مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۱۳ اردیبهشت

صدرنشینی مهندس‌ها، حال ناخوش دانشجو معلمان و آمادگی برای انتقال دانشجویان ایرانی از خارج به دانشگاه های داخل از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

صدرنشینی مهندس ‌ها

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان به‌مناسبت روز گرامیداشت مقام استاد، برترین اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه مقالات پژوهشی را معرفی می‌کند.
محمد کیانی، عضو هیأت‌علمی در گروه علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه مشغول فعالیت است و مطالعات او بیشتر در زمینه‌های کامپیوتر، برق و علم‌خاک بوده است. او طبق رتبه‌بندی گوگل اسکار، با کسب 36 هزار و 486 استناد، شاخص اچ ایندکس 74 و شاخص i10 حدود 83 در فهرست پراستنادترین استادان دانشگاه آزاد، رتبه نخست را از آن خود کرده است. او در سال 2000 مقاله‌ای با عنوان «دستگاه پردازش سیگنال» منتشر کرد که تاکنون 1059 بار مورد استناد محققان قرار گرفته است. در این مقاله به اختراعی اشاره شده است که در آن از دستگاه و روشی جدید برای تجزیه‌وتحلیل دو سیگنال اندازه‌گیری شده استفاده می‌شود. ضرایب به‌دست آمده، دو سیگنال را طبق الگوی تعریف شده مطابق با این اختراع به‌هم مرتبط می‌کنند. درواقع، در این اختراع از نوعی دگرگونی برای پیدا کردن ضرایب مناسب استفاده می‌شود تا تعداد ضرایب سیگنال را اندازه‌گیری کنند.

محــمــــــــد کــــریمی، دانش‌آموخته رشته برق است و درحال‌حاضر هم به‌عنوان عضو هیأت‌علمی در گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس‌آباد مغان، مشغول تدریس است. او در زمینه سیستم‌های توزیع برق و الگوریتم‌های هوشمند فعالیت می‌کند. طبق رده‌بندی گوگل اسکالر، او با کسب استناد 16975، شاخص اچ ایندکس 57 و شاخص i10 حدود 414 دومین استاد پراستناد دانشگاه آزاد اسلامی شناخته می‌شود. از او در سال 2016 مقاله‌ای با عنوان «نانو/میکروذرات هوشمند در داروهای محرک واکنش دهنده یا سیستم‌های ارائه ژن» منتشر شده که تاکنون 591 مرتبه مورد استناد محققان قرار گرفته است. دستاوردهای جدید در حوزه علم نانو و فناوری‌های مبتکرانه نانوپزشکی، نانو/میکروذرات را به‌نقطه‌ای رسانده که برای استفاده در آینده‌ای نزدیک به‌صورت کاربردی درمی‌آید. تفاوت‌های مختلف میان محیط‌های درون و خارج سلولی در سلول‌های معمولی و سرطانی و ویژگی‌های تومورها در طراحی این مدل‌های هوشمند تأثیرگذارند.

مجتبی احمدی، کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گذرانده و در گروه کامپیوتر همین دانشگاه مشغول فعالیت است. او با استناد 10349، شاخص اچ ایندکس 41 و شاخص i10 حدود 274، سومین استاد پراستناد دانشگاه آزاد اسلامی شده است. مقاله منتشرشده از او در سال 2005 تاکنون 445 مرتبه مورد استناد قرار گرفته است. این مقاله درباره «کاربرد طرح مرکب مرکزی و واکنش روش سطحی به تصفیه پیشرفته و فرآوری روغن زیتون با استفاده از پراکسیداسیون فتون» است. طبق این مقاله، در طرح مرکب مرکزی برای بررسی اثر پراکسیداسیون فتون بر حذف آلاینده‌های ارگانیک از پسماند روغن زیتون استفاده شده است. شرایط ایده‌آل برای تصفیه پسماندهای روغن زیتون طبق عملکرد پراکسیداسیون فتون به‌گونه‌ای است که نسبت PH و پسمانده 4 و 70 درصد باشد. متغیرهایی چون رنگ و معطر بودن هم در این فرآیند تأثیرگذار بوده و باید حتما مورد ارزیابی قرار گیرند.

