انجمن‌های علمی باید درآمدزایی داشته باشند

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شاهد گفت: مهم‌ترین چالشی که این نهاد با آن روبه‌رو است، مسائل مالی بوده به همین دلیل باید در چنین شرایطی درآمدزایی داشته باشند.

فرید قاسم بگلو درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأثیر انجمن‌های علمی در درک کاربرد رشته‌های دانشگاهی اظهار کرد: انجمن‌های علمی در کشور ما تحت نظر معاونت فرهنگی قرار دارد که درست نیست اما خوشبختانه در دانشگاه شاهد، این نهاد به تازگی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی تحت نظر معاونت پژوهشی فعالیت می‌کند.

وی افزود: این امر سبب دور شدن انجمن‌های علمی از صورت نمایشی به فعالیت‌های علمی_پژوهشی و تغییر فضای آکادمیک دانشگاه به فضای عملی می‌شود که این امر در انجمن علمی حقوق دانشگاه شاهد با برگزاری دادگاه مجازی انجام شد. همچنین به دلیل استقبال خوب دانشجویان، انجمن علمی حقوق در نظر دارد این برنامه را در سطح کشوری با هدف تلطیف کردن فضای رشته حقوق برگزار کند.

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شاهد با اشاره به نقش این نهاد در از بین بردن فاصله دانشگاه و جامعه گفت: انجمن‌های علمی از دانشجویانی تشکیل می‌شود که در واقع از خود جامعه هستند و به دلیل تشکیل خودجوش این نهاد توسط دانشجویان، مسئولانی برای مسائل گوناگون کشور در آینده خواهند شد؛ انجمن‌های علمی به طور کلی در هر رشته و جنبه‌های گوناگون می‌توانند بسیار موثر باشند.

دیده شدن انجمن های علمی یک دغدغه جدی است

بگلو با تأکید بر دیده شدن انجمن‌های علمی تشریح کرد: دیده شدن انجمن‌های علمی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها بوده که در غیر این صورت هرچه قدر فعالیت هم انجام شود در سال‌های بعد این نهاد از بین خواهد رفت و دانشجویان تمایل و علاقه‌ای برای فعالیت در آن را نخواهند داشت؛ این موضوع بسیار می‌تواند آسیب ایجاد کند و در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه ها وجود دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه انجمن‌های علمی به دلیل بودجه کم و عدم گستردگی نمی‌توانند تبلیغات مناسبی در مقایسه با سایر تشکل‌ها داشته باشند. در انجمن‌علمی حقوق دانشگاه شاهد برای بسیاری از برنامه‌ها پوستری چاپ نشده اما از روش‌های متنوعی مانند استفاده از فضای مجازی و حضور دانشجویان در محیط و سایر موارد برای تبلیغ کار خود استفاده کرد که حتی با استقبال بسیار خوب دانشجویان دانشکده حقوق و دیگر دانشجویان روبه رو شد.

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شاهد درباره مزایای استفاده از فضای مجازی در بحث تبلیغات اظهار کرد: صفحه مجازی این انجمن به دلایلی فعالیتی نداشت اما با شروع اقدامات گروه جدید فعالیت آن بسیار گسترده شد و در واقع بخشی از دیده شدن انجمن علمی حقوق به همین دلیل است. به دلیل فعالیت خوب در این فضا تعدادی از مؤسسه‌های بزرگ درخواست همکاری و سرمایه گذاری داده‌اند.

بگلو تصریح کرد: فضای مجازی ابزار بسیار مناسبی برای دیده شدن انجمن‌هاست؛ البته افرادی باید در این زمینه فعالیت کنند که محدود به تعدادی از برنامه‌ها و مراسم‌ها نباشند؛ زیرا در این صورت فضای آنها محدود به تعدادی گزارش می‌شود که خوب نیست. اگر انجمن علمی بخواهد در این زمینه به موفقیت‌هایی دست پیدا کند باید خارج از برنامه‌های دانشگاه و انجمن، فعالیت کند. به طور مثال با تشکیل کارگروه‌هایی و انجام تحقیقات توسط دانشجویان، مطالب آنها را در صفحه های خود در فضای مجازی منتشر کنند. حاصل این کار دیده شدن بیشتر و استفاده از دانشجویان در پژوهشکده‌ها و مؤسسه‌ها است.

وی با بیان اینکه عدم توجه دانشگاه‌ها به انجمن‌های علمی سبب دیده نشدن آنها می‌شود، تشریح کرد: متاسفانه دانشگاه‌ها توجه گسترده‌ای به انجمن‌های علمی نسبت به تشکل‌ها ندارند که می‌تواند یکی از دلایل دیده نشدن این نهاد باشد. برای بهبود این شرایط باید انجمن‌های علمی باید اقداماتی انجام دهند و توانایی‌های خود را نشان دهند.

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شاهد تأکید کرد: باید در این زمینه اقداماتی انجام داد تا قوی‌ترین و برترین دانشجویان در انجمن‌های علمی عضو شوند که در صورت انجام این کار و مصمم بودن دانشجویان، فعالیت‌های آنها دیده خواهد شد و نیازی به حمایت‌های مسئولان مربوط هم نخواهد بود. خوشبختانه از این انجمن حمایت‌های خوبی انجام می‌شود و مشکلی وجود ندارد.

درآمدزایی می‌تواند در بحران مالی مؤثر باشد

بگلو درباره مشکلات موجود در مسیر فعالیت انجمن‌ها اظهار کرد: مهم‌ترین چالشی که این نهاد با آن روبه رو است، مسائل مالی است. در چنین شرایطی انجمن‌های علمی باید درآمدزایی هم داشته باشند در غیر این صورت با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند شد؛ زیرا در اختیار داشتن استقلال مالی در هر شرایطی بسیار می‌تواند کمک کند. علاوه بر موارد ذکر شده انجمن‌های علمی می‌توانند راحت‌تر از تشکل‌ها با برگزاری کارگاه‌ها درآمدزایی داشته باشند.

وی افزود: اما متأسفانه دانشجویان به دنبال درآمدزایی نبوده و به تنهایی انتظار حمایت مالی از مسئولان را دارند؛ بنابراین باید به این موضوع توجه بسیاری شود زیرا در زمان مشکلات مالی می‌تواند مؤثر باشد. در زمینه مسائل مالی دانشگاه حمایت مناسبی انجام نمی‌دهد و در موضوع‌های بسیار کوچک مانند تهیه جایزه مشکلاتی وجود دارد؛ همچنین هزینه‌های شخصی قطعا انجام شده اما با ارائه فاکتور به دانشجویان پرداخت می‌شود.

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شاهد با اشاره به دشواری روند اداری و دریافت مجوز گفت: زمانی که دانشجویان عضو انجمن‌های علمی می‌شوند، برای اجرای برنامه‌ها باید بعضی از مسائل اداری را برای دریافت مجوز طی کنند که روند دشواری است و سبب کاهش انرژی می‌شود؛ همچنین دانشجویان هم کم‌تر به دنبال پژوهش هستند که می‌تواند در آینده مشکلات جدی را به وجود آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067698

وب گردی

وب گردی