آن روی سکه شاد/ از درآمدزایی آموزش و پرورش تا بازدیدهای غیرواقعی

نصب نشدن شاد و دسترسی نداشتن به تلفن همراه و اینترنت تنها یک روی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیست و هشتم اسفند ماه بود که شبکه اجتماعی دانش‌آموزان توسط محسن حاجی میرزایی افتتاح و مقرر شد دانش‌آموزان بعد از تعطیلات رسمی در کلاس درس این شبکه همانند مدرسه حضور پیدا کنند، اما مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در ساعات پایانی جمعه 15 فروردین ماه از به تعویق افتادن راه‌اندازی شبکه «شاد» به دلیل صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان خبر داد. سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان این شبکه از اول اردیبهشت‌ماه رسما فعالیت خود را آغاز کرد؛ البته این تازه آغاز ماجرا بود... .

برخی از کارشناسان گلایه‌هایی مبنی بر عدم دسترسی تمام دانش‌آموزان کشور به تلفن همراه را مطرح کردند، اگر هزینه اینترنت و عدم تمکن مالی برخی خانواده‌ها را در نظر نگیریم، نمی‌توان از عدم پوشش شبکه‌های اینترنتی در برخی نقاط کشور نیز غافل شد. آموزش و پرورش برای رفع این مشکل پیشنهاد داد که والدین گوشی‌های همراه بلااستفاده خود را به دانش‌آموزان مناطق محروم اهدا کنند. وزارت ارتباطات با کمک خیرین نیز علاوه بر اقدام به تهیه و توزیع تبلت برای دانش‌آموزان، از افزایش سرعت اینترنت خانگی با سرعت 16 مگابایت آن‌هم به صورت رایگان خبر داد، اما ماجرای شاد تنها به اینجا ختم نشد... .

بسیاری از والدین با امید اینکه فرزندشان از تحصیل جا نماند، روانه بازار مویایل شده‌اند. برخی می‌خواهند سیستم عامل تلفن همراه خود را ارتقا دهند، برخی هم گوشی‌های قدیمی و خراب خود را به دست تعمیرکاران می‌سپارند، با احتساب تحریم و تعطیلی ناشی از کرونا، قیمت برخی قطعات سر به فلک کشیده به‌طوری که برخی خانواده‌ها به جای تعمیر تلفن‌های همراه قدیمی خود ترجیح می‌دهند برای فرزندشان تبلت دانش‌آموزی تهیه کنند.

درآمدزایی شادانه!

در نهایت خانواده‌ها پس از گذراندن این مراحل، هفتمین خوان رستم را هم پشت سر گذاشتند و در شبکه شاد ثبت‌نام کردند، ماجرای خانواده‌ها برای ادامه تحصیل فرزندشان به همین جا ختم شد، البته نقش نظارتی آنان بر نحوه انجام تکالیف دانش‌آموزان به قوت خود باقی است.

پایان این مرحله، آغازی برای ماجرای دیگر شبکه اجتماعی دانش‌آموزان بود؛ شبکه‌ای که گفته می‌شود آموزش و پرورش با دیدگاه درآمدزایی به آن نگریسته و از پیام‌رسان‌ها خواسته است علاوه بر ارائه خدمات رایگان، به ازای هر کاربر مبلغی را به وزارتخانه پرداخت کنند! مرتضی رحیمی مدیرعامل پیام‌رسان سروش با استناد به سخنان مسئولان آموزش و پرورش مطرح کرد: «از قرار معلوم روبیکا حاضر شده بود به ازای هر کاربر مبلغ هنگفتی (هزینه‌ای که در زیست بوم کسب و کارهای مجازی کاملا غیر قابل توجیه بود!) به وزارتخانه بپردازد، در صورتی که پیام‌رسان‌ها این هزینه را پرداخت نکنند، موضوع همکاری منتفی است.»

گویا این مسئله با ورود معاون محترم علمی رئیس جمهور و وزیر ارتباطات، حل و فصل شده و مقرر شد این همکاری با یک تفاهم‌نامه 6ماهه شروع شود و از مهرماه قرارداد مالی و بحث درآمد و غیره را پیگیری کنند؛ اما باز هم ماجرا به اینجا ختم نشد... .

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، آموزش و پرورش در 15 فروردین به دلیل صیانت از حقوق دانش‌آموزان در فضای مجازی، از پیام‌رسان‌های داخلی درخواست کرد تا یک اپلیکیشن ایزوله برای دانش‌آموزان ارائه کنند؛ اما با وجود اینکه پیام‌رسان سروش حالت کودک را در اپلیکیشن خود لحاظ کرد، اما باز هم کارت جدیدی این بار از همراه اول مالک روبیکا رو شد که توانست ماجرا را به نقطه شکست بکشاند؛ هبه پیام‌رسان اختصاصی تحت مالکیت آموزش و پرورش! در آخر نیز یک نامه همکاری برای پیام‌رسان‌ها ارسال شد که بر اساس آن یا باید تحت مالکیت آموزش و پرورش، اپلیکیشن اختصاصی راه می‌انداختند یا از این شبکه خداحافظی می‌کردند.

مدیر عامل پیام‌رسان سروش سوالی مبنی بر ارزش میلیاردی حذف پیام‌رسان‌های چند میلیاردی برای همراه اول و روبیکا مطرح کرد و گفت: گویا حذف این پیام‌رسان‌ها ارزش زیادی دارد که به دور از قواعد کسب‌وکار در هر مسیری ورود می‌کنند، اما در یک زیست‌بوم کسب و کار، احترام به قواعد و رقبا امری ضروری‌ست!

مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان گپ نیز با انتشار رشته توییتی ماجرای همکاری انحصاری وزارت آموزش و پرورش و شبکه روبیکا را شرح داد و گفت: «با تعطیلی مدارس به دلیل کرونا، آموزش و پرورش ۴۵ روز پیش از پیام‌رسان‌ها خواست با اتصال API آموزش و پرورش، شبکه‌اجتماعی دانش آموزی شاد را بر بستر خود پیاده سازی کرده و به عنوان یک بستر ارتباطی رایگان و فراگیر، میزبان دانش‌آموزان و معلمان باشند. پیام رسان‌های گپ، سروش، آیگپ، بله و روبیکا پس از پیاده سازی خواسته‌ها و فلوچارت مورد نظر آموزش و پرورش و اینتگریشن با API شاد، کار را تحویل آموزش و پرورش دادند. یک پروژه ملی با حضور همه پیام‌رسان‌های فعال در کشور در حال شکل‌گیری بود، اما آموزش و پرورش ۱۵ فروردین درخواست جدیدی مطرح کرد اینکه دانش‌آموزان در یک فضای ایزوله از سایر کاربران پیام رسان‌ باشند، این خواسته نیز در کمتر از ۴۸ ساعت توسط پیام‌رسان‌ها در قالب "Kid Mode" پیاده سازی و تحویل شد تیم‌های فنی پیام‌رسان‌ها برای رساندن این قابلیت شبانه‌روزی مشغول بودند.»

او افزود: «پیام‌رسان گپ 2 راهکار به آموزش و پرورش محیط ایزوله در قالب "Kid Mode" و مداد، پیام رسان تخصصی کودک و نوجوان را ارائه داد که هر دو راهکار در موعد مقرر به صورت حضوری در وزارت خانه ارائه و مستندات تحویل شد. بیش از ۸۰ هزار مدرسه حساب کاربری خود را در این پیام رسان‌ها فعال کردند. همه منتظر رونمایی رسمی از شاد بودیم که ناگهان در ۲۱ فروردین آموزش و پرورش طی بخشنامه‌ای از همکاری انحصاری خود با پیام رسان روبیکا در قالب یک کلاینت اختصاصی به نام شاد رونمایی کرد و ۴۵ روز تلاش ۴ پیام رسان !هیچ! به همین راحتی ۴۵ روز هزینه، وقت و تلاش ۴ تیم پیام رسان که به دعوت آموزش و پرورش در ایام تعطیلی و کرونا تمام وقت و با تمام توان پای کار آمدند، یکجا پای مال شد و تمام !! مبارک دوستان همراه اول و روبیکا باشد.»

با این تفاسیر باید از آموزش و پرورش پرسید چرا در اوایل اسفند ماه ماجرای همکاری انحصاری با یک پیام رسان را با مدیران این اپلیکیشن‌ها مطرح نکرد تا بتوانند در زمینه همکاری یا عدم همکاری خود در این طرح تصمیمات لازم را اتخاذ کنند؟ چرا پس از تلاش‌های اپلیکیشن‌ها در راستای ایزوله سازی شبکه شاد و پرداخت هزینه‌های مربوطه، مالکیت این شبکه به روبیکا رسید؟ آیا پای پیشنهاد وسوسه‌انگیزتری در میان بود که با کمک آن بتوان کمبود بودجه در آموزش و پرورش را جبران کرد؟

اما باز هم این پایان ماجرا نبود... .

27 میلیون بازدید با 7 میلیون عضو!

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در 31 فروردین (21 آوریل) در صفحه شخصی توئیتر خود اعلام کرد: «شبکه شاد به حدود ۱۰ میلیون نصب در دهمین روز اعلام رسیده است.»

اما تنها سه روز بعد یعنی در تاریخ سوم اردیبهشت ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد بیش از 12 میلیون نفر از دانش‌آموزان، معلمان، ‌والدین و مدیران به شبکه شاد پیوسته‌اند. ادعای وزیر آموزش و پرورش مبنی بر آن است که در کمتر از 72 ساعت، 2 میلیون کاربر از شبکه شاد بازدید کرده‌اند؛ اما کارشناسان حوزه آی‌تی بر این باورند که اپلیکیشن تلگرام در زمان اوج بارگیری خود در ایران نتوانست در این مدت زمان، 2 میلیون عضو را جذب کند.

2 میلیون نفر شامل افرادی‌ست که به اینترنت و تلفن همراه دسترسی داشته و برنامه را نصب کرده و مطالب مربوط را مشاهده کرده‌اند. افزایش این تعداد عضو در بازه زمانی مذکور کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد، جالب‌تر آنکه این رقم در مدت زمان تقریبی یک هفته به 17 میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

جالب آنجاست بازدید یک مطلب در شبکه اجتماعی شاد در تاریخ 28 فروردین به 27 میلیون بازدید و در تاریخ 30 فروردین به 25 میلیون بازدید رسیده که در تصویر زیر قابل مشاهده است:

اگر آمار 12 میلیون عضو اعلام شده از سوی وزیر آموزش و پرورش را در نظر بگیریم، با توجه به اعضای 7 میلیون نفری این کانال، ثبت 27 میلیون بازدید برای یک پست نیز بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد، در چنین شرایطی ممکن است چراغی در زمینه بازدید غیر حقیقی با همان ممبر فیک در ذهن همه ما روشن شود.

آیا آموزش و پرورش برای اینکه ثابت کند در زمینه آموزش‌های آنلاین به خوبی گام برداشته، به بازدید‌های غیرواقعی روی آورده است؟ آیا ماجراهای پنهان و پیدای شاد به همین موارد ختم می‌شود؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1067750

وب گردی

وب گردی