روناک عزیزبیگی تا مقطع دکترای تخصصی دامپزشکی تحصیل کرده و درحال‌حاضر به‌عنوان استادیار در گروه علوم پایه و دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج مشغول فعالیت است. او از سوی گوگل اسکالر با کسب 9074 ، شاخص اچ ایندکس 42 و شاخص i10 حدود 197‌، چهارمین استاد پراستناد دانشگاه آزاد اسلامی است. او در سال 2004 مقاله‌ای باعنوان « GlyR α3: هدفی اساسی برای حساسیت دردهای التهابی با واسطه PGE2 نخاعی» منتشر کرد که تاکنون 562 مرتبه به آن استناد شده است. پروستاگلاندین E2 یک واسط حیاتی برای حساسیت دردهای التهابی است. در این مقاله نشان داده شده که مهار یک زیرگروه گیرنده خاص کلیسین توسط PGE2 باعث می‌شود گیرنده فسفوریلاسیون، حساسیت درد التهابی مرکزی را مبنا قرار دهد. محققان در این مقاله عنوان کرده‌اند که GlyR α3 در لایه‌های سطحی نخاع به‌طور متمایزی قرار می‌گیرند. از این ماده می‌توان به‌عنوان یک هدف مولکولی در درمان دردها استفاده کرد.

حال ناخوش دانشجو معلمان

فرهیختگان به مناسبت روز معلم از وضعیت و چالش های فعلی دانشگاه فرهنگیان گزارش می‌دهد. طبیعی است که دانشجومعلمانی که این روزها در دانشگاه فرهنگیان در حال گذراندن دوره‌های مختلف تحصیلی و مهارتی هستند، قرار است در آینده بار تربیت نسل جدید در حوزه‌های مختلف را برعهده بکشند، سجاد صدیقی، یکی از همان دانشجومعلمانی است که حالا مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان را هم برعهده دارد. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «مساله این دانشگاه معلول نگاه دسته چندم مسئولان کشور به مساله آموزش‌وپرورش است و معتقدم تا زمانی که این حوزه به اولویت اول برای سیاستگذاران کشور تبدیل نشود، به‌هیچ‌وجه شاهد ایجاد تحول ویژه در دانشگاه فرهنگیان نخواهیم بود.»

او که برخورد مسئولان و دستگاه اجرایی کشور با دانشگاه فرهنگیان را یک برخورد صدقه‌سری می‌داند، معتقد است: «متاسفانه در کشورمان به غیر از مقام معظم رهبری، دستگاه‌های اجرایی و حتی قوه قضائیه هیچ ضریبی به مساله آموزش‌وپرورش نمی‌دهند و طبیعی است که وقتی در مجموعه فکری و ذهنی سیاستگذار در کشور آموزش‌وپرورش اولویت دست‌چندم درنظر گرفته شود، دانشگاه فرهنگیان نیز هیچ اهمیتی نخواهد داشت.»

البته حوزه آموزش‌وپرورش که حدود دوسالی می‌شود هر روز با تصمیمات جدید یا بهتر است بگوییم با سنگ‌اندازی‌هایی ازسوی مسئولان روبه‌رو شده و شاید اصلی‌ترین این سنگ‌اندازی‌ها هم در مسیر حرکت دانشگاه فرهنگیان به چشم می‌خورد، همیشه هم مورد بی‌مهری قرار نگرفته است؛ بلکه در دورانی توجهات ویژه‌ای به این حوزه وجود داشته است؛ موضوعی که البته رئیس بسیج دانشگاه فرهنگیان چندان آن را قبول ندارد و می‌گوید: «قطعا توجهات برهه‌ای با اولویت داشتن متفاوت است؛ به‌طور مثال دانشگاه فرهنگیان در دولت دهم تاسیس شد و به‌همین دلیل شاید بگویند که در دولت دهم به این مساله اهمیت داده شده، در حالی‌که در دولت نهم مراکز تربیت معلم به‌طور کلی تعطیل شدند. در اصل اگر به ضریب‌دهی‌ها نگاه کنیم باید بگوییم آموزش‌وپرورش هیچ‌گاه اولویت مسئولان نبوده بلکه در برهه‌های مختلف و بنابر اقتضائاتی ممکن است تغییراتی رخ داده باشد.»

