تولید دستگاه ونتیلاتور کاملا بومی توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی

جمعی از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی موفق به تولید اولین دستگاه ونتیلاتور ( دستگاه تنفس مصنوعی ) کاملا بومی در کشور شدند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوع ویر‌وس منحوس‌ کرونا و همگیر شدن این بیماری در سراسر جهان، باعث شد برای نجات جان بیماران مخصوصا در شرایطی که هنوز واکسن یا دارویی توسط محققان برای پیشگیری یا درمان قطعی این بیماری کشف نشده، توجه به تجهیزات پزشکی بیشتر شود. یکی از این تجهیزات بسیار مهم، دستگاه تنفس مصنوعی بوده که برای بیمارانی با شرایط حاد تنفسی بسیار ضروری‌ و‌ حیاتی است؛ چرا که این بیماری ابتدا ریه بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد و سیستم تنفس را مختل می کند.

لذا در شرایط خاص شخص بیمار برای انجام عمل تنفس، نیاز به استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی را دارد و در صورت کمبود این تجهیزات، احتمال مرگ بیماران افزایش خواهد یافت. همین دلیل باعث شد تا نیاز به استفاده از این دستگاه ها بیش از گذشته افزایش یابد و هم اکنون با کمبود شدید آن در جهان مواجه هستیم. چنان که متاسفانه بعضی از کشورها اعلام کرده اند که دیگر نمی توانند تمام بیمارانی که در مرحله حاد این بیماری هستند را در مراکز درمانی بپذیرند و در بستری کردن بیماران به صورت گزینشی عمل می کنند. یعنی فقط آن هایی که احتمال زنده ماندنشان بیشتر از دیگران است را برای درمان در بیمارستان ها پذیرش می کنند، همین عامل بسیار مهم سبب شد تا تعداد مرگ و‌میر در این کشورها به صورت قابل توجهی افزایش یابد.

تا قبل از شیوع بیماری کرونا به دلیل نیاز کم و محدود کشورها به این دستگاه های تنفس مصنوعی، فقط تعداد محدودی شرکت سازنده این دستگاه در جهان وجود داشت که می‌توانستند نیاز کل جهان را تامین کنند، اما در شرایط بحرانی کنونی تولیدات آن ها اصلا پاسخگوی‌ نیاز‌ دنیا نیست. به همین دلیل برخی از کشور ها مجبور شده اند ساخت این دستگاه ها را شروع کنند، اما به دلیل پیچیدگی های بسیار زیاد، تکنولوژی منحصر به فرد و همچنین قیمت بسیار بالای تجهیزات مورد نیاز در ساخت این دستگاه ها، این‌کار بسیار سخت ولی اجتناب ناپذیر است.

به عنوان مثال کل دستگاه‌های موجود در کشور آمریکا جهت تحویل به بیمارستان‌ها تا زمان تهیه این گزارش فقط ۱۶۶۰۰ عدد است، در حالیکه مسئولان این کشور پیش بینی می کنند که در آینده حداقل به ۷۴۲۰۰۰ دستگاه نیاز داشته باشند، که تهیه این تعداد دستگاه با توجه به کمبود تولید و همچنین قیمت بسیار بالای این دستگاه ها کاری دشوار به نظر می رسد. همچنین در کشور کانادا بیمارستان جامع مونترال به همراه موسسه تحقیقاتی‌ مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل، فراخوان بهترین ایده‌ها برای طراحی ونتیلاتور ساده، ارزان و مناسب برای بیماران کرونایی را اعلام و مبلغ 200،000 دلار پاداش برای‌ آن تعیین کرده‌اند.

در کشور ما پژوهشگران و متخصصان آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری‌های ساخت افزودنی (RLAMT)، مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ایده‌ های مختلف مطرح شده در سراسر جهان برای ساخت این دستگاه ها را بررسی کرده و موفق به اختراع یک نوع دستگاه ونتیلاتور با طراحی مکانیزم کاملا منحصر به فرد شده اند. این دستگاه نسبت به دستگاه های ساخته‌ شده در سایر مراکز آکادمیک مطرح دنیا از جمله دانشگاه MIT ، دانشگاه رایس و شرکت داتچ و ونتیل اید، بسیار پیشرفته تر است.

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی توانستند در مدت زمان کوتاهی اولین دستگاه ونتیلاتور کاملا بومی در کشور را بسازند و ‌تکنولوژی ساخت بسیار پیچیده این دستگاه‌ را برای بر طرف کردن نیاز احتمالی در آینده نزدیک به تولید برسانند.

عملکرد دستگاه ونتیلاتور فراز، بگونه ای است که برای کار لزوما نیازی به سیستم هوای مرکزی بیمارستان ندارد و هوای مورد نیاز را از محیط‌ اطراف نیز تامین می‌کند؛ همچنین این ونتیلاتور دارای دو سیستم فیلتراسیون پیشرفته است که می‌تواند در مرحله ا‌ول، هوای کاملا تمیز را برای بیمار تامین و همچنین هوای بازدم بیمار را نیز کاملا میکروب زدایی کند، که این‌کار برای محافظت از جان کادر درمان و سایر افراد صورت می گیرد. به همین منظور از این دستگاه می‌‌توان در صورت لزوم و مواقع بحرانی در محیط‌های غیر بیمارستانی هم استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067785

وب گردی

وب گردی