طرح ترافیک از ابتدای اجرا موثر نبود/ لغو طرح باید ادامه یابد

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مخالف اجرای طرح ترافیک هستم، گفت: لغو طرح ترافیک باعث رعایت فاصله اجتماعی می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، درباره موضوع طرح ترافیک در پایتخت گفت: لغو طرح ترافیک در پایتخت در حال حاضر ضروری است و با توجه به اینکه امروز صبح نیز گزارشی مبنی بر افزایش مراجعه بیماران بدحال مبتلا به کرونا در پایتخت داشته‌ایم، هر چه بتوانیم در جهت رعایت فاصله اجتماعی اقدام کنیم در پیشگیری از شیوع این بیماری موفق‌تری خواهیم بود.

وی افزود: اولویت در حال حاضر کمک به رعایت هر چه بیشتر فاصله اجتماعی است نه بحث‌های ترافیکی که با توجه به کمبود اتوبوس و واگن مترو در ناوگان حمل و نقل عمومی باید شرایط را برای استفاده از خودروی شخصی جهت رفت و آمد در سطح شهر مورد توجه قرار دهیم.

مخالف اجرای طرح ترافیک در شرایط کرونایی هستم

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا شما بسته مقابله با ترافیک تهران در شرایط کرونایی که توسط کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر جهت ارسال به ستاد کرونا تهیه شده است را تایید و امضا کرده‌اید، گفت: من هیچ درخواستی در این زمینه را تأیید نکرده و امضایی هم نداشته‌ام. باید این مسأله در صحن شورا مطرح شود که در صورت رأی مثبت اکثر اعضای شورای شهر تبدیل به مصوبه خواهد شد و آن زمان می‌توان اعلام کرد جمع‌بندی نهایی در مورد لغو یا اجرای طرح ترافیک میان اعضای شورای شهر حاصل شده است.

طرح ترافیک از ابتدای اجرا، اثربخشی نداشت

فخاری گفت: من بارها در مورد نواقص طرح ترافیک جدید در صحن شورای شهر تذکر داده‌ام و در سال 96 نیز در مورد این مسأله و اینکه طرح جدید ترافیک آثار مثبت چندانی ندارد و سبب کاهش آلودگی هوا نمی‌شود صحبت کرده‌ام.

وی گفت:‌ اجرای طرح ترافیک جدید به طور کلی در پایتخت توجیه چندانی ندارد و باید بازنگری شود. همچنین برای در نظر گرفتن حلقه‌های ترافیکی باید الگوهای مالی و محاسباتی متفاوتی را در نظر گرفت.

فخاری تاکید کرد: به نظرم طرح جدید ترافیک که اجرای آن از سال ۹۶ بسیار هم بحث‌انگیز بوده کارآیی ندارد و نیاز بود دوره‌ای آزمایشی اجرا شود و اثربخشی آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شیوع کرونا وضعیت غیرقابل پیش‌بینی را در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران ایجاد کرده و حوزه‌های مختلف را دچار آشفتگی کرده است که موضوع ترافیک نیز از جمله این مسائل است. به نظرم کارشناسان ترافیک باید بسته مشخصی را پیشنهاد بدهند، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر بسته‌ای را تهیه کرده که به نظرم باید جنبه‌های اجتماعی آن را در نظر بگیریم.

فخاری گفت:‌طبق گفته‌های مسئولان مجموعه‌های درمانی کرونا جوامع مختلف همچنان درگیر کرونا خواهند بود.بنابر این باید تدابیر بلندمدت و میان‌مدتی را برای مقابله با این مسأله و حواشی ناشی از آن اندیشید. در مورد شیوع کرونا و طرح ترافیک راهکار کوتاه‌مدت همچنان توقف طرح است تا از شیوع بیشتر بیماری بتوان پیشگیری کرد.

لغو طرح ترافیک فاصله اجتماعی ایجاد می‌کند، نه ماسک

وی در مورد استفاده اجباری از ماسک در حمل و نقل عمومی پایتخت گفت:‌هر چند استفاده از ماسک طبق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی لازم است ولی باید توجه داشت ماسک فاصله اجتماعی ایجاد نمی‌کند و در صورت رعایت نکردن فاصله اتفاق عجیبی جهت پیشگیری از کرونا به وقوع نمی‌پیوندد. در حال حاضر علیرغم اینکه تعداد مسافران مترو و اتوبوس هنوز به آمار قبل از کرونا نرسیده ولی رعایت فاصله یک متری بسیار مشکل است و اگر طرح ترافیک دوباره اجرایی شود قطعاً اجرای فاصله اجتماعی غیرممکن خواهد بود.

سلامت مردم نسبت به ترافیک اولویت دارد

این عضو شورای شهر تهران گفت: باید کسانی که شرایط استفاده از خودروی شخصی را دارند بتوانند وارد طرح ترافیک شوند و در مورد اجرای دوباره طرح باید جوانب مختلف آن را سنجید و به نظرم سلامت مردم نسبت به ترافیک در اولویت است.

اداره شهر با دستان خالی ممکن نیست

فخاری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه طرح مسأله اخذ عوارض از شهروندان در صورت ورود به طرح ترافیک توسط شورای شهر در شرایط کرونایی این شائبه را پیش آورده که شورا به فکر درآمد شهرداری است نه سلامت مردم، گفت:‌ اداره شهر با دستان خالی و بدون اعتبار مالی ممکن نیست باید واقع‌بینانه موضوعات را بررسی کرد قطعاً بدون تزریق منابع جدید مالی اداره شهر ناممکن است برای همین شورای شهر پیگیر بوده که از منابع ملی مبارزه با کرونا و بودجه‌هایی که به صورت فوری در این زمینه تصویب شده سهم شهرداری‌ها را اخذ کند و به نظرم این موضوع و رویکرد باید مورد توجه مسؤولان مربوطه باشد.

وی گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش ساخت و سازها در پایتخت و کاهش اخذ عوارض در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل سبب شده شهرداری در تأمین منابع مالی با مشکل مواجه شود.از طرفی مدیریت شهری نیاز دارد که خدمات گسترده‌ای جهت مقابله با کرونا اجرا کند و باید در تأمین منابع مورد نیاز چاره‌اندیشی کرد به طوری که هم شهروندان تحت فشار نباشند و هم منابع مالی سهم اداره شهر لحاظ شود.

شهرداری لایحه بودجه‌ای جدید ارائه کند

فخاری گفت: در حال حاضر همه متوجه دشواری‌های ایجاد شده در بودجه ملی هستند ولی به هر حال مدیریت شهر هزینه دارد و با وضعیت کرونا باید سناریوهای جایگزین فوری را در نظر گرفت.

این عضو شورای شهر تهران گفت:به نظرم لایحه بودجه‌ای که توسط شهرداری، قبل از سال جدید به شورا ارائه شد مربوط به قدیم است و با به وجود آمدن کرونا و شیوع آن اکنون بودجه‌ای کتابخانه‌ای محسوب می‌شود لذا باید اکنون بودجه‌ای جدید برای شهرداری تصویب کرد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1067819

وب گردی

وب گردی