آیا تست آنتی بادی  مانع  شیوع ویروس کرونا است؟

برخی از کشورها در میان همه گیری های ویروس کرونا در حال شروع به بازگشایی مجدد هستند از این رو متخصصان در تلاشند تا توسعه و استفاده از آزمایش های خون را افزایش دهند که تست آنتی بادی یکی از آن ها است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این آزمایش ها آنتی بادی (پروتئین های ساخته شده از سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت) را تشخیص می دهند. افراد دارای آنتی بادی برای مقابله با کرونا قبلاً آلوده شده اند، حتی اگر آن را نمی دانستند. برای آن دسته از افراد، کشف اینکه دارای این پادتن های ضد ویروس هستند امید به ایمنی و بازگشت به زندگی عادی را به وجود می آورد.

اما دانشمندان در تلاشند تا واقعاً آنچه این آزمایش خون به ما نشان می دهد را کشف کنند. در این مرحله، شواهد و مدارک کافی وجود ندارد که تأیید کند افراد بهبود یافته از بیماری دوباره مبتلا نمی شوند. با این حال، برای محققان و مقامات بهداشت عمومی، این آزمایشات می تواند میزان واقعی این بیماری را نشان دهد.

هدف این است که شکافهای ایجاد شده در نتیجه آزمایشات تشخیصی را با این آزمایش حل کنند. این ماده ژنتیکی ویروس را تشخیص داده و باعث ایجاد عفونت فعال می شود.آزمایشات پس از پاک شدن عفونت ویروس را تشخیص نمی دهند. اما آنتی بادی ها پس از ناپدید شدن ویروس، به طور معمول در بدن می چرخند. «آنیش مهتا» پزشک بیماری های عفونی اعلام کرد که برای افرادی که قادر به آزمایش تشخیصی نبودند، آزمایش آنتی بادی امکان تشخیص بیماری را می دهد.

دانستن اینکه چه تعداد از افراد قبلاً در معرض ویروس قرار گرفته اند نیز گامی در جهت فهم همه گیری است.

مثبت یا منفی

آنجلا راسموسن، متخصص ویروس شناس در دانشگاه کلمبیا اظهار کرد که تست های آنتی بادی صد درصد دقیق نیستند. آنها تک آنتی بادی ها را به طور دقیق تشخیص نمی دهند و ممکن است دارای جواب مثبت کاذب و منفی کاذب باشند.

در آزمایش ها، نمونه کوچکی از خون بیمار گرفته می شود و در معرض پروتئین هایی قرار می گیرد که با قسمت هایی از ویروس مطابقت دارند. در صورت وجود آنتی بادی های خاص برای کروناویروس، آنها باید اجزای ویروس را تشخیص داده و به آن متصل شوند. چنین آنتی بادی ها ممکن است به هر یک از انواع مختلف ویروس وصل شوند. بنابراین محققان باید دقت کنند که از کدام قسمت از کروناویروس استفاده می کنند.

این آزمایشات معمولاً دو نوع آنتی بادی را تشخیص می دهند. یکی با نام IgM که به طور معمول حدود یک هفته پس از عفونت تولید می شود. دیگری به نام IgG زمانیکه سطح IgM کم می شود به وجود می آید.

بهترین آزمایش های آنتی بادی تشخیص طیف گسترده ای از آنتی بادی های IgM یا IgG (که بخش های مختلف پروتئین ویروسی را تشخیص می دهند) است.

دانشمندان اعلام کردند که برخی افراد به اندازه دیگران آنتی بادی تولید نمی کنند و به عفونت پاسخ نمی دهند. بنابراین برخی از افراد مبتلا به این عفونت وجود دارند که قادر به شناسایی آنها نخواهیم بود.

ایمنی یا عدم ایمنی

حتی اگر آزمایش ها دقیق باشند مصونیت به وجود نمی آید. آزمایشات انجام شده در حال حاضر فقط به دنبال وجود یا عدم وجود آنتی بادی ها هستند.

طبق گزارش اولیه ای که در 6 آوریل در medRxiv.org منتشر شد 10 روز پس از شروع علائم در حدود 70درصد از 175 بیمار دارای علائم خفیف آنتی بادی ایجاد شد که در بین آنان، افراد مسن و میانسال بالاترین سطح را داشتند. بیماران جوان دارای سطح پایین تری بودند از جمله 10 نفری که هیچ آنتی بادی قابل ردیابی نداشتند.

در صورت یافتن آنتی بادی های موثر توسط محققان، می توان از آنها برای توسعه درمانهایی مانند تولید آنتی بادی های آزمایشگاهی یا تزریق پلاسما از بیماران بهبود یافته به بیماران مبتلا استفاده کرد.

حفاظت طولانی مدت

هنوز مشخص نیست که چه سطح آنتی بادی بهترین دفاع را ارائه می دهد.«مارک اسلیفکا» ایمونولوژیست ویروس در دانشگاه بهداشت و علوم اورگن پورتلند اظهار کرد که افراد با سطح آنتی بادی پایین تر می توانند بیشتر در معرض خطر ابتلای مجدد قرار گیرند، اما با فعال کردن سریع پاسخ ایمنی از گسترش ویروس به عمق بیشتر در ریه ها جلوگیری می شود.

این دانشمند گفت:« حتی افراد با آنتی بادی های محافظ لزوماً ضد گلوله نیستند. برخی از افراد ممکن است کاملاً در برابر عفونت محافظت شوند، حالتی به نام ایمنی استریل کننده است که دستیابی به آن دشوار نیست. ممکن است سایرین دوباره آلوده شوند، اما دارای علائم خفیف یا بدون آن باشند.»

محققان همچنین نمی دانند که چه مدت آنتی بادی SARS-CoV-2 در بدن حضور دارند در برخی از ویروس ها، مانند سرخک باعث محافظت درازمدت می شوند. دفاع در برابر ویروس های دیگر می تواند به مرور زمان از بین برود.

مطالعات نشان می دهد که محافظت در برابر ویروس کرونا می تواند حدود یک سال ادامه داشته باشد. از طرف دیگر آنتی بادی های ویروس اصلی سارس به تدریج طی چند سال از بین رفت. از آنجا که سارس دیگر افراد را آلوده نمی کند ، مشخص نیست که نبود آنتی بادی به معنای عدم محافظت است یا خیر. اما در مورد رفتار کرونا ویروس جدید چیزی در دست نیست.

راسموسن گفت:« مشخص نیست که داشتن آنتی بادی لزوماً به معنای مصون بودن است، بنابراین می تواند احساس امنیت کاذب در مردم و ارتباط آنها با دیگران ایجاد کند و طبق گفته سازمان بهداشت جهانی می تواند خطر انتشار ویروس را افزایش دهد.»