در کنار سیاست‌های یک بام و دو هوای مسئولان دولت‌های مختلف در حوزه آموزش‌وپرورش که قطعا در حوزه تربیت دانشجومعلم نیز اثرگذار بوده، اما آنچه مسلم است اینکه دولت‌های یازدهم و دوازدهم بدترین نوع مواجهه را با نظام تربیتی کشور داشته‌اند. به‌عبارت دیگر، آموزش‌وپرورش در مدت سرکار بودن این دو دولت نه‌تنها هیچ‌گاه اولویت اصلی نبوده، بلکه مسئولان دولتی به نظام تربیت رسمی کشور با دید هزینه‌ای نگاه می‌کنند و تربیت دانشجومعلم را باری برای دولت می‌دانند، نگاهی که ماحاصل آن شدیدتر شدن شیب نزولی کیفیت در آموزش‌وپرورش و افت کیفیت در خدمات ارائه‌شده ازسوی آموزش‌وپرورش است؛ البته نگاه هزینه‌ای دولت به این حوزه باعث شد طی چند سال اخیر علاوه‌بر جدیت در خصوصی‌سازی مدارس، نگاه واگذاری معلمان به بخش خصوصی نیز مطرح و به‌طور جد دنبال شود؛ موضوعی که شاید در دولت‌های پیشین نیز تا حدی وجود داشته، اما هیچ‌گاه به سیاست رسمی آنها تبدیل نشده بود.

به‌عبارت دقیق‌تر، دولت در حالی به‌دنبال اجرای طرح خرید خدمات آموزشی است که اصلی‌ترین مولفه در تربیت نیروی انسانی مرتبط با حوزه آموزش‌وپرورش، تربیت نیروهایی است که شخصیت معلمی با پوست‌وگوشت آنها عجین شده باشد. اصلی‌ترین تفاوت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان در کنار گذراندن واحدهای مختلف درسی، داشتن و حفظ روحیه معلمی میان دانشجویان آن است، مساله‌ای که دولت قصد داشت در یک پروسه آن را حذف کند؛ چراکه اگر منابع انسانی را از آموزش‌وپرورش که هویت این نظام را شکل می‌دهد، حذف کنیم دیگر مولفه‌ای به‌نام تربیت معلمی در کشور وجود نخواهد داشت و دولت درصدد بود تا معلمان را به بخش خصوصی واگذار کند و درصورت تحقق آن به‌جای معلم، شاهد کارمندانی بودیم که تنها در سر کلاس‌های درس حاضر می‌شدند و بدون داشتن روحیه معلمی به آموزش دانش‌آموزان می‌پرداختند.

صدیقی درباره تاثیر اجرای این طرح در دانشگاه فرهنگیان می‌گوید: «قطعا اگر این اتفاق توسط دولت فعلی اجرایی شود، می‌توانم بگویم که ستون فقرات آموزش‌وپرورش شکسته می‌شود؛ چراکه وقتی معلم به‌صورت شرکتی واگذار شود، دیگر آن فرد هویت معلمی را در خود احساس نمی‌کند و به‌علاوه دولت با این کار توانسته مساله نظام تربیتی رسمی را با نگاه هزینه‌بر تطبیق داده و برای کاهش هزینه‌ها دست به‌فروش معلمان یا بهتر است بگوییم فروش تربیت بزند.»

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه مساله تربیت به مساله آموزش تقلیل پیدا کرده و نکته دیگر اینکه همین آموزش نیز در حال تجاری‌سازی است و قطعا با تحقق این مساله شرکت‌های ایجادشده به‌دنبال سوددهی بیشتر به‌ازای خدمات کمتر خواهند بود و درنتیجه می‌بینیم افرادی استخدام می‌شوند که اصلا معلم نیستند. هرچند دولت نتوانست این طرح را به‌طور کامل اجرا کند اما در حال حاضر امروز 13 هزار دانش‌آموز تحت پوشش همین طرح هستند و دولت اصرار دارد هر سال 10 درصد به این جمعیت اضافه کرده و بتواند طی پنج‌سال، 50 درصد از معلمان را به بخش خصوصی واگذار کند. البته دولت درنظر داشت20 درصد از مدارس را نیز در قالب خصوصی‌سازی واگذار کند تا عملا 70 درصد از آموزش‌وپرورش طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم نابود شود.»

