هوش مصنوعی باید در اولویت مسئولان قرار گیرد/ صنعت به دانشگاه اعتماد کند

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان، با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی باید در اولویت حاکمیت قرار گیرد، گفت: اگر در این زمینه حاکمیت سرمایه‌گذاری کند، می‌توانیم به نتایج دانش و کاربردی بسیار خوبی دست یابیم.

محمدرضا فرحناک مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به فعالیت این شرکت اظهار کرد: در حال حاضر این شرکت دانش‌بنیان به عنوان یکی از تولیدکنندگان دانش در حوزه‌های رباتیک، اتوماسیون صنعتی و هوش مصنوعی نقش مهمی را ایفا می کند و در سال ۱۳۹۴ با دریافت تاییدیه از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع شرکت های دانش بنیان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در این حوزه سعی کردیم درآمدزایی را از طریق دانش عملیاتی کنیم تا جایی‌که دستگاه‌های سیستم های سرمایشی، برد توسعه با میکرو PIC32، برد کنترلی درب اتوماتیک و موتور و برد انکودر مغناطیسی در بخش اتوماسیون ساخته و وارد بازار شده است. در بخش رباتیک نیز ربات بالارونده شستشوی معابر و رنگ‌آمیزی تیربرق، ربات توانبخشی و ربات آیپاک برای آموزش طراحی و ساخته شده است که متاسفانه به دلیل نوسانات نرخ ارز و بالارفتن هزینه‌ها پروژه ربات رنگ آمیزی تیربرق و شستشوی معابر مسکوت مانده و نتوانستیم این محصول را وارد بازار کنیم.

وی محصولات تولیدی این شرکت از نظر کیفیت و قیمت نسبت به نمونه‌های ترک و چین را قابل رقابت دانست و افزود: محصولات تولیدی در مقایسه با نمونه‌های اروپایی هنوز در برخی موارد فاصله دارد. در کنار این موضوع حجم بازار برای محصولات تولیدی است متاسفانه حجم بازار ما تنها ایران است، اگر به بازارهای جهانی وصل شویم باید محصولات با تیراژ بالا و با کیفیت تولید کنیم و این امر به دلیل بالا بودن نرخ دلار زیاد امکان‌پذیر نیست.

فرحناک ادامه داد: در حوزه هوش مصنوعی نیز دستگاه سورتر دانه‌های کشاورزی را ساختیم که برای شناخت و طبقه‌بندی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر، صوت و همچنین تحلیل احساسات فردی اشاره کرد و افزود: هوش مصنوعی به اندازه‌ای برای کشورها موضوع مهمی شناخته شده و مورد استقبال قرار گرفته است. ایران نیز نسبت به کشورهای همجوار در حوزه هوش مصنوعی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. یکی از حسن‌های دانش هوش مصنوعی این است که به ابزارهای سخت افزاری و تجهیزات های‌تک نیاز ندارد و بیشتر به خلاقیت نرم افزاری و مغزافزاری نیاز دارد و کشور ما در این زمینه دارای تحقیقات خوب و پیشرفته و مقاله‌های منتشر شده بسیار خوب و با ارزشی ‌است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی باید در اولویت حاکمیت قرار گیرد، تصریح کرد: اگر در این زمینه حاکمیت ورود کرده و سرمایه‌گذاری کند، می‌توانیم به نتایج دانشی و کاربردی بسیار خوبی دست یابیم، می‌توان گفت؛ پتانسیل لازم در زمینه کاربردی کردن هوش مصنوعی در کشور وجود دارد ولی مدیران به‌دلیل آشنا نبودن با این حوزه از آن غفلت کرده‌اند. این درحالی است که اگر باور کنیم می‌توانیم صادرکننده دانش و کاربردی کردن هوش مصنوعی باشیم، می‌‌شود در این زمینه حرفی برای گفتن داشت.

فرحناک گفت: در کشورهای توسعه یافته ارتباط و همکاری بین صنعت و دانشگاه از پشتوانه‌ای قوی برخوردار است. در این کشورها بیشتر تحولات صنعتی از دانشگاه و مراکز تحقیقاتی آغاز شده و دانشگاه‌ها پیشگام توسعه صنعتی هستند؛ در حالی که در کشورهای در حال توسعه این ارتباط ضعیف و کمرنگ است. هر چه ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف باشد، توسعه فناوری به کندی صورت می گیرد و در نهایت موجب کاستی در صنعت، وابستگی صنعتی، اتلاف سرمایه‌های اجتماعی و نظایر آن می شود.
وی با اشاره به اینکه جهت بهبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه راهکاهایی باید عملی شود، تصریح کرد: استفاده از توانمندی‌های استادان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جهت رفـع نیـازمنـدی‌های تحقیقاتی صنعت در قالب طرح‌های تحقیقاتی، انجام طرح‌های تحقیقاتی کوچک واحدهای صنعتی در چارچوب کار گروهی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی، ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک میان واحدهای صنعتی و دانشگاه‌ها جهت تقویت پژوهش، استفاده از استادان دانشگاهی در واحدهای صنعتی جهت تقویت آموزش و پژوهش را را‌هکارهای عملی بهبود تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه دانست.

فرحناک تأکید کرد: در دانشگاه خلأ صنعت، تولید، علم و تئوری و در صنعت نیز نبود تخصص وجود دارد که اگر این خلأها با ظرفیت این دو ارگان پر شود؛ به طور یقین زمینه اشتغال‌زایی و جهش تولید فراهم خواهد شد؛ همچنین اگر به صورت جدی معاونت علمی و فناوری طرح‌های تحقیقاتی خود را به دانشگاه‌ها واگذار کنند به طوریقین در این عرصه موفق خواهیم شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067729

وب گردی

وب گردی