که امکان ارزشیابی توسط دانشجویان فراهم شود با نمایندگان دانشجویان در تماس بودیم.

آرش عکاظی گفت: از اوایل اسفندماه که کلاس‌ها تعطیل شدند و با توجه به اینکه پایان همه‌گیری بیماری مشخص نبود، امکان برنامه‌ریزی مدور وجود نداشت، از این‌رو پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم گرفتیم در گام اول هر تعدادی از کلاس‌ها به هر روشی که می‌شد به‌صورت مجازی برگزار شود که با تداوم تعطیلات علاوه بر کمیت در تعداد برگزاری، کیفیت محتوای آموزشی نیز مدنظر قرار گرفت.

وی افزود: در حال حاضر با تلاش اساتید بیش از ۹۵ درصد از برنامه کلاس‌ها ضبط و مجازی شده‌اند یعنی هدف ما در کیفیت و کمیت محقق شده است و باید بازخورد و نقش دانشجو را در این فرایند ارزیابی کنیم که طبق برنامه هرکدام از ۴ لاین فعال علوم پایه باید از ۱۶ تا ۳۰ اردیبهشت از فراگیران ۳ آزمون بگیرند و از روش‌هایی مانند رمز عبور با شماره دانشجویی، محدود کردن زمان شرکت در آزمون، رندوم کردن سؤالات و… و مانع از تقلب در آزمون شوند.

عکاظی با اشاره به سیستم شعاع اظهار کرد : مجازی‌سازی یکی از مواردی است که دارای امتیاز است، همچنین فعالیت اساتید از جمله تعداد فایل بارگذاری شده و فرآیند تعاملی میان استاد و دانشجو در شعاع لحاظ می‌شود.

در ادامه شاهین آخوندزاده گفت: با شیوع کرونا یک موج احساسی برای انجام پژوهش به راه افتاد که به اعتبار مطالعات لطمه خواهد زد به‌ویژه اینکه در شرایط کنونی تمام تحقیقاتی که حول محور کرونا انجام می‌شود در تمام دنیا به‌دقت مطالعه و بررسی می‌شود از این‌رو باید از صحت مطالب تایید شود.

وی افزود: بحث کرونا نباید انجام تحقیقات بر روی سایر موارد و موضوعات علمی را تحت تأثیر قرار دهد و به پژوهش پزشکی لطمه بزند.

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی با انتقاد از کاهش تعداد طرح‌های تحقیقاتی علوم پایه گفت: در آخرین جلسه رتبه بندی طرح‌های تحقیقاتی که روز گذشته برگزار شد برای اولین بار تعداد طرح‌های تحقیقاتی گروه‌های آموزشی علوم بالینی بیشتر از علوم پایه بود.

عمیدی نیز گزارشی از بازسازی‌های صورت گرفته در دانشکده پزشکی ارائه کرد و گفت: با توجه به تعطیلی کلاس‌ها بازسازی ساختمان اصلی به اتمام رسید و بعد از ۵۰ سال ساختمان اصلی دانشکده بازسازی کامل شد.

وی افزود برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعدادی اقلام نظیر ماسک، دستکش و… تهیه و در اختیار کارکنان قرار گرفت.

نسیم خواجوی راد در این جلسه گفت: هنوز به انتهای بحران کرونا نرسیده‌ایم تنها از شوک اولیه خارج‌شده‌ایم، طبق برخی پیش‌بینی‌ها ممکن است به‌صورت سینوسی تا سال ۲۰۲۲ این وضعیت ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: باید در برنامه‌ریزی‌ها موضوع تداوم ویروس کووید-۱۹ را لحاظ کنیم و برای حضور در کلاس‌های درس، خوابگاهی و… با تعامل با گروه عفونی یک پروتکل تنظیم کنیم.

خواجوی راد پیشنهاد کرد: بررسی شیوه‌های ارزیابی فراگیران و تدوین پروتکل جامع آموزش در شرایط بحران نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067619

وب گردی

وب گردی