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

چاره جویی برای دانش آموزانی که به شاد دسترسی ندارند

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در جریان شیوع ویروس کرونا با یک آزمون مواجه شد، گفت: ارزیابی‌ام این است که فرهنگیان از این آزمون ویروس کرونا سربلند و با افتخار بیرون آمدند و نقش آفرینی‌های ارزنده‌ای داشتند. آموزش و پرورش توانست در سرعت، کیفیت و گستره جغرافیایی واکنش به ویروس کرونا، پاسخ خوبی داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت‌های ما در آموزش و پرورش باید علمی باشد، گفت: نمی‌توانیم در آموزش و پرورش فعالیت‌های تبلیغاتی داشته باشیم چرا که ۴۰ میلیون ذی‌نفعان آموزش و پرورش لحظه به لحظه عملکرد ما را بررسی می‌کنند و اگر در جایی حرفی غیر علمی یا تبلیغاتی زده باشیم آن را بازگو می‌کنند.

حاجی میرزایی با اشاره به دیدارش با رئیس شبکه آموزش گفت: به دلیل حضور آموزش و پرورش در این شبکه موقعیت شبکه آموزش ارتقا یافته است و ۲۷ میلیون بار فیلم‌های آموزشی این شبکه دانلود شده است.

وی با بیان اینکه بستر شبکه آموزش تعاملی نیست و ما نیازمند بستری تعاملی بودیم تا ارتباط بین دانش آموزان و معلمان برقرار شود اظهار کرد: باید دانش آموزان می‌توانستند سوالات خود را از معلمان بپرسند و یا معلمان تکالیفی مناسب با درس‌های داده شده به دانش آموزان می‌دادند و تکالیف انجام شده را بررسی می‌کردند که آموزش‌های تلویزیونی چنین قابلیتی را نداشت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای سایر دانش آموزان که دسترسی به شبکه شاد ندارند باید بر استفاده از روش‌های دیگر از جمله راهبران آموزشی، ارائه بسته‌های آموزشی و آموزش‌های تلویزیونی و سایر روش‌ها تاکید شود و این اتفاق در استان‌ها و مناطق افتاده است و ما شاهد هستیم که راهبران آموزشی در مناطق روستایی و عشایری با رعایت فاصله اجتماعی در این مناطق کلاس‌های درس را تشکیل داده‌اند.

آمادگی برای انتقال دانشجویان ایرانی از خارج به دانشگاه‌های داخل

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، نشست مجازی رایزنان علمی ایران در خارج از کشور با حضور قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان، رایزن علمی ایران در مالزی، رایزن علمی ایران در اروپا و رایزن علمی ایران در روسیه برگزار شد.

ابراهیم حاجی زاده گفت: رایزنان علمی ایران در کشورهای مختلف در شرایط کرونا وظیفه سنگینی را برای حل مشکلات دانشجویان ایرانی بر عهده داشتند و با دانشجویان و خانواده‌های آنان در تماس بودند.

وی ادامه داد: در نتیجه فعالیت رایزنان علمی بود که با همکاری وزارت امور خارجه و ستاد ملی مقابله با کرونا چندین پرواز اختصاصی برای بازگشت دانشجویان ایرانی اختصاص یافت.

مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان گفت: با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف، این آمادگی را داریم که در صورت درخواست دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور، آنان را به دانشگاه‌های داخل منتقل کنیم.

وی افزود: با توجه به دامنه گسترش فضای مجازی و اثر گذاری آن در ارتباطات و تعاملات علمی و آموزشی نیاز هست شرح وظایف رایزن‌های علمی بازنگری و باز تعریف شود.

وی تاکید کرد: تعامل خوب رایزن‌های علمی و اساتید اعزامی زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه‌های خارج کشور می‌تواند هم افزایی بسیار موثری در انجام امور بین‌الملل داشته باشد.

حاجی زاده گفت: بورس‌های مشترک دولت‌های خارجی با جمهوری اسلامی ایران بستر مناسبی را برای ارتقاء و همکاری‌های علمی و فناوری دو جانبه فراهم خواهد کرد.

حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در این نشست مجازی، با توجه به وضعیت مناسب ایران در مدیریت شرایط کرونا و مکاتباتی که دانشگاه‌های ایرانی با دانشگاه‌های طرف خارجی خود داشته‌اند ابراز امیدواری کرد که شکل جدیدی از همکاری‌های علمی بین‌المللی به ویژه در فضای مجازی صورت پذیرد و از فرصت پیش رو نهایت بهره‌مندی برای تقویت همکاری‌های علمی با طرف‌های خارجی به عمل آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067793

وب گردی

وب گردی